0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
روزی روزگاری فوتبال...
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب روزی روزگاری فوتبال...

فوتبال و جامعه شناسی
نویسنده:
حمیدرضا صدر
درباره روزی روزگاری فوتبال...

یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: «اگر شغلت با فوتبال تداخل دارد، آن را رها کن!»

فوتبال تنها یک بازی و ورزش ساده نیست بلکه در بعضی از فرهنگ‌ها موضوع مرگ وزندگی است. بسیاری از افراد در سراسر جهان به هنگام بازی فوتبال تیم موردعلاقه‌شان فارغ از هرگونه مسئولیت و کار نود دقیقه تمام تمرکز خودشان را به یک مستطیل سبزرنگ گره می‌زنند. فوتبال دوستان همیشه این جدال بیست‌ودو نفره را از قاب تلویزیون می‌بینند یا که در شرایطی خاص از رادیو می‌شنوند. «حمیدرضا صدر»، مجری و متخصص فوتبال این بار تحلیل‌ها و برداشت‌هایش از این بازی نفس‌گیر را در جای متفاوتی از همیشه ارائه کرده است. او کتاب «روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی» را نگاشته است که تاریخ فوتبال هر یک از ملت‌های دنیا است. این کتاب تصویری کوچک از ورزشی است که باسیاست، اقتصاد و از همه مهم‌تر فرهنگ مردم گره‌خورده است.

معرفی کتاب روزی روزگاری فوتبال ... فوتبال و جامعه‌شناسی

کتاب «روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی» اثر «حمیدرضا صدر» در سال 1379 منتشر شد که نگاهی جامعه‌شناسانه نسبت به بازی فوتبال دارد. این کتاب تأثیر فوتبال در مختصات جغرافیایی مختلف را پوشش می‌دهد و نگاه مشتاق طرفداران بازی فوتبال از زمین‌های خاکی تهران تا ترکیه، از ایتالیا و اسپانیا تا آلمان و انگلیس، از برزیل و آرژانتین تا مکزیک را به تصویر می‌کشد. «حمیدرضا صدر»، بر اساس سال‌ها تجربه‌اش از میدان‌ها ورزشی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی این کتاب را با تحلیل و ریزبینی‌های دقیق در طول سه سال نوشت. این کتاب زنجیره‌ای از فرهنگ‌های مختلف است که بازی نفس‌گیر و جنجالی فوتبال آن‌ها را به یکدیگر وصل کرده است. کتاب «روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی» را نشر چشمه منتشر کرده است و نسخه‌ی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

«حمیدرضا صدر» نویسنده‌ی کتاب «روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی» همچنین برنامه‌ای تلویزیونی با همان نام کتاب با همکاری «پژمان راهبر» برگزار می‌کرد که روزهای دوشنبه از یک سایت اینترنتی پخش می‌شد. در این برنامه تحلیل و بررسی بسیاری از اتفاقات مهم دنیای فوتبال انجام می‌گرفت.

مروری بر فصل‌های کتاب روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی

کتاب «روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی» شامل یک مقدمه‌ی جامع و کامل است که در هفت‌پرده نوشته‌شده است. بخش‌های این مقدمه عبارت‌اند از «آن فیلم»، «کوچک و بزرگ‌ها»، «راز شهروندی»، «درام تمام‌نشدنی»، «این سطور»، «هم‌سفران نزدیک» و «این عزیز» که در طی آن‌ها «حمیدرضا صدر» درباره‌ی شکل‌گیری علاقه‌اش نسبت به فوتبال می‌گوید. او از اولین دیدارش با ورزشگاه امجدیه می‌گوید و داستان آشنایی‌اش با دنیای سینما را در پاییز 1345 مطرح می‌کند. او در این مقدمه که درواقع نگاهی سریع و گذرا به زندگی‌اش است درباره‌ی علاقه‌ی بی‌حدومرزش نسبت به بازی فوتبال می‌گوید و خود را یک شیفته‌ی خودخواه می‌خواند.

