0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اقتصاد کلان

معرفی، خرید و دانلود کتاب اقتصاد کلان

ناشر:
نشر نی
درباره اقتصاد کلان

«اقتصاد» مفهومی عمومی است که این روزها بیش از پیش درباره‌اش می‌شنویم. عبارت‌های اقتصادی مثل «اقتصاد رو به پیشرفت»، «اقتصاد خرد» و «کلان»، «بازار عرضه و تقاضا» اخبار داخلی و خارجی را پر کرده‌اند.

اما مفهوم واقعی اقتصاد چیست؟ این حوزه به چند زیرشاخه تقسیم می‌شود؟ و اساسا چرا اطلاعات اقتصادی در همه‌ی حوزه‌های موجود کمک می‌کند؟

در کتاب اقتصاد کلان، گریگوری منکیو به تفصیل و به طور تخصصی به این سوالات پاسخ می‌دهد.

کتاب اقتصاد کلان درباره چیست؟

کتاب اقتصاد کلان نوشته‌ی گریگوری منکیو اولین بار سال 1992 منتشر شد. نسخه‌ای که اکنون در اختیار شماست، ویرایش ششم این کتاب است که در سال 2007 منتشر شده است. با این‌که تنها حدود بیست سال از انتشار این کتاب می‌گذرد اما جامعیت اقتصاد کلان باعث شده است، این کتاب در دانشگاه‌ها و آموزش‍گاه‌های زیادی تدریس شود.

کتاب اقتصاد کلان چهار هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ اولین هدف آن جداسازی اقتصاد کلان در کوتاه مدت و بلند مدت است. دومین هدف این کتاب ترکیب نظریه‌های کینزی(kinsey economics)  با نظریه‌های کلاسیک است که گریگوری منکیو آن‌ها را جامع و کامل توضیح می‌دهد. سومین هدف نوشتن این کتاب شرح چگونگی مقایسه و استفاده‌ی مجموعه‌ای از الگوهای مهم بوده است و آخرین هدفی که برای این کتاب در نظر گرفته شده است: این است که اقتصاد کلان یک رشته‌ی آموزشی با مجموعه‌ای از تجربیات واقعی برانگیخته و هدایت می‌شود.

گریگوری منکیو در مقدمه‌ی کتابش می‌گوید: «کتاب با مروری کوتاه بر مهم‌ترین موضوعات و آموزش‌های مورد توافق اقتصاددانان کلان و بحث درباره‌ی مهم‌ترین پرسش‌های بدون پاسخ در این حوزه به پایان می‌رسد.» او معتقد است که آموزش فصل آخر این کتاب برای دانشجویان این حوزه بسیار مفید است چون ممکن است پاسخ پرسش‌های این فصل را با تحقیق و بررسی به دست آورند.

منکیو هنگام نوشتن کتاب فعلی، از ابزراهای زیادی کمک گرفته است. برای مثال در هر فصل نمودارها، یادداشت‌ها و اثبات‌های ریاضی مربوط به نظریه‌های افتصادی را آورده است، البته منکیو می‌گوید:« خواندن این نکات برای کسانی که به جنبه‌ی ریاضی مبحث اقتصاد علاقه‌ای ندارند، الزامی نیست.»

این کتاب در پنج بخش و نوزده فصل شما را با مفاهیم اقتصاد کلان آشنا می‌کند.

تیمور رحمانی، مهدی تقوی و محسن نظری دو کتاب به نام اقتصاد کلان دارند که نباید آن‌ها را با اقتصاد کلان گریگوری منکیو اشتباه گرفت. دانلود کتاب اقتصاد کلان به صورت قانونی تنها از فیدیبو ممکن است. 

نویسنده کتاب اقتصاد کلان کیست؟

گریگوری ان. منکیو،  اقتصاددان آمریکایی است. منکیو که استاد دانشگاه هاروارد و فارغ‌التحصیل رشته‌ی اقتصاد کلان از دانشگاه ام.آی.تی و دانشگاه پریستون است را پدر اقتصاد کلان می‌دانند. منکیو به دلیل بازدید‌های زیاد از مقاله‌هایش، تأثیر زاویه‌ی نگاه او بر اقتصاد و پژوهش‌هایش در جامعه‌ی علمی آمریکا،در رتبه‌ی بیست‌و‌سوم اقتصاددان‌های تأثیرگذار تاریخ قرار دارد.

