0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فوائد گیاهخواری

معرفی، خرید و دانلود کتاب فوائد گیاهخواری

نویسنده:
صادق هدایت
درباره فوائد گیاهخواری

نخستین قانون بودا می‌گوید: «مکشید، بامحبت باشید و سیر دایره‌ی تکامل جانوران را خراب مکنید.»

همین جمله‌ی ماندگار از سده‌های گذشته نشان از تاریخ دوستی با حیوانات است، انسان‌ها از زمان پیدایششان در کنار گروه‌های دیگر می‌زیسته‌اند و از شیر و پشم آن‌ها استفاده می‌کردند. موازی با این موضوعات کشتن حیوانات به دلیل استفاده از گوشت آن‌ها در مصارف خانگی همواره موردبحث فلاسفه، دانشمندان و دوستداران حیوانات و محیط‌زیست بوده است. صادق هدایت، نویسنده و از چهره‌های برجسته‌ی قرن اخیر نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دغدغه‌ی حیوانات را همواره داشته است. او در زندگی‌اش گیاه‌خوار بوده و برهان‌های این کارش را در کتاب فواید گیاهخواری گردآوری کرده است. با خواندن این کتاب علاوه بر این‌که دلایل علمی و منطقی گیاه‌خوار بودن را مطالعه می‌کنید با اندیشه و سبک زندگی یکی از ادیبان قرن معاصر نیز آشنا می‌شوید.

درباره کتاب فواید گیاهخواری

کتاب «فواید گیاهخواری» اثر «صادق هدایت» در سال 1306 منتشرشده است. این اثر درباره‌ی دلایل و برهان‌های گیاه‌خواری است که نویسنده در طول آن دیدگاه‌های علمی، اخلاقی، تاریخی، ادبی و اقتصادی مربوط به این موضوع را بررسی می‌کند. در ابتدا کتاب مقدمه‌ی جامع و کاملی به قلم خود «صادق هدایت» وجود دارد که در آن نویسنده درباره‌ی علت گیاه‌خواری صحبت می‌کند: «چیزی که اهمیت دارد باید دانست روی زمین ما که پر از محصولات طبیعی است با احتیاجات خودمان سنجیده و مابین خوراک‌های رنگ‌به‌رنگ ببینیم کدام یکی از نقطه‌ی نظر تغذیه طبیعی‌تر، اخلاقی‌تر و سالم‌تر و بالاخره بر سایر خوراکی‌ها برتری دارد.»

تاریخ انتشار کتاب تقریباً مربوط به صدسال پیش است اما اندیشه‌ها و دغدغه‌های «صادق هدایت» نه کهنه‌شده‌اند و نه غیر استفاده. این نویسنده‌‌ی بزرگ و برجسته در این کتاب توضیح می‌دهد برخلاف باور همه، انسان همه‌چیزخوار نیست. او بر این باور است وقتی انسان سبک زندگی سالم و گیاه‌خواری را انتخاب می‌کند به‌سوی آرامش بیشتر قدم برمی‌دارد زیرا در سرشت انسان احساس تنفر، اکراه از کشتار و درد سایر جانوران وجود دارد و با گیاه‌خواری این حس تقویت می‌شود. «هدایت» در این کتاب از بزرگانی همچون «ابوعلی سینا»، «ناصرخسرو»، «شیخ نجم الدین رازی»، «شیخ عطار»، «مولوی»، «نیوتون» و «پاسکال» نام می‌برد که آن‌ها نیز در زندگی‌شان از خوردن گوشت پرهیز می‌کرده‌اند. نویسنده معتقد است پرهیز از گوشت‌خواری یکی از بزرگ‌ترین عوامل پرهیزکاری بشر است.

