0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دوساحتی

معرفی، خرید و دانلود کتاب منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دوساحتی

نویسنده:
جولین جینز
ناشر:
نشر نی
درباره منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دوساحتی

«منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دو ساحتی »کتابی بسیار خواندنی و پرمغز است که افشاگری‌های بزرگی درباره‌ی انسان، خدا، زندگی و جهان در آن آمده است. «جولین جینز» در این کتاب می‌گوید که انسان‌های دوران باستان آگاهی نداشته‌اند. آن‌ها صداهای موهومی از منبعی ناشناخته می‌شنیدند که به رفتارهایشان جهت می‌داده است. این صداها بعدها به عنوان صدای سرور، پادشاه یا وحی خدایان تعبیر شده است. در این کتاب می‌بینیم که با این که آگاهی انسانن باعث از بین رفتن این ذهن دوساحتی شده، اما همچنان نمودهای مشخصی از این نوع ذهنیت در انسان وجود دارد. این کتاب شامل سه کتاب کوچک‌تر با فصل‌های متعدد است. سه کتاب به ترتیب «ذهن انسان»، «گواه تاریخ»، «بقایای ذهن دو ساحتی در جهان مدرن» نام دارد.

درباره کتاب منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دو ساحتی

ذهن دوساحتی به این معنی است که پیش از آگاهی ذهنیتی متفاوت و مبتنی بر توهمات کلامی وجود داشته است. رد پای این نظریه در تمام طول زندگی بشر و خلق خدایان و ادیان مختلف دیده می‌شود. آگاهی بر زبان استوار است و توسط آن افریده می‌شود. آگاهی با زبان تفاوت دارد و باید کاملا از آن مجزا شود. حتی این نیرو ممکن است با احساسات هم اشتباه گرفته شود. پس از دوران خدایان زمینی و انسان‌ها خداگون، وارد دورانی می‌شویم که انسان نسبت به آگاهی آگاه شده است. وضعیت آوارگان در خاورمیانه حدود نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد و ملاحظه قبایل سرگردانی که در اثر فجایع گوناگون از سرزمین‌ها جدا شده بودند هم در این بخش از کتاب بررسی می‌شود. ظهور پیامبران و پادشاهان خداگون در میان ملت‌ها احتمالا اساس نوعی پدیده‌ی ژنتیکی است که امروز آن را با نام اسکیزوفرنی می‌شناسیم. رد پای گروه‌های دو ساحتی در این دوران کم کم ناپدید می‌شود. تنها چیزی که باقی می‌ماند، انبیاء فردی هستند، کسانی مانند عاموس، ارمیا و حزقیال که تا حدی ذهنی‌گرا هستند و هنوز صداهای دو ساحتی را می‌شنوند.

پس از این پیامبران، نوبت آموزگاران اخلاق است تا با تفکر ذهنی سنجیده جای آن‌ها را بگیرند. انسان در این دوران به دنبال حکمت است و به یک خدا. اینجا قانون است که حرف اول را می‌زند. در ادامه می‌بینیم که چطور در سال 400 پیش از میلاد پیشگویی دو ساحتی مرده است و همانطور که نویسنده می‌گوید «انبیا از رویاهای خویش خجل خواهند شد». در اینجا می‌بینیم که با این که دوران پیامبری عملا به پایان رسیده است، بیم این می‌رود که آموزه‌های این پیامبران تبدیل به دین و آیین شود. اتفاقی که در قوم بنی اسراییل می‌افتد و پیامبر پشت پیامبر نازل می‌شود. این در حالی است که کتابت و نگارش در ادبیات ملت‌های چین، هند و یونان به سمت ذهنیت‌گرایی‌های پیچیده پیش رفته است.

