0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نبرد قدرت در ایران

معرفی، خرید و دانلود کتاب نبرد قدرت در ایران

چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟
نویسنده:
محمد سمیعی
ناشر:
نشر نی
درباره نبرد قدرت در ایران
راهی که رضاشاه در آن قدم گذاشته بود، کمابیش توسط محمدرضاشاه پهلوی ادامه یافت و در دهۀ پایانی حکومت او، یعنی دهۀ پنجاه شمسی، ایران بدون اغراق، مدرن‌ترین، مقتدرترین و پیشرفته‌ترین کشور منطقه بود. به برکت درآمد سرشار نفتی که در اوایل دهۀ ۱۳۵۰ چند برابر شد، تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانۀ ایرانیان به‌شدت افزایش یافت و شاخص‌های اقتصادی، رشدهای خارق‌العاده را نشان می‌داد. ارتش افسانه‌ای شاهنشاهی ایران، نه‌تنها تبدیل به قدرتمندترین و مجهّزترین ارتش منطقه شده بود، بلکه «پنجمین نیروی بزرگ نظامی جهان» نیز بود.[۲] در پرتو گسترش شهرنشینی، برنامۀ تحصیلات رایگان و توسعۀ دانشگاه‌ها و نشریات و کتاب‌های زیادی که منتشر می‌شد، در کنار شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی و جلوه‌های هنر و سینما، فضای کشور در مجموع به فضایی نوگرا و غربی تبدیل شده بود. در این فضا، روحانیت به عنوان «ارتجاع سیاه» مظهر عقب‌ماندگی و واپس‌گرایی معرفی می‌شد. ادبیات رسمی و رسانه‌ها با تمام توان، افکار عمومی را بر ضد ارزش‌های دینی و روحانیان می‌شورانیدند و القابی مانند «ملای مفت‌خور تن‌پرور» و «روضه‌خوان کلّاش» و... نقل مجالس و محافل و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی بود. ولی ناگهان همه چیز زیر و رو شد. انقلاب اسلامی چون توفانی سرکش در مدت کوتاهی کشور را درنوردید و همان فرزندان‌ ایران‌ نوگرا و مدرن که شب و روز در میان‌شان شاه‌دوستی و غرب‌گرایی ترویج شده بود، بساط سلطنت شاهنشاهی را برای همیشه برچیدند و از میان همۀ نیروهای سیاسی ایران، از چپگرا گرفته تا روشنفکران لیبرال، به ناگاه هُمای قدرت بر شانۀ روحانیت نشست. اما چرا و چگونه؟

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
6.۹۳ مگابایت
تعداد صفحات
807 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۶:۵۴:۰۰
نویسندهمحمد سمیعی
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۲/۱۰
قیمت ارزی
7 دلار
قیمت چاپی
180,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶.۹۳ مگابایت
۸۰۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.6
از 5
براساس رأی 35 مخاطب
آموزنده 🦉 (1)
خوش‌خوان 🪶 (1)
5
ستاره
20 ٪
4
ستاره
57 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
5 ٪
1
ستاره
14 ٪
21 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

اگر من ۴۰ تومن داشتم از ایران میرفتم

5

کتاب در سطح خودش عالی بود. جمعبندی یک پروسه تاریخی 400ساله چندان آسان نبوده . بزرگترین ایراد کتاب یک جلدی بودن آن آنست.میتوانست در چهار جلد مرتبط چاپ کند. وزن.کتاب سنگین است.ولی می‌توان آن را به عنوان.کتاب. مرجع دانست.دوستدارم با آقای دکتر ارتباط بگیرم. خلاصه نویسی بنام ایشان انجام دهم تا برای آنها که حوصله کتاب‌های حجیم را ندارند راحت به دستشان برسد .اگر امکان ارتباط با دکتر را دارید لطفا ..... .

5
خوش‌خوان 🪶
پربار 🌳
آموزنده 🦉

کتاب بسیار خوب و در نوع خود کم نظیریه هم ابداعات خوبی در تحقیق داره و کپی برداری نیست و هم به جای درگیر شدن در نزاع های سیاسی و بی انتها، سعی شده نگاه علمی و تحلیلی به مسائل داشته باشه. مطالعه کتاب موجب میشه برخی روابط علت و معلولی و چرایی رخدادهای تاریخ معاصر رو بهتر درک کنید

4

چرا انقدر گرونه؟

4

خیلی گرونه توضیحاتی از نویسنده کم داره

2

کتاب مغلطه‌داری بود مخصوصا در مورد سلطنت محمدرضاشاه در رفتار با روحانیون در حالی که اسنادی درباره مثلا کودتای ۲۸ مرداد حرف دیگری می‌زنند.

4

لطفا مولف های داخلی رو اگر شناخته شده نیستن یه معرفی کوتاه براشون درنظر بگیرید.

4

اگر کتابی در این زمینه میخواین که بی طرف باشه و یه پژوهش علمی ، کتاب جابجایی دو انقلاب رو پیشنهاد میکنم

4

از همون نمونه کتاب میشه فهمید جانبدارانه نگاشته شده پس ۴۰۰ تومن هم نمی ارزه

4

گرونننننننهه

نمایش 11 نقد دیگر
3.6
(35)
آموزنده 🦉 (1)
242,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نبرد قدرت در ایران
نبرد قدرت در ایران
چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟
نشر نی
3.6
(35)
آموزنده 🦉 (1)
242,000
تومان