0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فلسفه
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب فلسفه

دامیز
نویسنده:
مارتین کوهن
درباره فلسفه

درباره‌ی کتاب فلسفه اثر مارتین کوهن

کتاب فلسفه نوشته‌ی مارتین کوهن یکی از ده‌ها جلد کتابی است که کوهن درباره‌ی فلسفه نوشته است. حقیقت امر این است که کوهن آنقدر درباره‌ی فلسفه نوشته است که به او لقب «نویسنده‌ی تمام وقت فلسفه» را داده‌اند. مارتین کوهن کتاب فلسفه را در شش بخش اصلی توضیح داده است:

بخش اول: فلسفه چیست در این بخش کوهن تعریف خود را از فلسفه تشریح کرده است و برای خوانندگان این علم را تشریح کرده است. بخش دوم: تاریخ فلسفه، کوهن در این بخش همه‌ی آنچه را که درباره‌ی گفته‌ها و بحث‌ها و حتی کارهای فلسفه در گذشته باید بدانید را شرح می‌دهد. او تاریخ فلسفه را از یونان باستان آغاز می‌کند و تا «ایسم»‌های امروزی تشریح می‌کند. کوهن نام بخش سوم را «پیچ و مهره‌های فلسفه» گذاشته است. این بخش مانند دستورالعملی برای کاربرد درست فلسفه است. در این بخش شما طرز استفاده از منطق و تفکر عمیق را آموزش می‌دهد. بخش چهارم کتاب «مکاشفه‌‌ی ذهن، خودآگاهی و اخلاق» نام گرفته است.این بخش ارزشمند‌ترین بخش کتاب است و کوهن در آن دیدگاه‌های اخلاقی موجود در تمدن بشر را بررسی می‌کند. بخش پنجم «فلسفه و علم» نام دارد و کوهن در آن حوزه‌ی فلسفه‌ی علم را بررسی می‌کند. آخرین بخش این کتاب، به رسم کتاب‌های دیگر مجموعه‌ی دامیز، بخش ده‌تایی نام گرفته که در آن مطالب جالب توجه و مهم ذکر شده‌اند.

مروری بر فصل‌های کتاب فلسفه

فصل اول: فلسفه با چه مسائلی سر و کار دارد؟

فصل دوم: کشف اهمیت فلسفه

فصل سوم: به چه کسی فیلسوف می‌گویند؟

فصل چهارم: مروری بر مکاتب فلسفی عصر باستان

فصل پنجم: عبور از قرون وسطی و ورود به عصر جدید

فصل ششم: نعمق در فلسفه‌ی اسرارآمیز تائو

فصل هفتم: آشنایی با «ایسم‌ها»

فصل هشتم: منطق واقعا چیست؟

فصل نهم: پی‌افکندن بنیان‌های دانش

فصل دهم: از کجا می‌دانید که همین حالا در حال خیال‌پردازی نیستید؟

فصل یازدهم: شالوده‌شکنی از زبان

فصل دوازدهم: شرحی بر فلسفه‌ی روان

فصل سیزدهم: اگر خدا جای ما بود چه می‌کرد؟

فصل چهاردهم: آشنایی با فلاسفه‌ی سیاسی بزرگ

فصل پانزدهم: در ستایش آزادی بیاینیه‌ی استقلال آمریکا

فصل شانزدهم: خوب، پس اصلا هنر چیست؟

فصل هفدهم: نظریه‌پردازی فلاسفه‌ی یونانی نخستین درباره‌ی همه‌چیز

فصل هجدهم: شناخت علم جامعه

فصل نوزدهم: چشم‌انداز کلی: خرد و علم 

فصل بیستم: نقد خرد ناب، به قلم امانوئل کانت

فصل بیست و یکم: مسئله‌ی پروتاغورس

‌‌‌درباره‌ی مارتین کوهن نویسنده‌ی کتاب فلسفه

مارتین کوهن نویسنده و ویراستار کتاب‌های فلسفی است. او در چند دانشگاه در انگلستان و استرالیا به تحقیق و تدریس در زمینه‌ی فلسفه مشغول است، اما به دلیل مضمون کتاب‌هایش که درباره‌ی شیوه‌ی جدیدی، یعنی شیوه «پیمانه‌ای»، در تدریس فلسفه نوشته شده، شهرت دارد. این شیوه، تکنیکی است که در آن مسائل بزرگ و پیچیده‌ی فلسفی به بخش‌های کوچک تقسیم می‌شود؛ به گونه‌ای که هر بخش (تا حد ممکن) مستقل است. شخصی که او را برای ابداع این شیوه تشویق کرد، جرج مک‌دانلد راس نام داشت که او هم درباره‌ی تغییر شیوه‌های تدریس فلسفه در دانشگاه‌های بریتانیا در دهه‌ی هشتاد تحقیق می‌کرد.

