0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گلستان سعدی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی گلستان سعدی

نویسنده:
سعدی
درباره گلستان سعدی

«حسن میمندی را گفتند سلطان محمود چندین بنده صاحب‌جمال دارد که هر یکی بدیع جهانی‌اند چگونه افتاده است که با هیچ‌یک از ایشان میل و محبتی ندارد چنان‌که با ایاز که حسنی زیادتی ندارد؟ گفت هر چه به دل فروآید در دیده نکو نماید»

درباره سعدی

«ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به «سعدی» شاعر بلندآوازه‌ی پارسی گوی ایرانی در قرن هفتم می‌زیست. او در نظامیه بغداد، اولین مدرسه‌ی بزرگ اسلامی در شرق به تحصیل در رشته‌های صرف و نحو عربی، قرآن، فقه، حدیث، اصول، طب، فلسفه و نجوم پرداخت و به مناطق گوناگونی ازجمله شام و حجاز سفر کرد. اطلاعات دقیقی از زندگی این شخصیت بزرگوار وجود ندارد ولی برخی منابع بر این باور هستند پس از تحصیل به زادگاهش، شیراز بازگشت و تا آخر عمر در آنجا زندگی کرد.

«سعدی» هم‌زمان با حمله مغول به ایران زندگی می‌کرد، در آن دوره تصوف در ایران به اوج رسید که تأثیر این جریان فکری و فرهنگی را در آثار این شاعر بزرگ می‌توان دید. او در آن دوره با سرودن اشعار پرمحتوا به‌عنوان استادِ سخن و پادشاهِ سخن معروف شد و تا امروز هم در ایران و جهان نامش زنده است، او تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته است. بسیاری از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی از آثار این شاعر اقتباس شده‌اند و عوام هم برخی از اشعار او را از حفظ هستند. او غزلیات پندآموز، عارفانه و بیشتر عاشقانه از خودش به ارث گذاشته است که در برخی از آن‌ها مصلحت‌اندیشی و بیان مفاهیم اخلاقی دیده می‌شود.

آرامگاه «سعدی» در شیراز به سعدیه معروف است و هر ساله میزبان هزاران مسافر و علاقه‌مند به دنیای ادبیات و شعر است. اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش کتاب گلستان، در ایران روز سعدی نام‌گذاری شده است و افرادی در این روز در سعدیه جشن برگزار می‌کنند. آثار این شاعر بزرگوار شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و غزليات سعدي است که بخش بزرگی از گنجینه‌ی ادبیات کهن فارسی را تشکیل می‌دهند. «سعدی» در قالب‌های ادبی دیگر نظیر قصیده، قطعه، ترجیع‌بند، حکایت و تک‌بیت به زبان فارسی و عربی هم اشعاری سروده است.

درباره کتاب صوتی گلستان سعدی

کتاب صوتی «سعدی» روایت نسخه‌ی‌ کامل «گلستان» است که برای علاقه‌مندان به ادبیات کهن لذت‌بخش و شنیدنی است. نسخه‌ی صوتی این اثر را ناشر صوتی نوین کتاب گویا با خوانش و گویندگی «احسان چریکی» و «الهام نامی» منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. «گلستان» یکی از تأثیرگذارترین آثار نثر در ادبیات فارسی‌ است که شامل یک دیباچه‌ و هشت باب است که عبارت‌اند از در سيرت پادشاهان، در اخلاق درویشان، در فضیلت قناعت، در فواید خاموشی، در عشق و جوانی، در ضعف و پیری، در تأثیر تربیت و در آداب صحبت.

«سعدی» نگارش «گلستان» را پس از بوستان شروع کرد و طبق اسناد آن را در کمتر از شش ماه به سرانجام رساند. این اثر مملو از لغات، ترکیبات و ابیات لطیف است که داستان‌ها و پندهای اخلاقی را در برمی‌گیرد و با نثری آهنگین و آمیخته بانظم به نگارش درآمده است. یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های این اثر معروف به نسخه لرد گرینوی است که به سال 720 هجری برمی‌گردد. این نسخه در حال حاضر در کتابخانه بنیاد بودمر در ژنو نگهداری می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی سعدی می‌شنویم

منّت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربتست و به شُکر اندرش مزید نعمت (سورهٔ ابراهیم - آیهٔ 7) هر نفسی (نفس) که فرو می‌رود ممدّ حیاتست و چون برمی‌آید مفرّح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب

از دست و زبان که برآید

کز عهده شکرش به درآید

اِعملوا آلَ داودَ شکراً وَ قلیلٌ مِن عبادیَ الشکور

بنده همان به که ز تقصیر خویش

عذر به درگاه خدای آورد

ورنه سزاوار خداوندیش

کس نتواند که به‌جای آورد

باران رحمت بی‌حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی‌دریغش همه‌جا کشیده پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظیفه روزی به خطای منکر نبرد

ای کریمی که از خزانه غیب

گبر و ترسا وظیفه خور داری

دوستان را کجا کنی محروم

تو که با دشمن این نظر داری

فرّاش باد صبا را گفته تا فرش زمرّدی (زمردین) بگسترد و دایه ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر گرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع (نوروز) (گل) کلاه شکوفه بر سر نهاده عصاره نالی (تاکی) به قدرت او شهد فایق شده و تخم خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته

ابروباد و مه و خورشید و فلک در کارند

تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری

همه از بهر تو سرگشته و فرمان‌بردار

شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

در خبرست از سرور کاینات و مفخر موجودات و رحمت عالمیان و صفوت آدمیان و تتمه دور زمان محمد مصطفی صلی‌الله علیه و سلم

شفیعٌ مطاعٌ نبیٌ کریم

قسیمٌ جسیمٌ نسیمٌ (بسیم) وسیم

چه غم دیوار امّت را که دارد (باشد) چون تو پشتیبان (پشتیوان)

چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتی بان

بلغَ العلی بِکمالِه کشفَ الدُّجی بِجَمالِه

حَسنتْ جَمیعُ خِصالِه صلّوا علیه و آله

هر گاه که یکی از بندگان گنه‌کار پریشان‌روزگار دست انابت به امید اجابت به درگاه حق جل و علا بردارد ایزد تعالی در وی نظر نکند بازش بخواند باز (دیگربار) اعراض کند بازش به تضرّع و زاری بخواند (باز اعراض فرماید، بار دیگرش به زاری بخواند) حق سبحانه و تعالی فرماید

یا ملائکتی قَد استَحْیَیتُ مِن عبدی و لَیس لَهُ غیری فَقد غَفَرت لَهُ

دعوتش را اجابت کردم و حاجتش برآوردم که از بسیاری دعا و زاری بنده (دعوتش اجابت کردم و اومیدش برآوردم که از بسیاری دعا) همی شرم دارم.

کرم بین و لطف خداوندگار

گنه بنده کرده است و او شرمسار

عاکفان کعبه جلالش به تقصیر عبادت معترف که ما عبدناکَ حقّ عبادتِک و واصفان حلیه جمالش به تحیر منسوب که ما عَرَفناکَ حقّ مَعرِفتِک

گر کسی وصف او ز من پرسد

بیدل از بی‌نشان چه گوید باز

عاشقان کشتگان معشوقند

بر نیاید ز کشتگان آواز

دسته‌ها:
کلیدواژه‌های مرتبط:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
584.۳۷ مگابایت
مدت زمان
۰۹:۵۳:۲۴
نویسنده سعدی
راویاحسان چریکی
راوی دومالهام نامی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۶/۰۳/۰۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۵۸۴.۳۷ مگابایت
۰۹:۵۳:۲۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 354 مخاطب
آرامش‌بخش 🌱 (3)
آموزنده 🦉 (3)
5
ستاره
85 ٪
4
ستاره
6 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
2 ٪
213 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتابی مایه فخر هر ایرانی. ممنون بابت ارایه این اثر نفیس به صورت صوتی و با این کیفیت بی نظیر. واقعا گوش کردن به آن تجربه بدیع و لذت بخشی است.

5

یکی از معدود دفعاتیه ک کلمه‌ی رایگان اصلا ب اسمِ کتابِ روز نمیخوره....این کتاب قابل ارزش گذاری نیست....با هر بار خوندنِ گلستان میشه ب اندازه‌ی صد سال زندگی رو تجربه کرد..

5

عالی

5

عالیه من همیشه دوست داشتم یکی گلستان رو برام به صورت درست بخونه واقعا کار خوبی کردید

5

با کیفیت ترین کتاب صوتی فیدیبو هستش من خیلی کتاب صوتی شنیدم ولی این خیلی عالی بود. ممنون

5

کتاب صوتی با کیفیت بسیار خوبی است . شنیدن حکایات متنوع و نثر بی‌بدیل سعدی با صدای دلنشین راویان، اوقات انسان را خوش و پرفایده می‌کند.تدوین خوب و موسیقی بجا نیز از دیگر نقاط قوّت متن است. دو‌سه اشکال کوچک در خوانش راوی مرد وجود دارد که البته چیزی از ازرش و زیبایی کار کم نمی کند. از تهیه‌کنندگان با سلیقه این کتاب صوتی تشکر می‌کنم.

4

خوب هست ولی دوستانی که میخوان مطالعه دقیق کنن گلستان رو این خوانش کم غلط نیست و برای تلفظ ها به لغت نامه مراجعه کنید حتما.. برای مثال صیت و یا صِیت سخن را صَیت گفته و مَشاطه را مُشاطه حال آنکه معانی این دو فرق دارد و یا طِیره را طَیره خوانده و الباقی..

5

شما نمیتونید ادعا کنید ک از یک فرهنگ و تمدن غنی برخوردارید در حالی ک از سعدی و مولانا و حافظ و دیگران فقط اسمشون رو بلد هستید! فرهنگ غنی ایران ینی آثار همین بزرگان! ما باید دوباره به سمتشون بریم و فرهنگ غنی خودمون رو زنده کنیم تا مجبور نباشیم درس فرهنگ رو از سایر تمدن ها بیاموزیم

5

وای که چقدر جذاب و فوق العاده ست این کتاب! چقدر این ترکیب موسیقی و آواز سنتی با متن کتاب دلنشین شده. و چقدر حیف که ما همچین ادبیات پر از در و گهری داریم اما خیلی کم باهاش وقت میگذرونیم. دم سازندگان این کتاب گرم که روی کیمیاگری سعدی دوباره کیمیاگری کردن!

5

چه زیبا و دل انگیز در سکوت شب های بلند پاییزی

نمایش 203 نقد دیگر
4.7
(354)
آرامش‌بخش 🌱 (3)
44,000
٪30
30,800
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گلستان سعدی
٪30
گلستان سعدی
سعدی
نوین کتاب
4.7
(354)
آرامش‌بخش 🌱 (3)
44,000
٪30
30,800
تومان