در دوران مدرن هنوز هم بقایای دو ساحتی در زندگی‌هایمان باقی مانده است. ما در خانه‌ی همان خدایان دو ساحتی نام‌گذاری می‌شویم، ازدواج می‌کنیم، به خاک سپرده می‌شویم، راز و نیاز می‌کنیم و بخشوده می‌شویم. آشکارترین و مهم‌ترین باقی‌مانده‌ی ذهنیت‌های قبلی همان میراث دینی ماست. به این ترتیب می‌بینیم که بشر هرگز علاقه به رابطه‌ی انسان‌گونه با دیگریِ بزرگ‌تر و برتر را هیچ وقت از دست نداده است. یکی از اصلی‌ترین بازمانده‌های دوران دو ساحتی، پیامبران و آیین آن‌ها، و در مقام دوم اُراکل‌ها هستند. داستان اراکل‌ها را آن‌قدر شنیده و خوانده‌ایم که گاهی خیلی راحت از کنار آن‌ها می‌گذریم. فرد یا افرادی که لزوما نه خداگون بودند و نه پادشاه‌زاده، در مکان‌های خاصی آدابی را به جا می‌آورند و شروع به پیشگویی می‌کنند. به این ترتیب حتی یک دختر ساده‌ی روستایی هم می‌تواند برای بزرگ‌ترین تصمیمات کشوری و جهانی، حکم صادر کند. معروف‌ترینِ این اُراکل‌ها، اراکل دلفی است. پس از اراکل‌ها نوبت سیبل‌ها بود تا درباره‌ی موضوعات مختلف تصمیم بگیرند. با ظهور مسیحیت، تمام این نمودهای دو ساحتی کمرنگ می‌شود، اما در قالب جدیدی همچنان در زندگی مردم وجود دارند. رسم‌ورسوم مذهبی و آداب نیایش و دعا کردن و بعد الهامات ذهنی و قلبی، همه نشان از همان آگاهی دو ساحتی دارد. نمود منفی این پدیده را امروز در بیماری اسکیزوفرنی می‌بینیم. جالب اینجاست که کسانی که دچار اسکیزوفرنی هستند، همه بدون استثنا تحصیل نکرده و معمولا بی‌سواد هستند و قلبا به ارواح و اهریمنان اعتقاد دارند. آن‌ها حتی در جوامعی زندگی می‌کنند که به چنین موجوداتی معتقد هستند. این بیماران صداهایی می‌شنوند که منشا آن مشخص نیست، حتی وقتی حرف می‌زنند، صدایشان شباهتی به صدای خودشان ندارد. افراد هنگامی که دچار حمله می‌شوند، خود را خدا، روح، اهریمن، جن یا حیوان معرفی می‌کنند. به شکا یک دانای کل در می‌آیند که از اول شخص خود ابراز انزجار می‌کنند و خود را بسیار برتر و والاتر از اطرافیان می‌دانند. در کنار اسکیزوفرنی، هیپنوتیزم، خلسه و القا همه از پدیده‌هایی هستند که هنوز هم رگه‌هایی از ذهنیت دو ساحتی را نشان می‌دهند.

درباره جولین جینز

جولین جینز روان‌شناس آمریکایی است که در سال 1920 به دنیا آمده است.  او با انتشار کتاب منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دو ساحتی، سروصدای زیادی در دنیای روان‌شناسی، انسان‌شناسی و فرقه‌های مذهبی ایجاد کرد. خیلی از منتقدان حرف‌های جینز در این کتاب را ناقص و ناپخته می‌دانستند و این در حالی بود که جینز همیشه در پاسخ به منتقدان، جوابی حاضر و آماده داشت. جینز به دلیل تحقیقات و مطالعات تاثیرگذاری که در رفتارشناسی انسان و حیوان داشته، در سال 1985 موفق شد از کالج الیزابت تاون دکترای افتخاری دریافت کند. جولین جینز در سال 1997 در گذشته است.

