0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شب آتشین
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب شب آتشین

درباره شب آتشین

سفر اتفاقی جادویی در زندگی است. جادویی که ما را نه تنها با ناشناخته‌های جهان پیرامون خود که با لایه‌های درونی جهان درون خود نیز آشنا می‌کند. تغییر حاصل از سفر را می‌توان یکی از بهترین تغییرات زندگی برشمرد. چرا که کشف ناشناخته‌ها و حس و درک آن‌ها همان انگیزه‌ی ادامه زندگی ست. «اریک امانوئل اشمیت»، نویسنده و استاد دانشگاه فرانسوی در کتاب «شب آتشین» سفری به مقصدی دور از انتظار را توصیف می‌کند که برایش کشف ناشناخته ها و درک و شهوداتی داشته و زندگیش را تغییر داده است. سفری که خواننده نیز ممکن است تا مدت‌ها خاطره‌ی آن را همره خود داشته باشد.

کتاب شب آتشین، شرح تولد دوباره نویسنده

کتاب «شب آتشین» اثر «اریک امانوئل اشمیت» سال 2015 منتشر شده است. این کتاب حاصل سفر طولانی این نویسنده در سال ۱۹۸۹ در هجده‌سالگی‌اش به صحرای آفریقا است. او در آن زمان مشغول نوشتن فیلم‌نامه‌ای بود و همراه با «ژرار»، کارگردان فیلم راهی این مسیر شد. آن‌ها ابتدای سفر به خانه‌ی مردی به نام «موسا» می‌روند و این‌گونه وارد لایه‌های درونی‌تر جامعه و مردم این منطقه می‌شوند. آن‌ها در هتل هتل مستقر می‌شوند و به بازار جواهر می‌روند. بازاری متفاوت از هر آن چیزی که تا آن روز دیده بودند، چند خیمه با چندتکه دستمال و چند ساک پلاستیکی بازار را تشکیل می‌داد. آن‌ها به عبادتگاه و برجی «شاردل دوفوکو» می‌رود و از آنجا بازدید می‌کنند.

«اریک امانوئل اشمیت» شرح درونیات روحانی و احساسی‌اش را در این اثر به تصویر کشیده است. او با پای پیاده راهی سفری طولانی می‌شود و دو هفته در صحرای آهاگار سیر می‌کند. این تجربه برای این نویسنده بسیار تأثیرگذار بوده و جنبه‌های معنوی زندگی‌اش را تحت شعاع قرار داده است. او به تأثیر از این سفر اکتشافی و متفاوت کتاب «شب آتشین» را نوشت و برداشتش از آن را توصیف کرد.

درباره اریک امانوئل اشمیت

«اریک امانوئل اشمیت» Éric-Emmanuel Schmitt نویسنده، فیلسوف و نمایش‌نامه نویس فرانسوی-بلژیکی در ۲۸ مارس ۱۹۶۰ در لیون فرانسه به دنیا آمد. والدینش درزمینه‌ی ورزش فعالیت می‌کردند و مادرش دونده‌ای مدال‌آور و از قهرمانان بوکس فرانسه بود. او در نوجوانی به نمایش و تئاتر علاقه‌مند شد و نوشتن را از آن زمان شروع کرد. او تحصیل در رشته‌ی فلسفه را آغاز کرد و دکترایش را در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه سوربن دریافت کرد؛ او در این مقطع درباره‌ی «دیترویت و متافیزیک» پژوهش و تحقیق ‌کرد. او در دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه نظامی به تدریس مشغول شد و نوشتن نمایش‌نامه‌هایش را به‌طورجدی دنبال کرد. او با نمایش‌نامه‌های سورئالش بسیار مشهور شده و تعداد زیادی از آن‌ها تا امروز در بیش از ۵۰ کشور جهان بر روی صحنه رفته است.