«صادق هدایت» هنگام تألیف این اثر بیست‌وپنج سال سن داشت و با تکیه‌بر فلسفه، طبیعت و مشاهدات عملی خوراک سالم و طبیعی انسان را نباتات معرفی کرد. این اثر را «نشر جامه‌دران» در سال 1383 منتشر کرده است و نسخه‌ی الکترونیک «فواید گیاهخواری» در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

مروری بر فصل‌های کتاب فواید گیاهخواری

کتاب «فواید گیاهخواری» شامل دوازده فصل است که طی چند سال‌ و در شهرهای مختلف ازجمله بروکسل و کان نگاشته شده‌ است. فصل اول کتاب با عنوان «فدائیان شکم» درباره‌ی کشتار بی‌رحمانه‌ی حیوانات است که نویسنده آن را جنایت تلقی می‌کند. نوشته‌های این بخش با نگاهی سیاه آزار و اذیت انسان‌ها نسبت به سایر جانداران را به تصویر می‌کشد. «صادق هدایت» در فصل دوم کتاب که بانام «خوراک طبیعی انسان» است به سخنان دانشمندان بزرگ اشاره می‌کند و درباره‌ی تناسب بدن با غذاهای گیاهی و نوع دندان‎‌های انسان صحبت می‌کند. در فصل سوم کتاب، «تجزیهی شیمیائی مواد خوراکی» نویسنده  جزییات خوراک و انواع آن را مطرح می‌کند و مقدار انرژی و چربی آن‌ها را در جدولی نوشته است. فصل چهارم کتاب درباره‌ی تاریخ گیاهخواری است و فلسفه و پیدایش آن توضیح داده‌شده است. در این فصل نویسنده به نظرات دانشمندان رجوع کرده و درباره‌ی باقی جانوران و جانداران که نزدیک به انسان هستند و آن‌ها نیز گیاه‌خوار بوده‌اند، صحبت می‌کند.

فصل پنجم کتاب درباره‌ی مضرات گوشت است و نویسنده از تأثیرات خون بر سلامت انسان می‌گوید. فصل‌های دیگر کتاب عبارت‌اند از «پختن خوراک»، «اخلاق و گیاهخواری»، «برتری گیاهخواری»، «آزمایش‌های عملی»، «اقتصاد و گیاهخواری»، «جواب ایرادات» و «انجام نامه».

در بخشی از کتاب فواید گیاهخواری می‌خوانیم

دلایلی که در تقویت گیاهخوار بودن انسان وجود دارد خیلی روشن و محسوس است که عموماً گمان نمی‌کنند، اولا اگر نگاهی به طبیعت بیندازیم خواهیم دید این کیمیاگر زبردست، خوراک همه‌ی مخلوق روی زمین را بادانش موشکاف و تناسب علمی مطابق ساختمان بدن هرکدام آماده کرده و به آنان پیشکش می‌کند. به‌طوری‌که ما را وادار می‌نماید در جلو اسرار آن سر تمکین و تعظیم فرود بیاوریم - همچنین یک گیاه برای مرداب درست‌شده و دیگری برای بیابان. ساختمان دهن یک جانور برای چریدن و دندان دیگری برای دریدن آفریده‌شده و غیره یعنی هرکدام از آن‌ها خوراکی را که فراخور ساختمان و احتیاجات بدنشان بوده در جریان کرورها قرون پذیرفته‌اند یک نی را از مرداب برده در بیابان بکارند به‌زودی خشک می‌شود و به یک میمون میوه‌خوار گوشت بخورانند دیری نمی‌کشد که موهای حیوان ریخته ناخوش می‌گردد. همچنین هر تغییر خوراکی همیشه تولید فساد، ناخوشی و مرگ می‌کند چون‌که مخالف با قوانین تغییرناپذیر طبیعت است.

