0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اخلاق زمامداری در دوران خلافت)

معرفی، خرید و دانلود کتاب اخلاق زمامداری در دوران خلافت)

گزارشی تاریخی از سیرۀ سیاسی امام علی(ع
نویسنده:
صابر اداک
درباره اخلاق زمامداری در دوران خلافت)
این کتاب با هدف آشنایی بیشتر با روش حکومت امام علی(ع) و دیدگاه‌های سیاسی ـ اجتماعی آن حضرت تدوین شده است و از آنجا که وی در یک نگاه عمومی، افضل صحابۀ پیامبر(ص) و از منظر شیعه، امامی معصوم به شمار است و ایام خلافتش نیز در دوره تثبیت حکومت اسلامی بوده، به‌نظر می‌رسد بررسی سیره سیاسی او و آگاه‌شدن از نظراتش در باب حکومت، می‌تواند رهگشای بسیاری از معضلات و مشکلات جوامع مسلمان باشد. جوامعی که هنوز و به هر دلیل، دل در گرو اسلام و شخصیت‌های بزرگ و نامدار آن دارند و زندگی سعادتمندانه را، تنها در پیروی از آنان محقّق شدنی می‌دانند.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۶۷ مگابایت
تعداد صفحات
200 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۴۰:۰۰
نویسندهصابر اداک
ناشرانتشارات کویر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۴/۲۶
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
37,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۶۷ مگابایت
۲۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 13 مخاطب
5
ستاره
84 ٪
4
ستاره
7 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
0 ٪
8 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

کتاب را به سفارش یکی از استادان حوزه عرفان و اخلاق خواندم. انتظاراتم برآورده نشد، و مهمترین دلیل آن این است که برخی ایرادات اساسی کتبی را دارد که ادعای بحثهای تحلیلی تاریخی را دارند، اما به وادی سیاسی بازی و تحلیل های جهت دار وارد می شوند. درواقع ایرادات را می توان در چهار گروه کلی تقسیم بندی کرد: یک - میزان و معیار سنجش اتفاقات و حوادث تاریخی شرایط حال ما و نقد سیستم سیاسی فعلی است. ممکن است این کار آموزنده باشد و برای خواننده نیز مطلب را قابل فهم کنند، اما باعث میشود که بحث بیشتر مصرف داخلی داشته باشد که زمان مند هستند و در آینده شاید کمتر به کار آیند دو - همین تعمیم اتفاقات تاریخی به زمان حال، در برخی موارد نوعی مغالطه است چرا که مقایسه وضعیت سیاسی در هزار و اندی سال پیش با اوضاع کشوری در زمان حال، نه تنها پای شرایط زمینه ای و تفاوت اجتماعات را وسط می کشد، این سوال را هم پیش میاورد که می توان به همین شکل بجای مقایسه با ایران، با دموکراسی های مدرن تر مقایسه کرد تا بجای پررنگ شدن نقاط قوت، به ضعف ها بپردازیم سه - یک ایراد اساسی برای من که متن را کمتر قابل اعتبار می کند، ساده لوح فرض کردن مخالفین و همراهان افرادی مانند معاویه است که در جبهه مقابل شمشیر می زنند و با معیارهای همان روزگار وضعیت پیچیده ای دارند، این کار تحلیل را ساده می کند اما به سوالات اساسی پاسخ نمیدهد که لزوما نمی توان این افراد را این گونه فرض کرد چهار - در اواسط کتاب، مطالب شبیه خیال پردازی و قصه های عامیانه و روایت های عجیب می شود و در انتها نیز بجای تحلیل نویسنده به تفاسیر اخلاقی و بازخوانی درسهای ساده می پردازد، آنهم به شکل مواردی تیتروار و فهرست گونه که چندان رضایت بخش نیست در کل انتظار بیشتری از اثر میرفت و انتظارات لازم برآورده نشد

5

مطالعه این کتاب رو توصیه نمی‌کنم. شاید برای نوجوانان در محدوده سنی دبیرستان تا بیست سالگی مناسب باشه. رویکرد و تحلیل‌های کتاب سطحی است. مهم‌ترین ضعف کتاب ارائه نکردن شواهد دقیق تاریخی و نمایش تصویر جامع از شرایط روزگار امیرالمومنین ع است به گونه‌ای که در چند مورد، نویسنده شتابزده و بدون ارائه مستندات کافی، تحلیل شخصی خود را مطرح کرده است و قابل تعمیم نمی‌باشد. در یک مورد، از یک رویداد معین، در دو فصل متفاوت از کتاب، دو تحلیل متفاوت ارائه شده است. یعنی از یک واقعه ثابت، دو برداشت متفاوت ارائه شده که هر کدام در جای خودش مقصود و جهت نویسنده را تامین می‌کند. من کتاب‌هایی که تحلیل‌های فردی و جهت‌دار را با تاریخ دین مخلوط نمی‌کنند،و جامعیت و حریت بالایی در ارائه تحلیل‌ها و نظرات مختلف دارند را ترجیح می‌دهم. بر کسی پوشیده نیست که امیرالمومنین علی ع جمع نقیض‌های ظاهری و جامع و کامل بودند و نوشتن تحلیلی درباره چنین شخصیتی دشوار است. به همین دلیل تلاش نویسنده ارزشمند و ستودنی است.

5

این کتاب عالی رو باید چند بار و با تامل خوند. بخصوص در اوضاع کنونی مملکت بیشتر قابل درکه. حاکم باشی و این همه منصف! این همه صبور! این همه عادل! این همه اخلاق! این همه مظلوم... چه کردند با علی. بعد از خوندن این کتاب بیشتر فهمیدم چرا امیرالمومنین هنگام ضربت خوردن یجورایی فرمودن راحت شدم?

5

خیلی کتاب خوبیه. از خوب هم بالاتر عالیه! چند مورد از روایات ضعیف و نادرست استفاده کرده ولی در کل قابل چشم پوشیه و ارزش چند بار خوندن رو داره. خصوصا در این بلبشویی که هر کس میخواد از اسم حضرت علی(ع) و دین برای خودش کیسه ای بدوزه.

5

کتاب بسیار خوبی است. کوتاه، به زبان ساده که انسان را وادار به تفکر میکند.

5

این کتاب بی نظیر جز معدود کتابهاییه که واقعا ادم رو منقلب میکنه

5

عالی بود متن کاملا روان و قابل فهم و خیلی دلنشین بود. ممنون

5

چه عجب یه کتاب مذهبی دیدیم تو کتابخونتون

4.7
(13)
15,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اخلاق زمامداری در دوران خلافت)
اخلاق زمامداری در دوران خلافت)
گزارشی تاریخی از سیرۀ سیاسی امام علی(ع
انتشارات کویر
4.7
(13)
15,000
تومان