0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نهج البلاغه همراه موضوعی، فرجام شناسی

معرفی، خرید و دانلود کتاب نهج البلاغه همراه موضوعی، فرجام شناسی

کتاب چهارم
درباره نهج البلاغه همراه موضوعی، فرجام شناسی

‌درباره‌ی کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی اثر سید جمال الدین دین پرور

نهج البلاغه به عنوان کتاب ارزشمند به یادگار مانده از مولای متقیان نیازی به معرفی ندارد و بدون شک در شرایط متعدد و گوناگونی با این کتاب روبه‌رو شده‌ایم و از دریای حکمتش بهره برده‌ایم. انتشارات بنیاد نهج البلاغه دست به انتشار کتاب‌هایی مفید با عنوان کتاب‌های موضوعی نهج البلاغه زده است که برای علاقه‌مندان به این مرجع دانش اسلامی – اجتماعی مزایا و فواید بسیاری به همراه دارد. در این مجموعه کتاب‌ها با مرجع قرار دادن موضوع انتخابی هر کتاب، هر آن‌چه حضرت علی علیه‌السلام در ارتباط با آن موضوع در خطبه‌های نهج‌البلاغه فرموده‌اند گزیده شده و در کنار هم جای گرفته‌ است. کتاب پیش‌رو با انتخاب موضوع فرجام شناسی که عملا به مفهوم معاد اشاره دارد شکل گرفته است. سید جمال الدین پرور با بررسی کتاب نهج البلاغه تمام جملات و فرموده‌های مرتبط با این موضوع را استخراج و برای تمرکز بیشتر خواننده روی این موضوع در این کتاب آورده است. انتشارات بنیاد نهج البلاغه کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی را برای اولین بار در سال 1394عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

مروری بر فصل‌های کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی

کتاب فرجام شناسی از چهار فصل تشکیل شده است. فصل اول این کتاب که در واقع مقدمه‌ی آن است با توجه به آنچه در محتوای فصل‌های دیگر کتاب خواهد آمد به جمع بندی و ارائه‌ی تعاریف و نگاه حضرت علی (ع) در رابطه با معاد و موضوعات مرتبط با آن پرداخته است. تعاریف و نظریات ارائه شده در این مقدمه شامل بر مواردی مانند ارزیابی دنیا و آخرت، تبیین و توصیف امور دنیا و آخرت، تلخی‌ها و شیرینی‌های دنیا و آخرت، سفر آخرت و قیامت، توصیف بهشت، ترسیم جهنم، آگاهی از مرگ و... از نگاه مولای متقیان هستند. فصل دوم این کتاب با عنوان مرگ و معاد به بررسی این دو مفهوم در خطبه‌های نهج البلاغه پرداخته است و هر جا که حضرت سخنی از این مفاهیم در خطبه‌های خود فرموده‌اند را به ترتیب شماره‌ی خطبه پشت سر هم آورده است. در دو فصل بعدی کتاب یعنی نامه‌ها و حکمت‌ها، به همین شیوه مفهوم مرگ و معاد در قسمت‌های نامه‌ها و حکمت‌های نهج‌‎البلاغه مورد بررسی قرار گرفته است.

‌در بخشی از کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی می‌خوانیم

خطبه 82

سرگذشت انسان

سپاس خدای را که در اوج عظمت است و اقتدار، اما با کرم و بخشش خود به همگان نزدیک است...ای بندگان خدای، شمایان را به تقوای الهی سفارش کنم. خداوندی که برایتان مثلها آورده، و درازی روزگارتان را معین کرده و شما را به لباس زیبای انسانیت آراسته و رفاه زندگی‌تان را فراهم آورده، و زشت و زیبای کردارتان را پرونده ساخته، پاداشتان را به کمین نشسته، و شما را به نعمتهای بی شمار و بخشش های گسترده برگزیده و با حجتهای روشن و رسا هشدار داده است، پس نامتان را در دیوان مکلفان نگاشته و چهارچوبه‌ عمرتان را معین ساخته است. آری، شمایان در سراچه عبرت و آزمایشید که در آن شما را بیازمایند و از شما حساب کشند.