گریگوری منکیو همه‌ی کتاب‌ها و مقاله‌هایش را در حوزه‌ی اقتصاد نوشته است. او علاوه بر نوشتن کتاب‌های متعدد درباره‎ی اقتصاد، از سال 2007 تا امروز، هر ماه ستون ثابتی در روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد. منکیو که علاوه بر اقتصاددان، یک سیاست‌مدار هم هست، در مقدمه‌ی کتابش معنای اقتصاددان را تعریف می‌کند: «یک اقتصاددان باید تا حدودی ریاضی‌دان، مورخ، فیلسوف، دولت‌مرد، اهل سیاست و... همانند یک هنرمند گوشه‌گیر، مستقل، پاک، فساد ناپذیر و تطمیع نشدنی باشد. با وجود این برخی اوقات نیز همانند سیسات‌مداران بر روی زمین گام بردارد.»

دکتر گریگوری منکیو با تمرکز برروی حوزه‌‌های تعیین قیمت، رفتار مصرف‌کننده، بازارهای ارزی و رشد اقتصادی خدمات زیادی به اقتصاد کلان آمریکا کرده است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه، در زمان ریاست جمهوری جرج بوش در کاخ سفید هم کار می‌کرد. منکیو تا امروز نقش زیادی در پیشبرد اقتصاد آمریکا داشته است. ویدیو«الگوها و نظریه‌های او» در اینترنت روزانه هزاران بازدید کننده دارد.

مترجم کتاب اقتصاد کلان کیست؟

کتاب اقتصاد کلان به بیش از پانزده زبان دنیا ترجمه شده است، آلمانی، فرانسوی، چینی، کره‌ای، روسی و ارمنی تعدادی از این زبان‌ها هستند. حمیدرضا ارباب کتاب تک‌جلدی اقتصاد کلان را به فارسی ترجمه کرده و نشر «نی» آن را منتشر کرده است.

حمیدرضا ارباب دارای مدرک دکترای رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است. او عضو هیئت علمی دانشکده‌ی علوم اقتصاد علامه طباطبایی است و در دوره‌های آموزشی اقتصاد تدریس می‌کند. دکتر حمیدرضا ارباب تاکنون هجده‌ کتاب را درباره‌ی اقتصاد ترجمه کرده است و همه‌ی کتاب‌های او را نشر نی منتشر کرده است. کتاب « اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی» اثر راجر پرمن با ترجمه‌ی ارباب به عنوان کتاب برگزیده‌ی دانشگاهی در سال 1383 معرفی شد.

حمیدرضا ارباب کتاب «اقتصاد خرد» نوشته‌ گریگوری منکیو را در سال 1387 ترجمه کرد. ترجمه‌ی ارباب از این کتاب، همان سال برنده‌ی جایزه‌ی کتاب پاییز شد.

خلاصه فصل های کتاب اقتصاد کلان

گریگوری منکیو در مقدمه‌ی کتاب اقتصاد کلان می‌گوید:«روش و نگاه من در تدریس اقتصاد کلان این است که ابتدا دوره‌ی بلند مدت با فرض انعطاف پذیری قیمت‌ها و سپس دوره‌‌ی کوتاه‌مدت با فرض چسبندگی قیمت‌ها را بررسی می‌کنم. این روش فواید فراوانی دارد. اول، دوگانگی کلاسیک‌ها این امکان را فراهم می‌کند که بخش پولی را از بخش حقیقی جدا کنیم، همچنین درک مسائل در دوره‌ی بلند مدت برای دانشجویان آسان‌تر است. دوم، وقتی دانشجویان مطالعه‌ی نوسانات کوتاه ‌مدت را آغاز می‌کنند، کاملا درک می‌کنند که تعادل بلند مدت حول نوسانات اقتصادی به دست می‌آید. سوم، چنانچه ابتدا الگوهای تسویه بازار را بررسی کنیم ارتباط بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد بیش‌تر روشن می‌شود. چهارم، دانشجویان در آغاز با موضوعاتی آشنا می‌شوند که اقتصاددانان کلان در مورد آن‌ها اتفاق نظر بیشتری دارند یا منازعات کم‌تری وجود دارد.»

