0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
40 حکایت از سعدی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی 40 حکایت از سعدی

نویسنده:
سعدی
درباره 40 حکایت از سعدی

«هرکس به تماشایی رفتند به صحرایی                                      ما را که تو منظوری خاطر نرود جایی»

حکایات صوتی

یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از حکایت‌های اخلاقی و پنذآموز، دانلود کتاب‌های صوتی است. در دنیایی که برای زندگی وقت بسیار محدود است، دانلود حکایات صوتی و گوش سپردن به آن‌ها لذت‌بخش است.

 کتاب صوتی «40 حکایت از سعدی»

کتاب 40 حکایت از سعدی توسط ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف، ملقب به سعدی شیرازی نوشته شده‌است. این کتاب مجموعه‌ای چهل حکایت از کتاب گلستان سعدی است. کتاب گلستان سعدی در سال 656 نوشته شده‌است. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های نثر فارسی است. کتاب گلستان سعدی، به گفته استاد محمدعلی همایون کاتوزیان چند ماه پس از اتمام کتاب بوستان سعدی نوشته شده‌است. سعدی در کتاب گلستان حکایتهای پندآموز بسیاری را در غالب داستان بیان کرده‌است. داستانهای این کتاب بهترین منابع برای آموزش و یادگیری مضامین والای اخلاقی هستند. سعدی شیرین سخن بسیار پیش‌تر از بزرگان ادبیات اروپا مانند شکسپیر دست به نوشتن آثار بزرگ ادبی زده‌است. کتاب گلستان ترکیبی از نثر و نظم با هم است. این ترکیب یکی از خارق العاده‌ترین آثار ادبی ایران و جهان را خلق کرده‌است. گلستان سعدی هشت باب سیرت پادشاهان، اخلاق درویشان، فضیلت قناعت، فوائد خاموشی، عشق و جوانی، ضعف و پیری، تاثیر تربیت و آداب صحبت را دارد. هر کدام از این هشت باب سعدی به گروه‌های مختلف انسان‌ها مانند جوانان، پیران، ثروتمندان، فقرا و کودکان آداب زندگی را می‌آموزد. ترکیب نظم و نثر حکایات این کتاب باعث موزون بودن، وزن شعری شده‌است. از کتاب گلستان چند نسخه خطی بسیار قدیمی وجود دارد. قدیمی‌ترین نسخه خطی این کتاب مربوط به سال668 هجری است. البته به علت قدیمی بودن، اطلاعات آن زیاد قابل شناسایی نیست. نسخه دوم مربوط به سال 720 هجری است. این نسخه اصیل و زیبا به عنوان منبع معتبر کتاب گلستان سعدی در کتاب‌خانه ژنو نگه‌داری می‌شود. دو نسخه دیگر از سال‌های 726 و 766 نیز وجود دارد. گردآوردنده‌ی نسخه اول علی ابن احمد بن ابی بکر بیستون است. نام او به عنوان یکی از مشهورترین گردآورندگان کتاب گلستان شناخته می‌شود. نسخه نوشته شده در سال 766 در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود. کتاب گلستان سعدی یک نسخه خطی دیگر نیز دارد. این نسخه در سال 770 نوشته شده و در دهلی نو نگه‌داری می‌شود. کتاب گلستان تاکنون بارها و بارها به زبان انگلیسی، هندی، روسی، آلمانی و فرانسوی ترجمه شده‌است. یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب‌های تالیف شده از داستان‌ها و حکایات گلستان سعدی، به قلم احسان چریکی است.

 کتاب گلستان سعدی این‌گونه آغاز می‌شود:« منت خدای عزوجل که طاعتش موجبِ قربت است و به شکرش اندر مزید نعمت، هرنفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون برمی‌آید مفرح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب»

«از دست و زبان که برآید                                                کز عهد شکرش به در آید»

تاکنون با اقتباس از کتاب گلستان، کتاب‌های بسیاری از جمله روضه خلد، بهارستان جامی، پریشان قاآنی و ... نوشته شده‌است.