براستی که دنیا آبش تیره و آلوده، و راه ورودش پر گل و لایه است. دورنمای آن زیبا و آزمایشهای آن خطرناک، فریبای زودگذر، سایه ای ناپایدار و تکیه گاهی نااستوار. اين گونه دنیا خود را عرضه کند و دلها را به سوی خود کشد تا نفرت کننده از آن، بدان انس و الفت گیرد و نادان بدان رو کند. ناگاه او را با سر به زمین زند و در دامچاله دنیا سقوط کند و تیرهای آن به سوی او رها شود و چنگال مرگ گلویش را بفشرد و او را به سوی گور تنگ و تاریک و باز گشتگاه وحشتناک کشد برای دیدار نعمت یا عذاب و بهره و ثواب. این چنین است سرگذشت انسان که آیندگان جایگزین گذشتگان شوند و راه آنان پیش گیرند. نه مرگ دست از سرشان بردارد و نه بازماندگان دست از گناه بشویند, بلکه چون پیشینیانشان عمل کنند و از آنان پیروی نمایند تا به آخر خط رسند و داس خزان، مزرعه زندگیشان را بدرود.

چون روز موعود فرا رسد و جهان بسر آید و رشته کارها بگسلد و رستاخیز دررسد. خداوند مردم را از درون گورها و آشیانه پرندگان و شبگاه دد و دام و دیگر جای‌هایی که قالب تهی کرده اند، بیرون کند. و همگان به سوی فرمان الهی شتابند و گروه گروه در بهت و در سکوت به سمت خانه اصلیشان سرعت گیرند. آنگاه درهای دادگاه الهی گشوده شود و مردمان در محضر ربوبی صف در صف بایستند. در حالی که لباس فروتنی و ذلت و تسلیم بر تن دارند. بیچاره و از همه جا ناامید و دلها از شادی و نشاط تهی و با اضطراب و فَزع قرین. خواری و زاری صداها را از رمق برده و غرق در عرق گشته و ترس فراگیر شده. و فریاد و صیحه گوش خراش و چندش آور, مردم را به سوی رای دادگاه و پاداش کردار فرامی خواند تا به عذاب یا ثوابشان رسند.

چرا باید کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی را خواند؟

همه‌ی ما بدون شک با نهج‌البلاغه به عنوان مرجع ارزشمند شیعیان در جهان‌بینی، سیاست و اخلاق اسلامی آشنایی داریم. مزیت رشته کتاب‌های موضوعی نهج البلاغه که به همت سید جمال الدین دین پرور و انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه آماده شده‌اند تمرکز این کتاب‌ها روی یک موضوع مشخص است. ممکن است در خلال مطالعه‌ی نهج‌البلاغه به شکل کلی از شناخت و یافتن موضوع مشخص در نهج البلاغه باز مانده باشیم. کتاب‌های موضوعی نهج‌البلاغه انتخابی مناسب برای تمرکز روی یک موضوع مشخص و درک دیدگاه حضرت علی (ع) در ارتباط با آن موضوع هستند. ارزش تحقیقی و دسته‌بندی انجام شده در این مجموعه از کتاب‌ها بدون شک تمرکز و دانش مخاطب را در حوزه‌ی مورد نظر افزایش خواهد داد.

  • کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی در دسته‌ی کتاب‌های مذهبی قرار دارد.
  • کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.
  • کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع مذهبی را بخوانند مفید خواهد بود.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب چهارم نهج البلاغه‌ موضوعی، فرجام شناسی اثر سید جمال الدین دین پرور بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی مذهبی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
636.۰۸ کیلوبایت
زمان تقریبی مطالعه
۰۰:۰۰
نویسنده جمال الدین دین پرور
ناشرانتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۱/۱۳
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
2,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۳۶.۰۸ کیلوبایت

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
66 ٪
4
ستاره
33 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عاااالی، خیییلی تکان دهنده بود

4.7
(3)
1,250
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نهج البلاغه همراه موضوعی، فرجام شناسی
نهج البلاغه همراه موضوعی، فرجام شناسی
کتاب چهارم
انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه
4.7
(3)
1,250
تومان