0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
صدای تو خوبست

معرفی و دانلود رایگان کتاب صدای تو خوبست

گفتگو با سهراب سپهری
درباره صدای تو خوبست

«اهل کاشانم، روزگارم بد نیست

تکه نانی دارم، خرده هوشی، سرسوزن ذوقی

مادری دارم بهتر از برگ درخت

دوستانی بهتر از آب روان

و خدایی که در این نزدیکی ست»

این‌ها قسمت‌های آغازین شعر صدای پای آب سهراب سپهری است. شاعر کاشانی بلندآوازه که هشت کتابش یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر سال‌های اخیر است و جایش را در میان نسل جدید به‌خوبی بازکرده است. شاعر آب و آیینه خالق زیبایی است. سهراب روحی لطیف و جاری دارد که اشعارش آن را نمایان می‌کند. خوانندگان شعر سهراب حتماً می‌خواهند از او بیشتر و بهتر بدانند. افراد بسیاری هستند که دوست دارند بدانند چه بستر خانوادگی و چه تفکری پشت این آثار جذاب خوابیده است. رضا حاجی‌آبادی از فعالان ادبی کشورمان کتابی نوشته است که در آن مصاحبه‌ای خیالی با سهراب سپهری ترتیب داده و از روی شواهد و مستندات موجود از زبان سپهری به سؤالات پاسخ داده است. صدای تو خوب است برای علاقه‌مندان به سپهری می‌تواند کتاب جذاب و خواندنی‌ای باشد.

درباره کتاب صدای تو خوب است اثر رضا حاجی‌آبادی

کتاب صدای تو خوب است، گفت‌وگو با سهراب سپهری سال 88 منتشرشده است. ناشر این کتاب انتشارات هزاره‌ی ققنوس است. به گفته نویسنده این گفت‌وگو اولین بار سال 78 در مجله‌ی شبستان چاپ شد. او سال‌ها بعد این مصاحبه را روی وبلاگش گذاشت و بعدها آن‌ را به‌صورت کتاب منتشر کرد. نویسنده در پیشگفتار این کتاب که دومین کتاب از مجموعه کتاب‌های هنر و ادبیات است، انگیزه‌اش را از نگارش این مجموعه و شکل کاری که انجام داده است توضیح داده است. در بخشی از این پیشگفتار آمده است: «گفت‌وگو با سهراب سپهری را برای جوانان مشتاقی تهیه‌کرده‌ام که دوست دارند سؤالات مختلف خود را از این شاعر بلندآوازه بپرسند. سؤالات را طوری انتخاب کرده‌ام که بتواند به‌تمامی کنجکاوی‌های خوانندگان اشعار سهراب پاسخ دهد. پاسخ سؤالات نیز همگی- به‌جز چند سؤال اول که از زبان پریدخت سپهری است- از یادداشت‌ها و اشعار سهراب انتخاب‌شده است طوری که می‌توان گفت این‌یک مصاحبه زنده و رودررو با شاعر آب و خرد و روشنی، سهراب سپهری است.»

پس از پایان مصاحبه زندگینامه‌ی این شاعر بزرگ کشورمان نیز در کتاب صدای تو خوب است آمده است. همچنین نویسنده در پایان کتاب، آثار، سفرها و نمایشگاه‌هایی که سهراب سپهری در آن‌ها شرکت کرده است را به‌صورت فهرست آورده است.

تعدادی از عکس‌های زنده‌یاد سهراب سپهری نیز در این کتاب قرارگرفته است.

درباره سهراب سپهری

سهراب سپهری متولد 7 مهرماه 1307 در کاشان است. او علاوه بر شاعر نویسنده و نقاش هم بوده است، هرچند شهرت اشعارش بسیار بیشتر است.

خانواده‌ی سهراب همه اهل شعر و ادب بودند و پدربزرگش صاحب اولین تلگراف‌خانه‌ی کاشان بود.

سهراب تحصیلات ابتدایی‌اش را در دبستان خیام کاشان گذراند و پس‌ازآن نیز در دبیرستان پهلوی درس خواند. پس از پایان تحصیلات متوسطه او در دانشسرای مقدماتی پسران دوره‌ی دوساله‌ای را گذراند و در اداره‌ی فرهنگ کاشان استخدام شد.

سال 1327 بود که سهراب به تهران آمد و در دانشکده‌ی هنرهای زیبا به تحصیل مشغول شد. او این زمان چند ماهی در شرکت نفت مشغول به کار شد. سهراب سپهری سال 1332 با دریافت عنوان شاگرداولی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. روایت معروفی وجود دارد که آن زمان شاگرداول‌ها را به کاخ مرمر دعوت می‌کردند تا نشان درجه اول فرهنگ را از شاه دریافت کنند. در این مجلس بود که شاه از سهراب پرسید: به نظر شما نقاشی‌های این اتاق خوب است؟ سهراب با صراحت به او جواب داد خیر قربان، محمدرضا شاه زیر لب گفت: خودم هم حدس زده بودم...