«دون خوان در دادگاه» یکی از نمایشنامه‌های معروف این نویسنده است که سال ۱۹۹۱ به اجرا در آمد، پس از آن سال ۲۰۰۱ اثر معروف دیگرش «موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن» در فرانسه و آلمان به نمایش درآمدند. «زمانی که یک اثر هنری بودم» یکی دیگر از آثار معروف این نویسنده است که سال ۲۰۰۲ منتشر شد، این رمان روایت مرد جوانی است که زندگی‌اش را به یک هنرمند واگذار می‌کند تا او را به یک اثر هنری تبدیل کند. این اثر پس از انتشارش بسیار تحسین منتقدان را برانگیخت و آن را یک عاشقانه‌ی اصیل نامیده‌اند. «اریک امانوئل اشمیت» تمام زندگی‌اش را وقف نوشتن کرده است و از سال 2008 در بلژیک زندگی می‌کند. همچنین او موفق به دریافت جایزه‌ی هوبرت نیس از سوی آکادمی سلطنتی بلژیک هم شد.

تعداد زیادی از آثار «اریک امانوئل اشمیت» به فارسی ترجمه شده‌اند و جزو کتاب‌های پرفروش هستند. «اسباب خوشبختی» شامل چهار داستان کوتاه است که با ترجمه‌ی «شهلا حائری» روانه‌ی بازار شده است. «مهمانسرای دو دنیا»، «نوای اسرارآمیز»، «خیانت انیشتین»، «اگر از نو شروع کنیم» و «عشق‌لرزه» ازجمله نمایش‌نامه‌های این نویسنده هستند که به فارسی ترجمه شده‌اند و نسخه‌ی الکترونیک همه‌ی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و مطالعه موجود است.

در بخشی از کتاب شب آتشین می‌خوانیم

من هرگز به‌تمامی از خواب بیدار نمی‌شوم، بخش‌هایی از وجودم در خواب گرفتار می‌ماند. مغزم راکد می‌شود، خیس می‌خورد و دیگر نمی‌داند کجاست. اعضای بدنم به‌سختی حرکت می‌کنند. واژه‌ها از خاطرم پاک می‌شوند، خاطره‌هایم نیز همین‌طور. حتی گاهی نامم نیز از من می‌گریزد. هر صبح همچون جسدی که در ساحل دریایی جزر گرفته به گل می‌نشیند، از دل شب سر برمی‌آورم. مدتی نامعلوم در این صورت خالی می‌مانم، ضمیری که بر بودن بی‌محتوای خود اذعان دارد. سپس هویت کند و تقریباً رخوت زده‌ام با آهنگ خود بازمی‌گردد، آهنگی که به رطوبتی می‌ماند که بر روی کاغذ جوهر خشک کن پخش می‌شود و آنگاه زمانی درمی‌یابم که سرانجام، خویشتن خویش شده‌ام.

آن روز نیز در هتل «هتل» اوضاع از این قاعده مستثنا نبود، قاعده‌ای که مرا به کشتی‌شکسته صبحگاهی تبدیل می‌کرد.

نور، که انگار با سرعت تمام طول و عرض اتاق را درمی‌نوردید، زمانی که پلک‌هایم را باز کردم، مرا در خود گرفت. چه نیرویی! انگشتانم این آهنگ را متوقف ساخت. نگاهم دیوار گچی کرم‌رنگی را ورانداز کرد که سایه پرده‌هایی که نسیمی سبک آن‌ها را نزدیک پنجره به حرکت درمی‌آورد، بر روی آن می‌رقصید. من کجا خوابیده بودم؟ صداهایی نو از بیرون می‌آمد، صداهای گرفته بابیانی نمناک، صدای سبز پرندگان، صدای غیظ گربه‌هایی که میومیوی بسیار تیزشان بر جیغ گوش‌خراش دوچرخه‌های موتوری پیروز می‌شد.

«کجا؟»

چند مگس دوروبر بالشم به پرواز درآمده بودند. این جاسوس‌های کنجکاو و سرسخت در قالب ناوگانی، طوری بالای سرم می‌چرخیدند که گویی هرگز چشمشان به آدمی فرانسوی نخورده بود.

الجزایر... تمنراست... سفر همراه با ژرار ..