چندی از حکایات اخلاقی از سعدی

در هشتمین حکایت این مجموعه آمده است که بازرگانی به پسرش سفارش می‌کند که به کسی از شکستشان در معامله نگوید. پسر جواب علت اینکار را از پدرش جویا می‌شود و پدر پاسخ پسرش را اینگونه می‌دهد:

«مگوی اندوه خویش با دشمنان                                    که لاهول گویند شادی کنان»

در حکایت سیزدهم مجموعه چهل حکایت گلستان آمده است که روزی از حاتم طائی پرسیدند که از خود بزرگ همت‌تر در جهان دیده‌ای؟ گفت:«آری» روزی که چهل شتر برای امرای عرب قربانی کرده بودم برای کاری به سمت دیگری از صحرا رفتم. در آنجا پیر مردی خارکن را دیدم که پشته‌ای از خار بر پشتش بود. از او پرسیدم که چرا به مهمانی حاتم طائی نمی‌روی گفت:

«هر که نان از عمل خویش خورد                                    منت حاتم طائی نبرد»

این مرد در همت و جوانمردی از من برتر بود.

در حکایت پنجم این مجموعه آمده است که مرد والامقامی از بزرگان بصره حکایتی را تعریف می‌کند. او تعریف کرد که وقتی در یکی از سفرهایش، در بیابان راه گم کرده بود. چند روزی گشنه، تشنه و سرگردان در بیابان مانده بود. پس از چند روز مرد، کیسه در بیابان یافت. درون این کیسه پر از مروارید بود ولی برای کسی که گشنه و تشنه‌است. گندم بسیار با ارزش‌تر از مروارید است:

«در بیابان خشک و ریگ روان                                       تشنه را چه دُر، چه صدف

مرد بی‌توشه که افتاد از پای                                          بر کمربند او چه زر، چه خزف»

انتشار کتاب صوتی «40 حکایت از سعدی»

کتاب صوتی چهل حکایت از سعدی در سال 1391 توسط انتشارات آوا خورشید منتشر شده‌است. راوی این کتاب مرحوم خسرو شکیبایی است. موسیقی متن این کتاب صوتی نیز ساخته کارن همایون‌فر است.

دانلود 40 حکایت از گلستان سعدی خسرو شکیبایی

شما می‌توانید کتاب صوتی چهل حکایت از سعدی به قلم سعدی، روایت خسر شکیبایی و انتشارات آوا خورشید را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید. ترکیب صدای جادویی خسرو شکیبایی با حکایت‌های سعدی باعث به وجود آمدن این کتاب بی‌نظیر شده‌است. خسرو شکیبایی با صدای گوش نواز و لحنی گیرا حکایات این کتاب را در قلب شنونده جای می‌دهد. کارن همایون‌فر نیز با ساختن موسیقی متن اصیل ایرانی لذت بخشی این مجموعه را دو صد برابر کرده‌است.

خسرو شکیبایی در هفتمین روز از ماه شکوفه‌های بهاری یعنی فروردین سال 1323 چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر تهران است. پدر خسروشکیبایی زمانی که او 14 ساله بود درگذشت. پدرش سرگرد ارتش بود. او در زمان نوجوانی به فعالیت‌های مختلفی از جمله خیاطی، کانال سازی و ... می‌پرداخت. سپس در 19 سالگی و در سال 1342 فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد. سپس وارد دانشگاه شد. او فارغ التحصیل رشته‌ی بازیگری از دانشگاه هنرهای دانشگاه تهران است. خسرو شکیبایی در سال 1353 در سینما دیده شد. نام خسرو شکیبایی فراتر از بازیگر، به عنوان یک صداپیشه شناخته می‌شود. او به معنای واقعی هنجره طلایی بود. او در سال 1347 صداپیشگی و دکلمه گویی را آغاز کرد. خسرو شکیبایی محبوب تمامی دل‌ها بود. شخصیت عالی و بی‌نظیر این هنرمند از او چهره‌ای محبوب ساخته بود. او بسیاری از اشعار سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و ... را به صورت دکلمه اجرا کرده بود. از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی این هنرمند می‌توان به خط قرمز، هامون، کیمیا، روزی روزگاری، کوچک جنگلی، خانه سبز و ... نام برد. خسرو شکیبایی چندین بار برنده‌ی سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده بود. اما در نهایت به طور ناگهانی در سحرگاهان روز بیست و هشتم تیرماه سال 1387 بر اثر ایست قلبی درگذشت. درگذشت خسرو شکیبایی، فقدان بزرگی را در جامعه هنری ایران به وجود آورد. آرامگاه این هنرمند نامی در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران است.