کتاب «روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی» شامل پانزده فصل است که عبارت‌اند از «روزی روزگاری امجدیه»، «ایران: تیغ و ابریشم»، «بریتانیا، جزیره‌نشین‌ها علیه فیفا»، «اسپانیا، توفان ادامه دارد»، «ایتالیا: عاشق‌ها، افراطی‌ها و تیفوسی‌ها»، «آلمان: ژرمن‌ها بازمی‌گردند، همیشه بازمی‌گردند»، «فرانسه: آبی، سپید، قرمز»، «سوئد: آماتورهای حرفه‌ای یا حرفه‌ای‌های آماتور؟»، «ترکیه: ما اروپایی هستیم، شما کجایی هستید؟»، «اروپای شرقی: ستاره‌های سرخ»، «یوگسلاوی: از سکوها تا سنگرها»،«برزیل: دنیای سیاه، پودر سپید»، «آرژانتین: بر لبه‌ی شمشیر»، «کلمبیا: گلوله‌های سربی»، «زنان و فوتبال: یک بازی مردانه‌ی مردانه». «حمیدرضا صدر» در این فصل‌ها اول درباره‌ی بازی فوتبال در ایران صحبت می‌کند و تاریخ این بازی در کشور را بررسی می‌کند. او تشکیل اولین سازمان و تشکیلات فوتبال ایران بانام «انجمن ترقی و ترویج فوتبال» را توضیح می‌دهد و حضور اولین تیم‌ها و بازیکنان را یادآور می‌شود. هرکدام از فصل‌های این کتاب فوتبال ملی و باشگاهی دیگر کشورها بررسی می‌شود به همین دلیل این اثر درواقع منبعی جامع و کامل از فوتبال ایران و سراسر دنیا است.

در بخشی از کتاب روزی روزگاری فوتبال... فوتبال و جامعه‌شناسی می‌خوانیم

آنجا امجدیه بود. خانه‌ی تو و خانه‌ی خیلی‌های دیگر. خرامیده وسط شهر، محصور بین چهار خیابان، قلب تپنده‌ای در خیابان روزولت پیش از انقلاب و خیابان مفتح بعد از انقلاب. با سکوهای نزدیک به زمین که صدای ضربه زدن توپ را می‌شنیدی. صدای فریاد بازیکنان را، نق زدن مربی‌ها را، و سوت داورها را. خانه‌ی تو می‌توانست بین بیست‌وپنج تا سی هزار نفر را در خود جای دهد. خانه‌ی تو پنجشنبه جمعه‌های شلوغی داشت. خانه‌ی تو به‌رغم بضاعت کم (چند باری در بخش‌هایی روی سکوهای چوبی در ارتفاعی بالا می‌نشستی و از لای الوارهای چوبی زیر پایت را نگاه می‌کردی و سرت گیج می‌رفت) میهمان‌نواز بود و برای اهالی‌اش فاخر به نظر می‌رسید...

پس‌زمینه‌ی ساختمان‌های مسکونی ضلع شمالی که گاه‌وبیگاه صاحب‌خانه‌ای؛ میهمانی در قاب پنجره می‌نشست یا روی بام می‌ایستاد و بازی را تماشا می‌کرد صمیمیتی بی حصر را القا می‌کرد و تو غبطه می‌خوردی چرا یکی از آن خانه‌ها به تو تعلق ندارد تا از آن بالا پایین نیایی. در امجدیه فارغ از طرف‌داری تیم‌های محبوبتان و هورا کشیدن برای بازیکنان موردعلاقه‌تان به یک خانواده تعلق داشتید. فوتبال با همه‌ی فراز و نشیب‌ها، و زیبایی‌ها و گاهی زشتی‌هایش دغدغه‌ی خانوادگی‌تان به شمار می‌رفت. اهالی امجدیه بافرهنگ جنگ و همین‌طور منطق جدل آشنا بودند، آن‌ها فرهنگ عذرخواهی کردن را هم می‌شناختند. وقتی طرفداران تاج، استقلال، همایون بهزادی را مورد عتاب قراردادند و طرف داران پرسپولیس علی جباری را، هفته‌ی بعد مراسم آشتی جویان برپا شد. فوتبال جاری در امجدیه با هر قصه‌ای به رمانتیسم تمایل می‌یافت...

در امجدیه بود که بسیاری از بازیکنان و شخصیت‌های بزرگ فوتبال را دیدی. در امجدیه بود که استنلی متیوز، ستاره‌ی دهه‌ی 1950 انگلیس و مرد سال فوتبال اروپا را که برای بازی خداحافظی حسن حبیبی به میدان رفت دیدی. جف هرست و گوردون بنکس، هر دو رباینده‌ی جام جهانی ۱۹۶۶ را. اووه زیلر، کاپیتان تیم ملی آلمان در جام جهانی ۱۹۷۰ را با پیراهن هامبورگ. اوزه بیو، ستاره‌ی پرتغالی و قهرمان جام باشگاه‌های اروپا را با پیراهن بنفیکا. هلنیو هررا، مربی افسانه‌ای اینتر و فرانک اوفارل، مربی بدخلق منچستر یونایتد را دیدی...