انسان یک موجودی نیست که ساختمان او خارج از قوانینی باشد که زندگانی جانوران دیگر را اداره می‌کند او نیز زاده‌ی طبیعت و درنتیجه‌ی تکامل حیوانات به وجود آمده و وابستگی نزدیکی با آنان دارد. هرگاه او را روی‌هم‌رفته با سایر جانوران بسنجیم می‌بینیم نه شبیه است به جانوران درنده و نه به حیوانات چرنده می‌ماند: اگر ساختمان بدن انسان برای گوشت‌خواری درست‌شده بود می‌بایستی بتواند دنبال حیوانات وحشی رفته و طعمه‌ی زنده را با چنگال و دندان خودش پاره کرده گوشت خام را با رگ و پی و پوست‌واستخوان بخورد مانند جانوران درنده اما او تنها خودش را به خوردن عضلات حیوانی که مصنوعی پرورش‌یافته‌اند و مصنوعی کشته و آماده و پخته‌شده راضی کرده که تمام آن‌ها برخلاف طبیعت می‌باشد ولی فراموش نموده است که یک جهاز هاضمه‌ی مصنوعی نیز برای خودش اختراع بکند تا خوراک ساختگی او جزو بدنش بشود. زیرا که ساختمان جسمانی انسان کاملا شبیه است با ساختمان میمون‌های میوه‌خوار. جهاز هاضمه، دندان‌ها، معده، روده و تمام ساختمان درونی او درست مثل میمون‌های بزرگ می‌باشد.

درباره صادق هدایت

صادق هدایت نویسنده و روزنامه‌نگار معروف ایرانی در بهمن‌ماه سال 1281 در تهران متولد شد. او در کودکی به مدرسه‌ی علمیه‌ی تهران رفت و تحصیلات دبیرستانش را در دارالفنون گذراند. «هدایت» مدتی را هم در مدرسه‌ی سن‌لویی مشغول به تحصیل بود و در آنجا بر زبان فرانسه مسلط شد. او به دنبال آن با ادبیات و نویسندگان فرانسوی آشنا شد و در پی علاقه‌اش در اسفند ۱۳۰۵ به پاریس رفت. در همین سال‌ها «هدایت» به گیاه‌خواری روی آورد و کتاب «فواید گیاهخواری» را نوشت. پس‌ازاین کتاب «هدایت» به تأثیر از نوع سبک زندگی و گیاه‌خواری‌اش کتاب «انسان و حیوان» را نوشت که درباره‌ی حقوق جانوران است. او این کتاب را با این بیت معروف از فردوسی آغاز کرده است:

میازار موری که دانه‌کش است

که جان دارد و جان شیرین خوش است

«صادق هدایت» پس از چند سال زندگی در پاریس، رشته‌ی تحصیلی‌اش را ناتمام گذاشت و به تهران بازگشت. او در ایران با «مسعود فرزاد»، «بزرگ علوی» و «مجتبی مینوی» آشنا شد و نوشتن آثارش را به‌طورجدی دنبال کرد. او کتاب‌های زیادی با مضامین اجتماعی و سیاسی ازجمله «وغ‌وغ ساهاب» را نوشت که به دلیل انتقادهایش با زبان طنز، در سال 1314 ممنوع‌القلم‌ شد. محدودیت‌های ایجادشده در آن زمان و شرایط نابسامان جامعه او را مجاب کرد تا به هند سفر کند. او در هندوستان همراه «شین پرتو»، شاعر و نویسنده‌ی ایرانی بود و زبان پهلوی را آموخت. «صادق هدایت» در این زمان معروف‌ترین اثرش، «بوف کور» را که در پاریس نوشته بود، منتشر کرد.

«صادق هدایت» پس از مدتی بار دیگر به ایران بازگشت و به‌عنوان کارمند مشغول به کار شد. او در تمام این سال‌ها نوشتن را ادامه داد و آثار او بازتابی از وضعیت جامعه‌ی آن زمان ایران است. او در سال 1326 بار دیگر به فرانسه سفر کرد و باقی عمر خود را در آنجا گذراند. او در تاریخ 19 فروردین 1330 پس از سوزاندن تمام آثارش، خودکشی کرد.