بخش اول این کتاب «مقدمه» نام دارد. منکیو در آن مفاهیم اولیه و اصلی علم اقتصاد کلان را شرح می‌دهد. او در فصل اول الگوها و نظریه‌های متفاوت را بررسی می‌کند.

بخش دوم کتاب اقتصاد کلان «نظریه کلاسیک‌ها: اقتصاد در بلندمدت» نام دارد. در این فصل نویسنده به بررسی اقتصاد در بلند مدت با وجود انعطاف‌پذیری قیمت‌ها می‌پردازد.

منکیو در بخش سوم این کتاب با معرفی ابزارهای نظریه‌ی جدید رشد اقتصادی را با تحلیل کلاسیکی اقتصاد پویا امکان‌پذیر می‌کند. نام این بخش «نظریه‌ی رشد: اقتصاد در دوره‌ی بسیار بلندمدت» است.

بخش چهارم این کتاب با نام «نظریه‌ی ادوار تجاری: اقتصاد در کوتاه مدت»؛ به بررسی اقتصاد در دوره‌ی کوتاه‌مدت با وجود چسپندگی قیمت‌ها می‌پردازد. در بخش پنجم این کتاب بحث‌های مربوط به سیاست‌های کلان اقتصادی را بیان می‌کند.

 بخش ششم که آخرین بخش این کتاب است با نام ریشه‌های خرد اقتصاد کلان، پس از معرفی نظریه‌های گوناگون برای بررسی و تفسیر اقتصاد در بلندمدت و کوتاه‌مدت و کاربرد این نظریه‌ها در مباحثات مربوط به سیاست‌های کلان اقتصادی، چند موضوع کلیدی دیگر را بیان و آن‌ها را تحلیل می‌کند.

اقتصاد یا  امور مالی؟

اگرچه دو کلمه‌ی «اقتصاد» و «امور مالی» را معمولا هم معنی می‌دانند اما درواقع این دو کلمه باهم متفاوت‌اند. گسترده‌ترین تعریف اقتصاد را می‌توان شاخه‌ای از علوم انسانی تعریف کرد که تولید، پخش و مصرف کالا و خدمات را مطالعه و بررسی می‌کند و زیرشاخه‌های علم اقتصاد، اقتصاد کلان و اقتصاد خرد است.

امور مالی، علم مدیریت کردن هزینه‌ها با توجه به بحران زمان و ریسک است که زیرشاخه‌های آن مباحث حسابداری، حسابرسی است.

معنای اقتصاد کلان و اقتصاد خرد چیست؟

اقتصاد خرد (Microeconomics)، شاخه‌ای تئوری از علم اقتصاد است که مسائل و مشکلات اقتصادی را در بعد فردی و شخصی بررسی می‌کند. در اقتصاد خرد مسائل اقتصادی در سطح مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان جزئی بحث می‌شود و در آن رفتار اقتصادی تصمیم‌گیرندگان واحد‌های انفرادی مانند مصرف‌کنندگان و صاحبان منابع را در اقتصاد مورد مطالعه قرار می‌دهند.