مارتین کوهن در کتاب تدریس و سخنرانی در دانشگاه‌های مطرح انگستان، در مدارس ابتدایی یورک‌شایر و استنفوردشایر به تدریس فلسفه برای کودکان هفت ساله اشتغال دارد. وی فلسفه را برای این گروه سنی ج و ه با توجه به کتابش فلسفه برای کودکان تدریس می‌کند. انتشارات آوند دانش کتاب فلسفه را با ترجمه‌ی مهدی شفقتی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب فلسفه را خواند؟

ممکن است با خود بیاندیشید که خواندن فلسفه تنها به افراد خاص و دراندیش با ریش دراز و عینک گرد محدود می‌شود، اما حقیقت امر این است که فلسفه علکی شیرین است و طبق آخرین تحقیقات کودکان استعداد عجیبی در فلسفه دارند و به همین دلیل کتاب‌های بسیاری درباره‌ی فلسفه برای کودکان نوشته شده است. این امر را مثالی گرفته‌ام برای این که به شما بگویم خواندن فلسفه به علم عجیب و غریبی نیاز ندارد و اگر ویژگی‌های زیر را داشته باشید، بدون شک، از خواندن این کتاب لذت خواهید برد.

  • مشتاق به فراگیری بیشتر در رشته‌های فلسفه هستید حتی اگر اطمینان کامل نداشته باشید که چگونه باید راه خود را در این رشته بیابید.
  • ذهنی باز دارید و آن را به آرا آلوده به تعصب- به ویژه آرا فلسفی- انباشته نساخته‌اید.
  • به کشف روابط میان سنت‌ها و آرا گوناگون فلسفی علاقمندید.
  • در برابر این عقیده موضع نمی‌گیرید که فلسفه‌ی حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای از دانش بشری است، و از علوم طبیعی گرفته تا جامعه شناسی و حتی دروس سنتی دوره‌های معهود دانشگاهی را در بر می‌گیرد.

در بخشی از کتاب فلسفه می‌خوانیم

برتراند راسل. فیلسوف انگلیسی قرن بیستمی برای تشریح این مسئله داستان جالبی از چند مرغ را روایت می‌کند. این پرندگان اهلی بیرون از ساختمان اصلی مزرعه قفس کوچکی دارند و زن دهقان هر روز صبح مشتی ارزن جلوی آنها می‌ریزد. بنابراین در نزد این مرغ‌ها منطقی است که هر روز صبح از قفس خود بیرون بشتابند تا نخستین پرنده‌ای باشند که در استقبال از ارزن‌های لذیذ صبحگاهی قدقد می‌کنند. به هر تقدیر، نظریه‌ی ماده نزد مرغان این چنین است. اما یک روز (بدون اينکه مرغان از موضوع بویی برده باشند) زن دهقان هوس می‌کند سوپ مرغ درست کند. آیا در آن روز به خصوص هم برای مرغان مزرعه عقلانی است که از قفس خود بیرون بجهند و به سوی آن زن شتاب کنند؟

در حقیقت، آن روز صبح هیچ کاری برای این پرندگان عقلانی نیست مگر آن که خود را در دوردست‌ترین گوشه‌های قفس پنهان سازند، اما هیچ شاهدی از گذشته وجود ندارد که مرغ‌ها را از پیش خود دور برانده بلکه برعکس. شواهد زیادی از گذشته برایشان موجود است که آن پیش‌فرض را تأیید می‌کنند! این همان چیزی است که فلاسفه، مسئله‌ی استقرایی خطابش می‌کنند. نوعی استدلال به ظاهر پیچیده و مبتنی بر این فرض که آنچه که پیشتر دیده‌اید، آنچه را که در گام بعدی خواهید یافت بر شسما فاش می‌کند. انسسان در زندگی روزمره‌ی خود پیوسته استدلال استفرایی می‌کند اما از لحاظ فلسفی این روش استدلالی بی‌اعتبار است؛ اصلا می‌توان ادعا کرد که آین نوع استدلال، یک سر‌ه‌ی غیرمنطقی است.