شادمان از اردو زدن بر آستانه دروازه‌های صحرا و روز، آهی کشیدم. با اين همه، چیزی مرا مشوش می‌کرد. اما آن چیز چه بود؟ با شنیدن صدای یک بوق، چیزی که در نظرم سر جای خود نبود، آشکار شد: غیبت غریوی که مشخصه همه شهرهاست. هیچ ترافیکی خیابان‌ها را سد نمی‌کرد. اگر صدای خودرویی به گوشم می‌خورد، به‌وضوح دشت، آن را می‌دیدم. غوغای شهر، معمولاً بیش از سکوت، هیاهو را تحمیل می‌کند. اما اینجا سروصدا در پس‌زمینه‌ای از سکوت نقش می‌بندد. تمنراست، این دشتی که یک قرن پیش چیزی به‌جز چاه آبی به چادرنشینان عرضه نمی‌کرد، به‌عنوان شهری نایافتنی، وقار خود را حفظ کرده بود.

ترجمه کتاب شب آتشین به زبان فارسی

کتاب «شب آتشین» اثر «اریک امانوئل اشمیت» را «سعیده بوغیری» به فارسی ترجمه کرده و آن را «نشر البرز» سال 1394 منتشر کرده است. نسخه‌ی الکترونیک این اثر در این صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «سعیده بوغیری» مترجم این اثر سال 1358 متولد شده است و ترجمه‌ی آثار بین‌الملل را در کارنامه‌ی کاریش دارد. از ترجمه‌های دیگرش می‌توان به کتاب‌های «آرام بگیرید و زندگی را از نو شروع کنید» اثر «فابریس میدال»، «بهترین دارو خود شما هستید!» اثر «فردریک سالدمان» و «پنیر پرنده» اثر «ژان فیلیپ آرو وینو» اشاره کرد که نسخه‎‌ی الکترونیک همه‌ی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1,004.۵۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
224 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۲۸:۰۰
نویسنده اریک امانوئل اشمیت
مترجمسعیده بوغیری
ناشرانتشارات البرز
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۳/۲۶
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۰۰۴.۵۹ کیلوبایت
۲۲۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 20 مخاطب
5
ستاره
55 ٪
4
ستاره
20 ٪
3
ستاره
10 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
15 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

۱۳ سالی از زمان آشنا شدن با این نویسنده خوش فکر میگذره و متاسفم که زودتر این کتاب را نخواندم. پیشنهاد می کنم به خواندن داستان ها ونمایشنامه های ایشون از جمله خرده جنایت های زناشوهری ،نوای اسرار آمیز ،عشق لرزه،اسکار و خانم صورتی ،زمانی که یک اثر هنری بودم و.... فوق العاده اند

5

کتابی بی نظیر از یک نویسنده ی بی نظیر گلچینی از نظراتی که درباره ی خدا شنیده بودم و خونده بودم رو نوشته و بدون هیچ گونه جهت گیری ای خواننده رو در انتها با انتخاب هاش تنها میذاره...

3

سلام به همه دوستان کتاب جالب با محتوای تفکر گونه ای داشت ولی نقدهای بسیاری می توان بر نوع نقدهای وارد بر برهان های کتاب می توان کرد و برهان در مورد خداوند نیز وجود دارد همانطور که ملاصدرا می آورد

5

اولین کتابی بود که از این نویسنده میخوندم بعد از خواندن این کتاب احترام زیادی برای ایشان قایلم ..... از اون کتاب هاست که میشه به دیگران هدیه داد عالی و تاثیر گذار

5

این کتاب را تازه گرفتم و هنوز کامل نخوندم، ولی تا همینجا که فوق العاده بوده هم متن و مفاهیم و هم ترجمه خوبی داره...

4

از نویسنده های مورد علاقه من. تقریبا تمام آثارش رو خوندم. این کتاب هم بی نظیره واقعا...

1

بسیار خسته کننده بود، فقط نصفش رو خوندم و دیگه نتونستم ادامه بدم.

5

واقعا عمیق بود و باهاش ارتباط برقرار کردم طوری که گاهی نفست میگیره

5

این کتاب بینظیره و کلی جملاتِ به یاد ناندنی و فکر برانگیز داره..

4

ترجمه کتاب بسیار ضعیف و ادیت کننده است.

نمایش 2 نقد دیگر
4
(20)
13,000
٪50
6,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شب آتشین
٪50
شب آتشین
اریک امانوئل اشمیت
انتشارات البرز
4
(20)
13,000
٪50
6,500
تومان