در بخشی از کتاب منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دو ساحتی

تمایز میان آن چه دیگران درباره ما می‌دانند و درک ما از خویشتن و احساسات عمیق متعاقب آن امری حقیقی است؛ تمایز میان رفتار و ما و تمایز میان موقعیت تعیین‌ناپذیر اموری که بدان‌ها می‌اندیشیم، در افکار و رویاها و در گفت‌وگوهای خیالی‌مان با دیگران -و با آن که ما را نمی شناسند- به دلیل بیم و امیدهای‌مان، یا از ویژگی‌ها و گذشته خود پوزش می‌طلبیم، یا از آن‌ها دفاع می‌کنیم و در موردشان سخن می‌گوییم: این تاروپود درهم تنیده خیال با واقعیت برساخته از طبیعت پیرامونی متفاوت است! چگونه تجارب گذرای منحصر به فرد ما با نظام طبیعت همخوانی دارد؛ نظامی که کانون شناخت آدمی را احاطه می‌کند و آن را در برمی‌گیرد؟ 
آدمیان کمابیش از زمانی که آگاهی موجودیت یافت، از مسئله آگاهی آگاه بوده و در هر عصر به زبان روزگار خویش توصیفی از آگاهی به دست داده‌اند. در عصر طلایی یونان که گذران امور بر دوش بردگان بود، آزادیِ آگاهی با آزادیِ شهروندانی برابر بود که با فراغ بال به این سو و آن سو می‌رفتند. هراکلیتوس آگاهی را فضای بی‌کرانی نامید که حتی با گذر از همه مسیرهایش، باز هم نمی‌توان به شناخت آن نائل شد. در هزاره بعد، اوگوستین در میان تپه‌های پر از غار کارتاژ از «بلندای خیال من» و از «دشت‌ها و غارها و شکاف‌های حافظه» در شگفت آمد. می‌بینید که چگونه ذهنْ جهان استعارات را درک می کند؟ 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۵۷ مگابایت
تعداد صفحات
496 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۶:۳۲:۰۰
نویسندهجولین جینز
مترجمسعید همایونی
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۱۱/۰۳
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
180,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۵۷ مگابایت
۴۹۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 58 مخاطب
پربار 🌳 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
72 ٪
4
ستاره
12 ٪
3
ستاره
3 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
10 ٪
34 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

من ترجمه انتشارات آگه رو خوندم، در بی نظییییر بودن این کتاب کوچکترین شکی نیست. این کتاب نگاه علمی به آگاهی داره و بسیار متین آگاهی رو بررسی و از هرنوع پیچیدگی تهی میکنه. این کتاب عالی هست ولی درمورد خوندنش یک موضوع بسیار جدید مطرح میشه و اون واکنش ذهن به این آگاهی جدید و تراکنش های ذهنی پس از دریافت این آگاهی در مقابل آلام این دنیاست. این کتاب اگر چه آگاهی عظیمی رو به خواننده میده ولی به نظر من ذهن رو آشفته تر میکنه. حداقل انرژی عظیمی رو برای هضم و جذبش از آدمی میگیره. روح شما بعد از خوندن این کتاب بسیار قوی تر ولی عریان و بدون پوست خواهد شد ولی با تموم این درد که من بعد از خوندن این کتاب میکشم خوندنش رو توصیه میکنم چون میدونم بالاخره روحم به این آگاهی عظیم جدید خو میکنه و از باقی دردها رها میشه.

5

من این کتاب و با یک ترجمه دیگه دوبار خوندم. به جرات میتونم بگم این کتاب بی نظیره. کتابی که مطمینم اداره ارشاد اصلا نفهمیده داستان چیه که مجوزشو صادر کرده وگرنه عمرا تایید میشد. این کتاب نگاه شما را به روی مسائل پیچیده و غامض باز میکنه . در موردش صحبت نمیکنم چون دوست ندارم باعث حساسیت بی مورد در موردش بشم. ولی اگه اهل فکر و اندیشه اید حتما مطالعه کنید.

5

تقریبا میشه گفت که این کتاب صرفا یه فرضیس که نویسنده مطرحش کرده به عنوان منشاء آگاهی و اگه به طور کلی بخوایم بگیم میشه عنوان کرد که تا حد زیادی نظراتش با علم الان نوروساینس تطابق نداره؛ تو سریال وست وورلد فصل ۱ هم در مورد این نظریه صحبت شده بود و دقیقا آخر سریال اون جا هم به این نتیجه میرسه که منشا آگاهی؛ فروپاشی ذهن دوجایگاهی (یعنی ذهنی که یه قسمت شنیداری داشته در گذشته و وظیفه ی گوش دادن به خدایان خودش رو داشته و اختیاری از خود نداشته و انسان های گذشته این نیمه تو ذهنشون غالب بوده و یه قسمت به نام ورنیکه و بروکا که مسئول پردازش های زبانیه و انسان کنونی این نیمه تو ذهنش غالبه) نیست.