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
8.۳۳ مگابایت
تعداد صفحات
478 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۵:۵۶:۰۰
نویسندهمارتین کوهن
مترجممهدی شفقتی
ناشرانتشارات آوند دانش
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Philosophy For Dummies
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۱/۲۳
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
78,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۸.۳۳ مگابایت
۴۷۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 78 مخاطب
آموزنده 🦉 (3)
خوش‌خوان 🪶 (2)
5
ستاره
43 ٪
4
ستاره
26 ٪
3
ستاره
11 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
10 ٪
22 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

سری کتابهای فور دامیز همیشه برای شروع یادگیری هر مبحثی جزو انتخابهای اول من بودن و هستن و هم از نسخه‌های ترجمه شده و هم زبان اصلیش موضوعات گوناگونی رو مطالعه کردم و هبچ وقت پشیمون نشدم. این کتاب هم از این قاعده مستثنی نبوده، ولی این کتاب یه مشکل خیلی بزرگ داشت! تنها مشکل موجود در این کتاب ترجمه شه! یعنی نه مترجم و نه ویراستار، هیچ کدوم از ایده ی کتاب های دامیز خبر نداشتن، اینکه باید تا جای ممکن نثر ساده باشه و لغات هم تا حد ممکن پیچیده انتخاب نشن! واقعا تعجب میکنم که چرا انقدر از لغات قلمبه سلمبه و جمله‌ بندی های پیچیده و اصطلاحا لفظ قلم استفاده شده! یعنی موقع خوندن کتاب کلی لغت فارسی عجیب غریب و کم استفاده و در کنار اون کلی هم لغت عربی میبینید که همشون معادل ساده فارسی دارن! این سبک ترجمه برای این کتاب واقعا نابجاست...

1

سلام متاسفانه ترجمه خوبی نداره. من داشتم کتاب اصلی رو میخوندم بعضی جاها اینو نگاه کردم متاسفانه ایراد داشت. چنتا از ایرادات: صفحه ۲۶ مترجم اصلا این خطای دید رو متوجه نشده چی هست و به همین خاطر blobs رو شبکه ها ترجمه کرده در صورتی که اگه متن رو می فهمید منظورش گلوله های بین شبکه ها هست و باید گلوله ها ترجمه می شد. صفحه ۲۸ Thales gets his hand dirty رو ترجمه کردن: طالس برای کار گل آستین بالا می‌زند! یا یه سری از قسمت های کوچیک جمله که ترجمه شون سخت بود رو کلا بیخیال شدن در مجموع نظرم روی این کتاب مثبت نیست نه فارسی و نه حتی انگلیسیش جایگزین های فارسی دنیای صوفی و کتاب ویل دورانت بهتر هستند و در انگلیسی هم ویکی پدیا

5
آموزنده 🦉

من این کتاب رو سال ۹۷ چاپیش رو خوندم، این کتاب برای من که رشته فنی خونده بودم و بویی از فلسفه نبردم خیلی کتاب خوبی بود و از دیگر کتاب های مقدماتی فلسفه برای من روان تر بود و واقعا من رو تو راه مطالعه فلسفه تشنه تر و علاقه‌مندتر کرد. اما پی دی اف بودن کتاب رو هم در نظر بگیرید... من اصلا تجربه خوبی در مواردی که نیازمند هایلایت هستند رو تو پی دی اف ندارم.

4

این کتاب بهمون یاد میده چطوری میشه مثل هر فیلسوف تفکر کرد ولی جملات سختی هم توش دیده میشه که فهم شون سخت شده. در کتاب خوبیه و توصیه میکنم اول کتاب دنیای سوفی رو بخونید که متن روان تری داره بعدش این.

4

فوق العاده کتاب خوب و مفیدی هست برای کسانیکه که به فلسفه علاقمند هستند. بدون داشتن پیش زمینه قبلی در فلسفه، میتوان از خواندن این کتاب فیض برد????????

5

کتاب‌های دامیز واقعا عالی هستند برای شروع مطالعه در هر زمینه‌‌ای!:)

4

سلام دوستان بخش تاریخ فلسفه این کتاب با کتاب تاریخ فلسفه مجموعه دامیز فرق میکنه؟

4

این کتاب رو چند سال پیش خوندم و بهتون بگم یکی از بهترین شروع‌ها برای اینکه ببنید واقا به فلسفه علاقه دارید یا نه، همین کتابه.

5

قسمت هایی از این کتاب در بعضی از دانشگاه های کشور تدریس میشه فوق العادست این کتاب

4

کتابهای فلسفه زیاد دیدم و خوندم اما این کتاب خیلی خیلی خوب نوشته شده.

نمایش 12 نقد دیگر
3.9
(77)
آموزنده 🦉 (3)
60,000
٪50
30,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فلسفه
٪50
فلسفه
دامیز
انتشارات آوند دانش
3.9
(77)
آموزنده 🦉 (3)
60,000
٪50
30,000
تومان