اقتصاد کلان (Macroeconomics) را مطالعه‌ی وضعیت کلی اقتصاد یک ملت می‌دانند. این اقتصاد ارتباط فاکتورهایی چون تولید و مصرف را در یک جامعه بررسی می‌کند. این اقتصاد همه‌چیز را جمع‌بندی کرده و به اقتصاد  در کل توجه دارد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم

نظریه یا ساخت الگو: کودکان با انواع اسباب بازی‌هایی که با الهام از اشیا واقعی ساخته شده‌اند بازی می‌کنند تا درباره دنیای واقعی پیرامون خود چیزهای بیش‌تری بیاموزند. به طور مثال کودکان اغلب انواع مختلف ماشین، قطار و هواپیماهای اسباب بازی را در کنار یکدیگر می‌گذراند و با آن‌ها بازی می‌کنند. این اسباب‌بازی‌ها یک نمونه یا مدل غیرواقعی از جهان واقعی می‌سازد چیزهای بسیار زیادی یاد می‌گیرند. مدل ساخته‌شده نشان‌دهنده‌ی شباهت بسیار زیاد آن با دنیای واقعی است. (البته برای بسیاری از کودکان ساختن این مدل‌ها سرگرم‌کننده است).

اقتصاددانان نیز برای درک جهان واقعی از الگوها (مدل‌ها) استفاده می‌کنند، ولی الگوی طراحی شده از سوی یک اقتصاددان احتمالا به‌جای چوب، چسب و پلاستیک از نمادها و معاملات مختلف ساخته شده است. اقتصاددانان اسباب‌بازی اقتصاد را به منظور توصیف متغیرهای اقتصادی مانند GDP، تورم و بیکاری طراحی می‌کنند و می‌سازند. الگوهای اقتصادی ارتباط بین متغیرها را نشان می‌دهند. این الگوها بسیار مفیدند، زیرا به ما کمک می‌کنند از جزئیات صرف نظر و فقط بر روابط مهم بین متغیرها تمرکز کنیم.

متاسفانه کتاب صوتی اقتصاد کلان در دسترس نیست، اما شما می‌توانید پی دی اف pdf اقتصاد کلان را از فیدیبو به صورت قانونی دانلود و آن را خرید کنید. 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
5.۱۲ مگابایت
تعداد صفحات
708 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۳:۳۶:۰۰
نویسندهگریگوری منکیو
مترجمحمیدرضا ارباب
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Macroeconomic, ۶th ed.
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۳/۲۰
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
150,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۵.۱۲ مگابایت
۷۰۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 47 مخاطب
5
ستاره
48 ٪
4
ستاره
34 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
12 ٪
30 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

نسخه الکترونیکی رو بزارید، پی دی اف به درد نمیخوره، الکترونیکی رو بزارید من هم بخرم

4

ترجیح میدم ۶۰ تومن بدم نسخه چاپی بخرم به جای اینکه ۴۰ تومن بدم پی دی اف کپی شده بدین دستم. همش سوده دیگه آره؟ بد نگذره با این درآمد راحت و بی دردسر!!!

4

لطفا کتاب کلیات علم اقتصاد از همین انتشارات و نویسنده و مترجم را در اپلیکشن قرار دهید.

5

کیفیت پی دی اف خیلی بالاست و خواندن متن خیلی راحت هست. ولی چرا نمیشه داخل پی دی اف، قسمت های مهم کتاب رو هایلایت کرد؟ موقع خواندن کتابهای درسی هایلایت کردن خیلی استفاده میشه!

3

نسخه الکترونیکی لطفا pdf به درد نمی خوره

5

این کتاب شروع اقتصاد کلان برای من بود! واقعا روون و خوب بود و باعث شد کتابای نویسنده و مترجم رو پی گیر باشم

4

یک کتاب کلاسیک و مهم از غول های اقتصاد کلان که متأسفانه تا الان جایزه نوبل اقتصاد را دریافت نکرده است.

4

هم ۳۹۰۰۰ تومن! هم PDF?? خیلی گرونه ارزش خرید نداره

5

کتاب بسیار خوبیه. مطلب ر به ساده ترین و قابل فهم ترین شکل بیان می کند. ولی چندین جا اشتباه ویراستاری داره .

4

نسخه پی دی اف چشم رو اذیت می کنه ترجیح می دم بیشتر هزینه کنم و نسخه چاپی رو بخرم.

نمایش 20 نقد دیگر
4.1
(49)
259,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اقتصاد کلان
اقتصاد کلان
گریگوری منکیو
نشر نی
4.1
(49)
259,000
تومان