0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
قرآن کریم

معرفی و دانلود رایگان کتاب قرآن کریم

نویسنده:
قرآن کریم
ناشر:
فیدیبو
درباره قرآن کریم

قرآن کریم

کتاب مقدس قرآن، تنها کتاب آسمانی است که تاکنون از تحریف مصون مانده و به نوعی خط مشی مسلمانان است و چراغی است که انسان‌ها را از جهل به آگاهی و سعادت ابدی می‌رساند. قرآن بزرگترین معجزه‌ی حضرت محمد (ص) خاتم پیامبران است و روشن‌ترین دلیل برای پیامبری او.

قرآن سخنان خداست که بصورت وحی از سوی او و توسط یکی از ملائکه به نام جبرئیل بر پیامبر نازل شده است که به زبان عربی نگاشته شده است. قرآن در لغت به معنای قرائت کردن و خواندن است. شامل سی جزء، ۱۲۰ حزب و 114 سوره است. سوره شامل تعدادی مستقل از آیه‌های ارزشمند قرآن است که با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می‌شوند. تنها یک سوره، سوره‌ی توبه آغازی متفاوت دارد. سوره‌های نازل شده بر پیامبر از منظر محل نزول به دو دسته‌ی سوره‌های مکی (نازل شده در مکه) و مدنی (نازل شده در مدینه) تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر کمی نیز به در چهار دسته‌ی السبع الطول، مئین، مثانی و مفصلات تقسیم شده‌اند.

نخستین آیات قرآن در غار حراء، واقع در کوه نور به حضرت محمد (ص) وحی شد. آیات قرآن هم از طریق فرشته وحی و هم بدون واسطه و به صورت مستقیم، بر پیامبر نازل می‌شده است. به باور بیشتر مسلمانان، نزول قرآن به صورت تدریجی صورت گرفته است؛ اما برخی بر این باورند که علاوه بر نزول تدریجی آیات، آنچه قرار بوده است در یک سال بر پیامبر(ص) نازل شود، در شب قدر هم یک‌جا بر او نازل می‌شده است.

در قرآن به توحید و یگانگی خدا تأکید شده است. قرآن انسان به تسلیم در برابر امر خدا فرمان می‌دهد و به موضوعات متنوع و مختلفی از جمله اخلاق، حقوق و قوانین در جامعه‌ی اسلامی، احکام شرعی پرداخته شده است.

نخستین ترجمه‌ی کامل قرآن به زبان فارسی، در قرن چهارم قمری نوشته شده است و ایران اولین کشور مسلمان بود که قرآن را در سال‌های ۱۲۴۳قمری و ۱۲۴۸قمری، چاپ کرد. قرآنی که امروز با نام عثمان طه  شناخته می‌شود، بر پایه چاپ مصر است. ترجمه‌ی بسیار روان قرآن کریم توسط آیت الله مکارم شیرازی انجام شده است که از بهترین ترجمه‌های این متن ارزشمند است.

در جوامع اسلامی، قرآن منشأ پیدایش دانش‌های فراوانی شده است. تفسیر و علوم قرآنی چون تاریخ قرآن، علم لغات قرآن، علم اِعراب و بلاغت قرآن، قصص القرآن و اعجاز القرآن از جمله این دانش‌هاست. همچنین قرآن در آیین و هنر مسلمانان جایگاه ویژه‌ای داشته است. ختم قرآن، قرآن به سر گرفتن و قرائت قرآن در مراسمات مختلف مانند مراسم ترحیم، ازدواج و ... از این جمله‌اند. بیشترین نمود قرآن در هنر، در خوش‌نویسی، تذهیب، تجلید (جلدکردن)، ادبیات و معماری بوده است.

محمد بن عبدالله، خاتم الانبیاء

«حضرت محمد (ص)» بنیان‌گذار اسلام و آخرین پیامبر در سلسله‌ی پیامبران الهی است. ایشان حدود سال 570 میلادی در مکه متولد شد و تنهایی‌اش را در غار حراء می‌گذرانده است. حضرت محمد (ص) در این غار به عبادت و رازونیاز با پروردگار مشغول می‌شدند و سرانجام در سن چهل‌سالگی در همین مکان جبرئیل بر ایشان نازل شده و او به مقام والای پیامبری نائل می‌شود. شروع نزول قرآن بر پیامبر (ص) نیز از همین زمان است.

حضرت محمد (ص) نیز مانند سایر پیامبران الهی یکتاپرستی را پیشه کردند و مردم عربستان را دعوت می‌کرد تا به او بپیوندند و یکتاپرسی را پیشه کنند. او برای مردم شرح می‌داد که تنها با تسلیم شدن در برابر پروردگار می‌شود به او نزدیک شد و راه سعادت را پیش گرفت.

