0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بازخوانی دیدگاه های فقهی وسیاسی آیت الله صانعی

معرفی، خرید و دانلود کتاب بازخوانی دیدگاه های فقهی وسیاسی آیت الله صانعی

نویسنده:
امید حسینی
درباره بازخوانی دیدگاه های فقهی وسیاسی آیت الله صانعی
آیت‌الله یوسف صانعی همچنان که خود بیان کرده است در روزگار نهضت امام از حلقه‌های سوم و چهارم مبارزه بود و در کنار و حاشیه‌ حرکت می‌کرد و تبلیغ می‌نمود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله صانعی به عضویت شورای نگهبان درآمد و چند سالی بعد از آن استعفا کرد. مدتی بعد در سمت دادستان کل کشور مشغول شد که بنا به عللی که خدمت حضرت امام(ره) مطرح کرد، از مسئولیت کناره‌گیری نمود و در قم به فعالیت‌های علمی حوزوی پرداخت. پس از ارتحال امام‌خمینی(ره) با شدت و حدت خاصی از مقام معظم رهبری حمایت می‌کرد که این مواضع پس از انتخابات دوم خرداد و روی کار آمدن جریان اصلاحات دچار دگردیسی شد. وی که بسیار دوست داشت به عنوان مرجع نواندیش مطرح شود در دوران اصلاحات با فتاوی شاذ و بدعت‌آمیز در پی جذب مخاطب بود. در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث پس از آن از سران فتنه حمایت کرد و بنای هتاکی به مسئولان را گذاشت. مرجعیت شیعه در طول تاریخ پرافتخار تشیع چنین گفتارهایی درباره‌ی مخالفان بیان نکرده بودند که آیت‌الله صانعی مرتکب شد. مجموع این رفتارهای باعث برکناری وی از مرجعیت گردید.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۳۸ مگابایت
تعداد صفحات
207 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۶:۵۴:۰۰
نویسندهامید حسینی
ناشرانتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۱۰/۱۳
قیمت ارزی
2 دلار
قیمت چاپی
3,100 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۳۸ مگابایت
۲۰۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
2.9
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
5
ستاره
40 ٪
4
ستاره
10 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
50 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
1

من کتاب رو نخوندم اما تا حدودی معلوم هست کتاب بی طرف نوشته نشده . ایت الله العظمی صانعی از مرجعیت برکنار نشدند و به دلایل سیاسی بعد از انخابات بحث برانگیز ۸۸ به دلیل ملاقات هایی که بعضا با اقای کروبی داشتند به دفتر ایشان در قم حمله شد و در دی ۸۸ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرد که ایشان برای مرجعیت صلاحیت ندارد . درحالی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فاقد صلاحیت چنین تصمیمی در مورد مرجعیت شیعه است این تصمیم البته با واکنش مراجع روبرو شد از جمله: اسدالله بیات زنجانی در مورد این موضوع اعلام کرد: «اینجانب ضمن تأکید مؤکد بر شأن و منزلت اجتهادی و فقهی مرجع عالیمقام حضرت آیت‌الله صانعی- ایّده‌الله‌تعالی- همهٔ مقلدان ایشان را در پیروی از فتاوای ایشان مأجور می‌دانم و یقین دارم که بدرفتاری‌ها و کج‌خلقی‌های اخیر علیه برخی مراجع تقلید و نهادهای مستقل حوزوی مانند مجمع محققین و مدرسین حوزه، که در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از جمود و کج‌فهمی است، راه به جایی نخواهد برد» سید علی سیستانی گفت: جامعه مدرسین مرجع تشخیص صلاحیت مراجع نیست. سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید نیز ادامه تقلید از یوسف صانعی را بلامانع عنوان کرد. حسین نوری همدانی دربارهٔ این موضع گفته‌است: «به سادگی نمی‌توان صلاحیت یک مرجع تقلید را زیر سؤال برد اما اگر شخص مقلد با تحقیقات از آیت‌الله صانعی پیروی می‌کند می‌تواند ادامه دهد تا زمانی که فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.» مکارم شیرازی گفت: «در ادامه پیروی از آیت‌الله صانعی ایرادی وارد نیست و همان‌طور که امام خمینی دیدگاه‌های سیاسی آیت‌الله منتظری را مردود می‌دانستند اما به مرجعیت ایشان خللی وارد نشد و ایشان هم‌چنان مقلدانی داشتند، در موضوع آیت‌الله صانعی نیز به همین‌گونه برخورد شود.»

4

کتاب خوب و بدی بود . اما ۴ ستاره میدم . چون تصاویر روزنامه ها و صحبت ها را با اسناد خوبی ارایه داده . گرچه مسلم است که نویسنده جهت گیری داشته . همچنین در مباحث فقهی کمتر نقد کرده و بیشتر فتاوایی که از نظر نویسنده عجیب بوده آورده شده . به هر حال صحبت های سیاسی ایشون و تغییرات عجیب مواضع ایشون هم عجیبه . اما این بحث که چرا ایشون از مرجعیت خلع شدند, چیزیه که در کتاب به اون درست پرداخته نشده . احتمال قوی به دلیل مسایل سیاسی بوده,

1

در طول حدود شش هفت قرنی که از زمان نگارش نخستین رساله ها و تشکیل نهاد مرجعیت شیعه می گذره، هرگز هیچ حکومت شاهنشاهی و طاغوتی و دیکتاتوری ای نتونست مراجع یا علما رو بی آبرو یا از مرجعیت خلع کنه ولی حکومت اسلامی، این کار رو با مراجع دینی کرد و اخرش هم دودش به چشم خودش می ره. آخه کی می تونست زمانی رو تصور کنه که به مرجع تقلید رو بیارن تلویزیون و اعترافاتش علیه خودش رو پخش کنن؟

1

امیدوارم فیدیبو به زودی این کتاب رو حذف کنه

5

عالی

2.9
(10)
48,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بازخوانی دیدگاه های فقهی وسیاسی آیت الله صانعی
بازخوانی دیدگاه های فقهی وسیاسی آیت الله صانعی
امید حسینی
انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
2.9
(10)
48,000
تومان