در همین سال‌ها مجموعه اشعار سهراب هم یکی‌یکی منتشر می‌شد و او چند نمایشگاه نقاشی نیز برگزار کرد. سال 1336 که سهراب به‌صورت زمینی به لندن و پاریس سفر کرد و پس‌ازآن سفرهای زیادی به نقاط مختلف دنیا انجام داد. او در این سفرها نامه‌های زیادی به خانواده‌اش بیشتر از همه خواهر کوچکش پریدخت نوشته است که بعضی از آن‌ها هنوز هم موجود است و تعدادی از آن‌ها در کتاب «اتاق آبی» منتشرشده است.

هرچند سهراب بیشتر به خاطر شهرهایش شناخته‌شده است اما او نقاشی‌های کم‌نظیری هم دارد و نمایشگاه‌های زیادی از آثار نقاشی او در پاریس، سوئیس، مصر، یونان و کشورهای دیگر برگزارشده است.

سهراب سپهری سال 1358 به سرطان خون مبتلا شد. او برای درمان سفری به انگلستان انجام داد، اما چندان موفقیتی به دست نیامد. سرانجام سهراب سپهری اول اردیبهشت‌ماه 1359 در تهران درگذشت. او را در مشهد اردهال کاشان به خاک سپردند. روی سنگ‌قبر ساده‌ی سهراب سپهری تنها نوشته‌شده است:

 «به سراغ من اگر می‌آیید

نرم و آهسته بیایید

مبادا که ترک بردارد

چینی نازک تنهایی من»

در بخشی از کتاب صدای تو خوب است می‌خوانیم

* از مینیاتور سخن رفت به نظر شما وضعیت کنونی نقاشی ایران چگونه است؟

-نقاشی ایران تا پیش از رخنه هنر غرب از دو عیب بزرگ (پرسپکتیو و تلفیق) بری بود. نگارنده مینیاتور دور و نزدیک را یکسان می‌دید و دل از هیچ نقشی برنمی‌کند او چیزی را از خود دور نمی‌نشاند. شب نقاشی ما روز روشن بود. «شب روشن عارفان بود» صورتگر ما غم دورماندگی از اصل بود.

با زوال دولت صفوی هنر ایرانی رو در پستی نهاد و هنر نگارین کردن کتاب از رونق افتاد. نگارگری قاجاری جز مولدی حرامزاده نیست، چراکه رخساره سازی به راه و رسم اروپایی کم‌کم نضج گرفت. محمد غفاری و شاگردانش تقلیدگر شیوه چهره‌گشایی غربی شدند و از روی بی‌خبری ته بساط سنت نگارگری ما را برچیدند.

* بهتر است به شعر برگردیم می‌خواهم بیشتر درباره‌ی دو شعر بلند «صدای پای آب» و «مسافر» شما بدانم؟

- چنار قریه‌ای است بین راه کاشان و مشهد اردهال. در این آبادی باغی سرسبز و پردرخت به خواهر بزرگم همایون دخت تعلق داشت و من گاهی اوقات برای تنها بودن و پرداختن به شعر و نقاشی به آنجا می‌رفتم. این آبادی را آب قناتی سیراب می‌کرد که سرچشمه‌اش از این باغ سردر می‌آورد. یک جوی سیمانی پهن آب را پس از گردش به دور ساختمان و گذر از حوض‌خانه، به بیرون باغ می‌برد. هر وقت به باغ می‌رفتم کف جوی را از خزه و سنگریزه پاک می‌کردم تا جوی آب نفس بکشد و روشنی و طراوت را بازیابد.

دریکی از شب‌های ساکت و وهمناک باغ جز «صدای پای آب» صدای دیگری به گوش نمی‌رسید. این باغ در حقیقت زادگاه شعر بلند «صدای پای آب بود.»

زادگاه شعر مسافر، منزل خواهر کوچکم پریدخت در ضلع شرقی میدان ورودی بابل بود. در حیاط این خانه درختان مرکبات زیادی دیده می‌شد. یک روز بهاری در سال 1345 من از جاده هراز و. آمل به این خانه آمدم و در طبقه‌ی بالای آن در اتاق بزرگ و مربع شکل جا گرفتم.