ایشان حدود سیزده سال در مکه از مردم دعوت کردند و پس از آن به مدینه هجرت کردند. حضرت محمد (ص) در مدینه نیز آیین خداپرستی را رواج داد و توانست امت مسلمانان را بنا نهد. پیامبر و یارانش با پیوستن افراد زیادی به اسلام توانستند مکه را فتح کنند و دین اسلام را بیش از پیش گسترش دهند.

حضرت محمد (ص) ده سال پس از هجرت به مدینه، در سال 632 میلادی در مدینه درگذشت. ایشان کلام خدا، و سنت و سیره‌ی خود را به یادگار گذاشتند تا مردم بتوانند از آن‌ها بهره‌جویند و به سعادت حقیقی دست یابند. پیامبر (ص) درباره‌ی اهمیت و ثواب شنیدن کلام خداوند فرموده‌اند: «تلاوت کننده و گوش فرا دهنده به قرآن، در پاداش، مساوی هستند. سوگند به خدائی که جان محمد (ص) در دست قدرت اوست، پاداش شنونده‌ی قرآن که به آن معتقد باشد، از انفاق یک کوه طلا، درراه خدا، بیشتر است.»

در بخشی از قرآن کریم می‌خوانیم

وَ مَنْ یعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَکر اَوْ اُنْثی وَ هُوَ مُوْمِنٌ فَاُولئِک یدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَ لا یظْلَمُونَ نَقیراً

و کسانی که کار شایسته‌ای انجام دهند، خواه مرد باشند یا زن، در حالی که ایمان داشته باشند، چنین کسانی داخل بهشت می‌شوند؛ و کمترین ستمی به آن‌ها نخواهد شد.

وَ مَنْ اَحْسَنُ دیناً مِمَّنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّهَ اِبْراهیمَ حَنیفاً وَ اتَّخَذَ اللّهُ اِبْراهیمَ خَلیلاً

دین و آیین چه کسی بهتر از آن کس است که خود را تسلیم خدا کند، و نیکوکار باشد، و از آیین ابراهیم که ایمانی خالص و پاک داشت پیروی کند؟ و خدا ابراهیم را به دوستی انتخاب کرد.

وَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الاَرْضِ وَ کانَ اللّهُ بِکلِّ شَیء مُحیطاً

آنچه در آسمان‌ها و زمین است، از آن خداست؛ و خداوند به هر چیزی احاطه دارد.

وَ یسْتَفْتُونَک فِی النِّساءِ قُلِ اللّهُ یفْتیکمْ فیهِنَّ وَ ما یتْلی عَلَیکمْ فِی الْکتابِ فی یتامَی النِّساءِ اللاّتی لا تُوْتُونَهُنَّ ما کتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ اَنْ تَنْکحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ اَنْ تَقُومُوا لِلْیتامی بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیر فَاِنَّ اللّهَ کانَ بِهِ عَلیماً

از تو درباره (حکم و حقوق) زنان سوال می کنند؛ بگو: «خداوند درباره آنان به شما پاسخ می‌دهد و آنچه در قرآن درباره زنان یتیمی که حقوقشان را به آنها نمی‌دهید و می‌خواهید با آنها ازدواج کنید، و نیز آنچه درباره کودکان صغیر و ناتوان برای شما بیان شده است، (بخشی از سفارش‌های خدا در این زمینه است؛ و به شما سفارش می کند که) با یتیمان به عدالت رفتار کنید. و هر کار نیکی انجام می‌دهید، خداوند از آن آگاه است (و به شما پاداش شایسته می‌دهد)».

وَ اِنِ امْرَاَهٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً اَوْ اِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَیهِما اَنْ یصْلِحا بَینَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَیرٌ وَ اُحْضِرَتِ الاَنْفُسُ الشُّحَّ وَ اِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَاِنَّ اللّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً

و اگر زنی، از سرکشی و ناسازگاری یا بی‌اعتنایی شوهرش، بیم داشته باشد، مانعی ندارد باهم به گونه‌ای صلح کنند (و از پاره‌ای از حقوق خود، بخاطر صلح، صرف نظر نمایند.) و صلح، بهتر است؛ اگر چه (بسیاری از) مردم (طبق هوای نفسشان، در این گونه موارد) بخل می‌ورزند و گذشت ندارند و اگر نیکی (و گذشت) کنید و پرهیزگاری پیشه سازید، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد ).