کارن همایون‌فر در سال 1347 در تهران چشم به جهان گشود. او از کودکی به یادگیری پیانو پرداخت. آقای همایونفر فارغ التحصیل رشته‌ی موسیقی از دانشگاه انگلستان و ترکیه است. این هنرمند استادان بزرگی همچون کمال ارغلو داشته است.همایونفر ترانه‌ساز بسیاری از فیلم‌های ایرانی است. از فعالیت‌های هنری او در زمینه تیتراژ فیلم سینمایی و سریال می‌توان به زیر سقف دودی، اروند، هیس دخترها فریاد نمیزنند و ... اشاره کرد.

دانلود کتاب صوتی با صدای خسرو شکیبایی

تاکنون با صدای مرحوم خسرو شکیبایی کتاب‌های بسیاری منتشر شده‌است. شکیبایی صدای جادویی داشت که متن هر کتابی را دو صد چندان جذاب‌تر و دلنشین‌تر می‌کرد. از کتاب‌های منتشر شده با صدای او می‌توان به دوازده حکایت از سعدی، صدای پای آب از سهراب سپهری و ... اشاره کرد. 

سعدی صاحب سخن نویسنده‌ی کتاب «گلستان»

ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف ملغب به سعدی در سال ۶۰۶ چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر هنر و ادب شیراز است. سعدی درس ادب را در نظامیه بغداد خوانده است. سعدی یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین شاعران ایرانی است. او نثر و نظم دوران خود را به شیوه خود تغییر داد. حافظ نیز از شاعرانی بود که از غزلیات او به عنوان یک سبک شعری بهره می‌برد. این شاعر بزرگ دو اثر جاودان به نام بوستان و گلستان سعدی را به جای گذاشته است. در کشورمان به منظور بزرگداشت این شاعر جاویدان روز اول اردیبهشت ماه به عنوان روز بزرگداشت سعدی نام گذاری شده‌است‌‌. سعدی در سال ۶۹۰ درگذشت. اما او یکی از کسانی است که با نوشتن آثار بی‌نظیر همیشه زنده و جاویدان است. آرامگاه شیخ عجل سعدی شیرازی در باغ سعدیه واقع شده‌است.

بخشی از کتاب صوتی «چهل حکایت از سعدی»

پادشاهی را شنیدم به کشتنِ اسیری اشارت کرد. بیچاره درآن حالت نومیدی، ملک رادشنام دادن گرفت، و سقط گفتن که گفته‌اند هر که دست از جان بشوید، هر چه در دل دارد بگوید.