 درباره نویسنده کتاب حمیدرضا صدر

«حمیدرضا صدر»، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال اسفند 1334 در مشهد متولد شد. او تحصیلاتش را در رشته‌ی اقتصاد و شهرسازی دانشگاه تهران و دانشگاه لیدز بریتانیا به سرانجام رسانده است و به‌عنوان تحلیلگر نام‌آشنای سالیان دراز فوتبال شهرت دارد. او زندگی‌اش را وقف فوتبال کرده و به‌عنوان کارشناس فوتبال در صداوسیما مشغول به کار است. مصاحبه و گفتگوهای او سرشار از احساسات است و به دلیل اشراف کاملش بر فوتبال ایران و جهان بسیار شناخته‌شده است.

حمید رضا صدر علاوه بر فعالیت در حوزه‌ی ورزش و فوتبال، درزمینه‌ی نقد سینما نیز فعال است. او در نشریه هفت و مجله فیلم مقالات متعددی منتشر کرده و با مجلات دیگر همچون زن روز، مجله سروش، تهران امروز و وبگاه گل همکاری داشته است. «حمیدرضا صدر» تألیف و ترجمه‌ی کتاب را هم در کارنامه‌اش دارد. «نیمکت داغ» یکی از آثار اوست که درباره‌ی زندگی و روش برنامه‌ریزی مربیان بزرگ تاریخ فوتبال است و در آن درباره‌ی بزرگانی همچون « الکس فرگوسن» صحبت می‌کند. «تو در قاهره خواهی مُرد» نیز یکی از کتاب‌های دیگر «حمیدرضا صدر» است که تمامی اطلاعات در آن حاصل مطالعات و تحقیقاتش بر مبنای کتاب‌های کتابخانه ملی و کتابخانه‌ی مجلس بوده است.

کتاب‌های «پیراهن‌های همیشه»، «سیصد و بیست‌وپنج» و «پسری روی سکوها، وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی» و ترجمه‌ی کتاب «یه چیزی بگو» اثر «لاوری هالس اندرسن» از دیگر فعالیت‌های این مفسر ورزشی در حوزه‌ی کتاب است که کتاب الکترونیکی همه‌ی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. کتاب‌های او به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در سال 1397 دریکی از بازی‌های لیگ برتر در ورزشگاه نقش‌جهان از سوی شهردار اصفهان به «علی دایی» و «امیر قلعه‌نویی»، از پیشکسوتان فوتبال ایران اهدا شد. این برنامه بانام «ورزش و مطالعه» و با شعار «کتاب، پرواز در آسمان دانایی» اجرا شد.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۲۶ مگابایت
تعداد صفحات
411 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۴۲:۰۰
نویسندهحمیدرضا صدر
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۱/۰۵
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
120,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۲۶ مگابایت
۴۱۱ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.9
از 5
براساس رأی 50 مخاطب
5
ستاره
88 ٪
4
ستاره
10 ٪
3
ستاره
2 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
28 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بابا فوتبال عشق بود این عشقولی تر هم کرد لامصب. با اینکه میگن دختر و چه به فوتبال ولی من دخترانه عاشق فوتبالم این کتاب هم عالی بود❤🚜یاشاسین تراختور

5

به علاقه مندان فوتبال بسیار توصیه میکنم خواندن این کتاب رو که تاریخ فوتبال کشور های صاحب سبک دنیا را از اول تا به الان به طور خلاصه و مفید مورد بررسی قرار داده و اطلاعات جامع و ارزشمندی به مخاطب میدهد

5

حتی کسانی که تا حالا فوتبال ندیدن هم با خوندنش علاقه مند به فوتبال میشن! عالیه

5

نثر جذاب آقای صدر

5

عالی عالی عالی

5

کتابی از صفر تا صدِ جهان فوتبال. فوق العاده بود . هر علاقمند به فوتبال ، باید بخونه این کتاب رو

5

عالی

5

این فوتبال لامصب عشقه عشق... ❤❤i.love footbal❤❤

4

نگاهی ژرف به پدیده جذاب فوتبال

5

نثر دکتر صدر همیشه جذاب و مسحور کننده

نمایش 18 نقد دیگر
4.9
(51)
92,000
٪50
46,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪30
روزی روزگاری فوتبال
روزی روزگاری فوتبال
فوتبال و جامعه شناسی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
روزی روزگاری فوتبال...
٪50
روزی روزگاری فوتبال...
فوتبال و جامعه شناسی
نشر چشمه
4.9
(51)
92,000
٪50
46,000
تومان