0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فلسفه تراژدی، از افلاطون تا ژیژک

معرفی، خرید و دانلود کتاب فلسفه تراژدی، از افلاطون تا ژیژک

نویسنده:
جولیان یانگ
درباره فلسفه تراژدی، از افلاطون تا ژیژک
تراژدی همواره فیلسوفان را شیفته خود کرده است. در آنچه از پی می‌آید تلاش می‌کنم گزارشی به دست دهم که نشان دهد در طول دوهزار و پانصد سال گذشته این فیلسوفان در مورد تراژدی چه حرفی برای گفتن داشته‌اند. آنچه [در مورد تراژدی] بیش از هرچیز افسونگر بوده، خصلت متناقض‌نمای اشتیاق ما به تراژدی است. درام تراژیک ترسیمگر تباهی افرادی است که گرچه همیشه بی‌نقص نیستند، دست‌کم به نحو بارزی خوب‌ترین افراد در میان ما هستند. به عبارت دیگر، درام تراژیک ترسیمگر وقایع اندوهبار است، وقایعی که به احتمال زیاد احساس «منفی» اندوه را در ما موجب می‌شود. اما اشتیاق ما [به تراژدی] نشان می‌دهد که در آنچه از تراژدی می‌گیریم باید چیزی سودمند، چیزی «مثبت» وجود داشته باشد. فلاسفه عموما بر این باور بوده‌اند که سودمندی [تراژدی] برای آن‌که بر اندوه غلبه کند باید واقعا پراهمیت باشد، آن‌قدر مهم که تراژدی را برترین شکل ادبیات کند و پرتکرارترین همه هنرها. شلینگ برای توصیف یا تعریف این سودمندی عبارت «تأثیر تراژیک» را ابداع کرد. این پرسش که معنای «تأثیر تراژیک» عبارت از چیست دغدغه کانونی ما در فصولی است که در پی می‌آیند. فلاسفه به طور کلی از میان دو نوع پاسخ به مسئله تأثیر تراژیک یکی را انتخاب کرده‌اند. آن‌ها تأثیر تراژیک را یا در سطح حس و عاطفه قرار داده‌اند یا در سطح عقل و شناخت. تأثیر تراژیک یا نوع بخصوصی از لذت (احتمالاً از نوع تلخ و شیرین) ــ و به تعبیری که من به کار خواهم برد، «لذت تراژیک» ــ دانسته شده است یا این‌که تحصیل نوعی معرفت. البته این دو نوع تأثیر تراژیک مانعة‌الجمع نیستند و، همان‌طور که خواهیم دید، برخی فلاسفه نیز روا داشته‌اند که تأثیر «معرِّف» تراژیک هر دو نوع تأثیر را در خود جمع آورد.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۶۵ مگابایت
تعداد صفحات
438 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۴:۳۶:۰۰
نویسندهجولیان یانگ
مترجم حسن امیری آرا
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۹/۰۳
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۶۵ مگابایت
۴۳۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 21 مخاطب
5
ستاره
57 ٪
4
ستاره
23 ٪
3
ستاره
9 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
9 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این کتاب نقشه‌ای نسبتاً جامع از گفته‌های فلاسفة غرب از جمله افلاطون، ارسطو، فیلسوفان پس از ارسطو، هیوم، شلینگ، هولدرلین، هگل و ... دربارة تراژدی به دست دهد، که از افلاطون شروع می شود و تا ژیژک ادامه می‌یابد. فلاسفه عموماً بر این باورند بوده‌اند که سودمندی تراژدی برای آن‌که بر اندوه غلبه کند باید واقعاً پراهمیت باشد، آن‌قدر مهم که تراژدی را برترین شکل ادبیات کند و پرتکرارترین همة هنرها. تراژدی همواره مورد توجه فیلسوفان است و آن‌ها را به تفکر واداشته است. "خبرگزاری مهر"

5

خواندن این کتاب دانش من را درباره تئاتر چند برابر کرد و لذت خواندنش هیچ گاه فراموش نمی‌شود. به نظرم باید در دانشگاه تدریس شود چون نکاتی کلیدی درباره نظریه درام، تراژدی و نمایشنامه نویسی را در دل خود جای داده است، از طرفی، فلسفه ناب هم درونش موج می‌زند. در یک کلام: شاهکار.

5

جولیان یانگ یکی از نویسندگان محبوب من است نثر شیوا و روانی دارد مباحث هایدگر را خوب تشریح می کند. دو کتاب او را در باره ی هایدگر مطالعه کردم. کتاب شوپنهاور اش هم شاهکار است. از آثار جولیان یانگ بیشتر بگذارید.

4

خیلی کتاب مفیده بنظرم! هم یه دوره خیلی مختصر فلسفه است هم درباره یکی از مهمترین ژانر های ادبی یعنی تراژدی توضیح نسبتا جامعی داده!!! خیلی روان و ساده است. نویسنده و مترجم خوب شیر فهمتون میکنن. ??

5

این کتاب برای دانشجویان تاتر و فیلمنامه نوییسی فوقالعاده ست

4

شرح بسیار خوبی هست و خیلی خوندنش لذت بخشه. ترجمه هم خوبه

3

کتاب خوب و ترجمه فابل فبول است، ۳ستاره

4

سنگیته خیلی سنگین. باید با حوصله خوند

5

از خواندنش خیلی لذت بردم.

5

خیلی کتاب خوبیه

نمایش 3 نقد دیگر
4.2
(21)
125,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فلسفه تراژدی، از افلاطون تا ژیژک
فلسفه تراژدی، از افلاطون تا ژیژک
جولیان یانگ
گروه انتشاراتی ققنوس
4.2
(21)
125,000
تومان