درباره رضا حاجی‌آبادی

رضا حاجی‌آبادی مؤسس و مدیر انتشارات هزاره ققنوس است. این فعال ادبی و نویسنده‌ی ایرانی متولد سال 1347 است. او سال 72 کارش را در مطبوعات آغاز کرده است. به گفته‌ی خودش اولین بار در تیرماه 72 داستان کوتاهی از او در روزنامه‌ی سلام چاپ شد و این آغاز راهش بود. پس‌ازآن حاجی‌آبادی با روزنامه‌ها و نشریه‌های بسیار زیادی کارکرده است. ازجمله نشریاتی که رضا حاجی‌آبادی در آن‌ها فعالیت کرده است می‌توان روزنامه‌ها و نشریات «کار و کارگر»، «جمهوری اسلامی»، «حیات نو»، «شکیب»، «شاهد»، «یاد یاران»، «شبستان» و «جوان» اشاره کرد.  رضا حاجی‌آبادی سال 1382 انتشارات هزاره‌ی ققنوس را تأسیس کرده است.

این فعال ادبی کشورمان غیر از صدای تو خوب است کتاب دیگری هم نوشته است که «یک کراوات و یکدست لباس نیمدار آمریکایی، گفت‌وگو با جلال آل احمد» نام دارد.

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صدای تو خوبست برای همه‌ی کسانی که دلشان می‌خواهد از سهراب سپهری بیشتر بدانند کتاب خوبی است. جواب‌هایی که در پاسخ سؤالات نویسنده آمده است اغلب قلم خود سپهری است و لطافت کلام او را منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید چندساعتی به کاشان و روزگار شاعر آب و آیینه سفر کنید و او را از میان دست‌نوشته‌هایش و سخنان نزدیک‌ترین اشخاص زندگی‌اش بشناسید صدای تو خوب است، کتاب خوبی است. همچنین این کتاب به این دلیل که تمام آثار و نمایشگاه‌ها سهراب سپهری را معرفی می‌کند راهنمای خوبی برای کسانی که بخواهند درباره‌ی او و آثارش پژوهشی داشته باشند نیز کتاب مناسبی به شمار می‎‌رود.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب صدای تو خوب است اثر رضا حاجی‌آبادی است. خرید و دانلود کتاب الکترونیکی(pdf) این کتاب در همین صفحه ممکن است.

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
764.۴۸ کیلوبایت
تعداد صفحات
48 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۱:۳۶:۰۰
نویسنده رضا حاجی آبادی
ناشرانتشارات هزاره ققنوس
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۲/۰۵
قیمت ارزی
2.۵ دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷۶۴.۴۸ کیلوبایت
۴۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 90 مخاطب
گیرا 🧲 (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
76 ٪
4
ستاره
8 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
4 ٪
37 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

من این کتاب نخوندم ولی بک موضوعی برام جالب شده همه کتابهای رایگان متوسط رو ب بالا و اکثرا با اکثریت ارا مناسب و خوب هست و این موضوع خیلی جالب ممنون فیدیبو حتی توی گتاب رایگانت هم احترام میگذاری اینهمه رضایت حتی توی همه ی کتاب های پولی به چشمم نیومده

5

خیلی مختصر و مفید در تمام زمینه های زندگی سهراب سرک کشیده از خانواده و دوران کودکی تا کار و سفرهای خارجی و نمایشگاه هایی که برگزار کردن. برای کسایی که اطلاعات زیادی ندارند و جهت آشنایی کتاب خوبیه

5

کتاب عالیه. مگه میشه گفتگو با یه شاعر اونم سهراب سپهری که همه اش احساسات است جذاب نباشد. من خودم شاعر هستم و حالا درک می کنم که شعراء چه لذتی از زندگی می برند، شعراء غرق احساسند...

3

خوب بود همیشه دوست داشتم بدونم مدل صحبت کردنش چه طوری بوده :) چقدر خوب که تو مدت کم عمرش انقدر دید لطیفی و متفاوتی داشته و چقدر خوب که کلی از جاهای دنیا رو رفته :)

5

عالی بود????فوق العاده...من عاشق شخصیت و شعرهای سهراب هستم،مخصوصا حجم سبز

5

کتاب فوق العاده ای هست ، من عاشق شعر ها و روحیه لطیف آقای سهراب سپهری هستم این کتاب کمک کرد بیشتر با ایشون اشنا بشم ???

5

سهراب جزو بهترین های معاصره شعراش عین آرامشه شخصیتش همیشه برام جذاب بوده

5

چه قدر روحیات لطیف و شاعرانه ای داشتن ^_^

5

نمیتونم کتاب رو دانلود کنم... اخطار میاد که برای روند دانلود اختلال به وجود اومده

5

با اینکه کم بود ولی عالی بود.واقعا لذت بردم.ممنون از نویسنده.??

نمایش 27 نقد دیگر
4.5
(89)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
رایگان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
صدای تو خوبست
صدای تو خوبست
گفتگو با سهراب سپهری
انتشارات هزاره ققنوس
4.5
(89)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
رایگان