«وقت ضرورت چو نماند گریز                            دست بگیرد سر شمشیر تیز»

ملک پرسید چه می‌گوید؟ یکی از وزرای نیک محضر، گفت ای خداوند همی‌ گوید: "وَ الْکاظِمینَ الغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النّاسِ" ملک را رحمت آمد، و از سر خون او در گذشت وزیر دیگر که ضدّ او بود گفت: ابنای جنس ما را نشاید در حضرت پادشاهان جز به راستی سخن گفتن. این ملک را دشنام داد و ناسزا گفت. ملک روی ازین سخن در هم آمد و گفت: آن دروغ وی پسندیده تر آمد مرا زین راست که تو گفتی، که روی آن در مصلحتی بود و بنای این بر خبثی.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
60.۳۰ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۰۵:۵۳
نویسنده سعدی
راویخسرو شکیبایی
ناشرآوا خورشید
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۱/۲۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۶۰.۳۰ مگابایت
۰۱:۰۵:۵۳

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 217 مخاطب
حال‌خوب‌کن ✨ (2)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
87 ٪
4
ستاره
5 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
1 ٪
135 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

واقعا بابت این نسخه صوتی از شما ممنونم ،خداوند اقای شکیبایی رو رحمت کنه

4

طبق عادت در دو نمره ی جدا: ۱- حکایت هایی که جدا شدند جذاب هستند ولی تا جایی که حضور ذهن من اجازه میده چندین حکایت بسیار جذابتر، معروف تر و آموزنده تر از آنچه آورده شده از اقلم افتاده بود. ۲- اجرا خیلی جذاب بود و لذت بردم شاید بعضی جاها رو میشد کمی آهسته تر خوند و دیگه در کارهای صوتی نیازی نیست حجم کار معادل دو روی کاست باشه! بنظرم اینجا این مورد رعایت شده بود که باعث شده بود که سرعت خوانش کمی بالا باشه که اجازه نمیداد جان کلام کامل بدل بشینه!.

5

از اینکه در این روز مبارک این کتاب رو با این راوی گذاشتید بی نهایت سپاسگزارم

5

خداوندشان بیامرزد سعدی و شکیبائی را، که چه با احساس روایت میکند خسرو حدیث حکیم سخن را... (هدیه ای بس گرانبهاست برای هر که دوستش می دارید)

5

با شنیدن صدای دلنشین مرحوم شکیبایی و موسیقی متن زیبا و نثر بسیار زیبای سعدی عزیز بسیار لذت بردم و تهیه این کتاب صوتی رو به دوستان پیشنهاد میکنم.

5

این کتاب صوتی رو میشه معجون دو استاد سخن نامید، حکایت های بسیار زیبا از سعدی و صدای دلنشین استاد شکیبایی که آدمو می‌بره تو عمق حکایت ، آرام و دلنشین و لذت بخش

5

مفتخریم از وجود،&#۳۴;استاد سخن&#۳۴;سعدی بزرگوار. در وصف نیاید که چه مطبوع و چه زیباست. بهره ها بردیم. ناگفته نماند اجرای بینطیرِمرحوم خسرو شکیبایی هم حظ سمعیِ آن را دو چندان کرده بود‌. سپاس بیکران درودها نثارتان

5

موسیقی فوق العاده کارن همایونفر و صدای جادویی و فراموش نشدنی خسرو شکیبایی که حکایات سعدی علیه رحمه رو میخونه. بهتر از این اثر حالا حالاها پیدا نمیشه. کاش میشد بجای ۵ ستاره ۵۰تا ستاره به این اثر داد.

5

این آلبوم رو چند سال پیش یکی به من هدیه داد، واقعا واقعا واقعا شیرین و آرامش بخشه. علاوه بر اینا با صدای خسرو شکیبایی ۴۰ حکایت قشنگ از سعدی یاد می گیریم ?

5

بسیار زیبا جملات زیبا و حکیمانه سعدی با صدای جادوانه زنده یاد شکیبایی و موسیقی زیبای زمینه ، بسیار استفاده کردم و لذت بردم ،ای کاش همه گلستان به این سبک اجرا شده بود.

نمایش 125 نقد دیگر
4.7
(217)
حال‌خوب‌کن ✨ (2)
45,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
40 حکایت از سعدی
40 حکایت از سعدی
سعدی
آوا خورشید
4.7
(217)
حال‌خوب‌کن ✨ (2)
45,000
تومان