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۵ کیلوبایت
تعداد صفحات
1,500 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۵۰:۰۰:۰۰
نویسندهقرآن کریم
مترجم حضرت العظمی مکارم شیرازی
ناشرفیدیبو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۳/۰۵
قیمت ارزی
2.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۵ کیلوبایت
۱۵۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 337 مخاطب
پربار 🌳 (8)
آموزنده 🦉 (7)
5
ستاره
77 ٪
4
ستاره
5 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
10 ٪
125 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

با سلام "لطفا ترجمه های اساتید بزرگوار فولادوند، خرمشاهی، امید مجد و بهرامپور را هم بگذارید این برگردان ها بسیار سنجیده تر و شیواتر از ترجمه جناب مکارم هستند این عقیده اساتید فن ترجمه(برگردان) و آموزش قرآن مبین است... از آن جهت که دوستان در بالا هم یادکردی داشتند این مطلب را یادآور شدم تا انشاءلله فیدیبو عزیز هم گفتار حق و سنجیده را در همه حال پذیرا باشد و به کار بندد :) ""ترجمه های گویا(صوتی) قرآن کریم را هم جهت بهره مندی و تشویق هرچه بیشتر همه عزیزان قرآن دوست و دانش پژوه قرار دهید... سپاس از شما

5

عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی

5

ترجمه این کتاب درست نیست و برای درست کردن شبهه ساخته شده یعنی باترجمه نا درست ب هیچ عنوان این کتاب رو دانلود نکنید

5

به نظر من قرآن را باید با تفاسیر مختلف از افراد مختلف قرار بدهید. وجود تنها یک تفسیر در فیدیبو واقعا جای تاسف دارد. چه کتابی مهمتر داریم بخونیم؟ :( لطفا نسخه‌ی صوتی تفاسیر رو هم قرار بدید. طبیعتا اگر هزینه‌ برای این امر در نظر بگیرید در امر ارائه کوشاتر عمل خواهد شد. ممنونم

4

ابتدا تبریک میگم که سرانجام این اتفاق میمون در ایران را بانی شدید. ثانیا تمام تلاش خود را انجام بدید که تمام ناشران خصوصا بزرگترین ها را همراه کنید، به طور مثال انتشارات جنگل و سوما تبلیغات تلویزیونی را گسترش دهید و فرهنگ سازی کنید و در تبلیغات تون از کتاب خوان ها استفاده کنید تا مردم آگاه شوند که دستگاه هایی هست که نور زمینه ندارند و چشم را آسیب نمیرساند تا تمایل به کتاب الکترونیک افزایش یابد هرچند تبلت های حدید هم عالی هستند. موفق باشید .

5

سلام آیا بهتر نیست برای کتاب هایی مثل قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان و ... نظردهی و ستاره دهی غیر فعال باشه و یا حداقل نمایش آن ها غیر فعال باشه ممنون میشم یه پیگیری تو این قضیه اتفاق بیوفته چون اصلا قشنگ نیست ستاره دهی قرآن کمتر از ۵ ستاره باشه و ... با تشکر

1

عده ای از اساتید علوم قرانی و مترجمین درجه یک کشور که در کار نقد ترجمه های فارسی قران عزیز نیز هستند ،غلط های اشکار و واضحی که در این ترجمه بافتند آنقدر پر شمار بود که قرار شد چندبن و چند سماره مجله قرانی بینات به چاپ آن اختصاص یابد:هزاران غلط بی تردید.اما با خبر دار شدن ابت اله و حوزه قم از انتشار شمار های بعدی مجله ممانعت بعمل آمد و مجله به شرط عدم چاپ آن غلط ها اجازه ادامه انتشار بافت.

5

سلام همه کسانی که ترجمه قرآن را انجام دادن انسان‌های بزرگی هستند خود آنها اینقدر برادر عزیز که ایراد گرفته آید بهم دیگر ایراد ندارند واین که کدام بهتر است سلیقه من شما ووووهستیم در سلیقه عقیده فکر و مابقی انسان آزاد هست همگی موفق باشید وبه اساتید احترام بگزاریم زیرا ترجمه یک قرآن کار بسیار بزرگ سخت و طاقت فرسا است وانسانهای معدودی توان این کار بزرگ را داشته اند

5

کتاب رو دانلود نکردم و نمیکنم چرا که وقتی فقط یک ترجمه و تفسیر از کتابی که هزاران نفر ترجمه و تفسیر کردن باشه، مشخصه که نباید بهش اعتمادی کرد. چه دلیلی داره که بقیه ترجمه و تفسیر ها رو نمیگذارید؟ اصلأ فکر نمیکنم مشکلی بابت حق نشر باشه.

1

دارای غلط املایی(چسبیدن کلمات به هم در متن عربی قرآن) و در بعضی اماکن ترجمه با متن عربی قاطی شده ضمن اینکه فاقد علایم وقف ، تقسیم بندی جز به جز نیز می باشد. باعث تعجب که توی کتابخانه به این بزرگی فقط یک قران با این همه نواقص و اشتباه وجود داشته باشه و سالهاست که همینه و کسی هم خیالش نیست

نمایش 115 نقد دیگر
4.4
(339)
پربار 🌳 (8)
رایگان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
قرآن کریم
قرآن کریم
قرآن کریم
فیدیبو
4.4
(339)
پربار 🌳 (8)
رایگان