آثار صادق هدایت

«صادق هدایت» داستان‌نویس فرهیخته‌ی ایران معاصر است که باگذشت زمان همچنان اندیشه‌ها و نوشته‌هایش جای تقدیر و ستایش دارد. او کتاب‌های زیادی ازجمله مجموعه داستان «سگ ولگرد»، نمایشنامه‌ی «پروین دختر ساسان»، داستان کوتاه «مادلن» و داستان بلند «حاجی‌آقا» را نگاشته است. «صادق هدایت» علاوه برنوشتن آثار جاودانه‌اش برخی از آثار بین‌الملل مانند «مسخ» اثر «فرانتس كافكا» را نیز به فارسی ترجمه کرده است. کتاب الکترونیکی اکثر آثار «صادق هدایت» در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
551.۱۸ کیلوبایت
تعداد صفحات
119 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۵۸:۰۰
نویسندهصادق هدایت
ناشرنشر جامه‌دران
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۱۲/۱۴
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
25,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۵۵۱.۱۸ کیلوبایت
۱۱۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 15 مخاطب
5
ستاره
86 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
0 ٪
11 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

تقریبا توی ۳ ۴ ساعت تمومش کردم خیلی عالی بود همه حرف های دلم رو زد و بنظرم هرکسی باید یه بار تو زندگیش این کتاب رو بدون تعصب و با آرامش و دقت بخونه بفهمه کشتار چه کارمایی برای زندگی انسان ها داره که پر از نفرین حیوون ها شدیم هر روز مرده بیدار میشیم اگر صادق هدایت زنده بود میدید شیر و تخم و مرغ و عسل و .... هم به چه طرز وحشی گرانه ای دارن از حیوونا گرفته و دزدید میشن ، و یه گاو یه جا تمام روز حبسه و بچش آشغال میخوره ما شیرشو مطمئنن این کتاب خیلی متن هاش بیشتر میشد و میگفت که آدما تو این قسمت هم وحشی شدن و حتی به صورت اهلی هم اینکارو نمیکنن دیگه کلا ناامید میشد ، چندبار خودشو میکشت

5

میشه یه کتاب در مورد گیاهخواری معرفی کنید که جواب تمام سوالات گوشتخوارهارو بده ؟؟؟ مثلا در مورد این سوال مزخرفی که گوشتخوارها میپرسن که مگه انسانهای اولیه گوشت نمیخوردن ؟؟؟؟ اگه ما حیوونارو نخوریم نظام طبیعت به هم میرزه و ازاین سوالهای بیخود

5

من موافق گیاه خواری همیشگی نبودم و نیستم ولی با خوندن کتاب و نثر زیبای اقای هدایت تصمیم گرفتم که تا جایی که میتونم مصرف گوشت رو کمتر و مصرف گیاه رو بیشتر کنم قلم اقای هدایت هم که منحصر به فرده و توی این کتاب یا رساله هم کاملا مشهود و دلپذیره

2

داستان‌های جناب هدایت بگیر و نگیر داره بعضی داستان‌هاش انقدر تمیز و قوی کار شده که آدم به هیجان میفته و برخی انقدر ضعیفه که آدم حالش به هم میخوره ادامه بده. لااقل برای من که اینجور بوده. موفق و نوید باشید??

5

به امید روزی که گیاهخواری باب بشه ، من یه گیاهخوارم ❤ دوستان علاقه مند این کتاب رایگان با یه سرچ تو اینترنت در دسترستون هست

5

ای کاش اقای جلال ال احمد زنده بودند تا تناقض حرف هایشان را به ایشان یاد اور می شدیم تناقضی که در اثار صادق به چشم نمی خورد . دوستان من پیشنهاد می کنم کتاب توپ مرواری را بخوانید .

5

فوق العادست صادق هدایت من رو گیاه خوار کرد

5

و چه میفهمند گوشت خواران شکم پرست از مهر و محبت و عاطفه!

5

خوب بود

5

روحت شاد صادق خانِ هدایت??

نمایش 1 نقد دیگر
4.7
(15)
60,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
فواید گیاهخواری
فواید گیاهخواری
صادق هدایت

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فوائد گیاهخواری
فوائد گیاهخواری
صادق هدایت
نشر جامه‌دران
4.7
(15)
60,000
تومان