4

نظریه جذابی بود! فکر آدم رو درگیر می‌کنه و باعث می‌شه احساس کنی درک بهتری نسبت به تاریخ انسان و آگاهی پیدا کردی نظریه اصلی رو همون ابتدای کتاب بیان می‌کنه و مابقی کتاب تلاشیه برای اثبات نظریه، می‌دونم ترجمه این کتاب‌ها سخته اما علارغم این موضوع فکر می‌کنم می‌شد بهتر از این هم باشه! خیلی جاها چندین خط رو چندین بار می‌خوندم تا بفهمم قضیه چیه و باز هم معلوم نمی‌شد، به همین خاطر آخرای کتاب برام خسته کننده شده بود و می‌گفتم باشه بسه تمومش کن! نهایتا اما موضوع انقدر جذاب هست که قطعا ارزش خوندن داره

5

من خیلی دوس داشتم این کتاب رو بخونم و رفتم خریدم، با یه ترجمه دیگه، ۶ تا مترجم که همشون هم مدرک دکترا داشتن و میتونم بگم ترجمه افتضاح بود، مطالب کتاب به اندازه کافی ذهن آدمو درگیر میکنه لازم نبود انقد از کلمات سخت و مسخره استفاده کنن، اینا هنوز نمیدونم تو کدوم دوره گیر کردن که فک میکنن اگه پیچیده بنویسن دکترترن. این ترجمه رو نخوندم و الان میخام بخرم

5

این کتاب قبلاً بنام خاستگاه آگاهی در فرو پاشی ذهن دو جایگاهی توسط نشر آگه توسط گروه مترجمین چاپ شده بود ، این ترجمه جدید نشر نی دقیق تر و ... ! و کارشناسی شده انجام شده جای تقدیر و تشکر دارد . کتاب کاوشی علمی ، در باب آگاهی و نقد تفکرات و تلقی تاریخی از آن است . و دیدگاه نظریه تکامل آگاهی را به غایت دقیق شرح و بسط داده .

5

دقیق ترین تعریف از واژه آگاهی توسط عرفایی مانند کریشنا مورتی، اشو، اکهات تول و سایر عرفای همطرازشان انجام گرفته که آگاهی ذهنی را بخش کوچکی از آگاهی کل میدونن و راهکار عملی رسیدن به آگاهی را هم بیان کرده اند متاسفانه سایر اندیشمندان و دانشمندان و فلاسفه قدیم و جدید موضوع را خیلی پیچیده و در نهایت هم به نتیجه ای نرسید ه اند

3

من هر دو ترجمه یعنی ترجمه حاضر و ترجمه نشر آگه رو فصل به فصل به صورت مقایسه ای خوندم. شاید بشه گفت ترجمه حاضر روان تره ولی برای مخاطب حرفه ای ترجمه نشر آگه رو پیشنهاد میکنم. از نظر تخصصی ترجمه دقیق تریه.

4

کتابی بسیار پُر محتوا برای اهل تفکری که ترسی از به چالش کشیده شدن یه سری مسائل پایه‌ای نظام فکری اجتماعی ندارن ...

5

سلام دوستان کسی پی دی اف کتاب خاستگاه آگاهی در فروپاشی ذهن داره برای من ارسال کنه تو ایمیلم من نمی تونم پیدا کنم این کتاب farideh.mahdi@yahoo.com اگه ارسال کنید ممنون میشم

نمایش 24 نقد دیگر
4.3
(61)
پربار 🌳 (1)
149,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دوساحتی
منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دوساحتی
جولین جینز
نشر نی
4.3
(61)
پربار 🌳 (1)
149,000
تومان

از همین نویسنده مطالعه کنید

مشاهده بیشتر