0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
آشنایی با مندل
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب آشنایی با مندل

درباره آشنایی با مندل

علم ژنتیک یکی از پیچیده­ترین معماهای بشری به شمار می­آید که دانشمندان زیادی وقت خود را صرف یافتن قوانین آن کرده­اند. گریگور مندل یکی از اولین افرادی است که توانست قوانین حقیقی وراثت را کشف کند. به همین علت او را پدر علم ژنتیک نامیده­اند. جان گریبین و مری گریبین در کتاب آشنایی با مندل، سرگذشت جالب این فیزیکدان برجسته و آزمایش متفاوت او که در نهایت منجر به کشف قوانین وراثت شد، را روایت کرده­اند.

‌درباره‌ی کتاب آشنایی با مندل اثر جان گریبین و مری گریبین

یوهان مندل در سال 1822 در امپراتوری اتریش(جمهوری چک امروزی) به دنیا آمد. او در خانواده­ای تنگدست و فقیر متولد شد که به سختی می­توانستند هزینه­ی زندگی خود را تامین کنند. به همین علت مجبور بود همزمان با تحصیل، هرروز ساعات زیادی را کار کند. اما مندل با این شرایط سخت نیز در دوران تحصیل دانش آموزی موفق و ممتاز بود. او پس از اتمام تحصیلات دبیرستان توانست از یک موسسه فلسفی پذیرش بگیرد اما مشکلات مالی همچنان با او همراه بود و او تنها راه نجات از این شرایط را رفتن به صومعه می­دانست.

او در این دوران علوم مختلف را از کشیش­های برجسته فرا گرفت و در 25 سالگی به عنوان کشیش کار خود را آغاز کرد. او برای مدتی به تدریس ریاضیات و الهیات در دبیرستان مشغول بود و پس از آن توانست وارد دانشگاه وین شود. مندل این دوره به پژوهش­های گیاه­شناسی و تکثیر آنها بسیار علاقمند شد. او معتقد بود هر گیاه از دو سلول جنسی نر و ماده تولید مثل می­کند. او به مدت 7 سال برروی این نظریه تحقیق و پژوهش کرد و آزمایش­های خود را بر روی 28 هزارگیاه تکرار کرد تا سرانجام توانست اصول اولیه وراثت را کشف کند.

نظریه تکثیر از طریق گرده آنچنان معتبر بود که مندل جرئت انتشار تحقیقات خود را پیدا نکرد. از طرفی دانشمندان آزمایش­های او را چندان معتبر نمی­دانستند به همین علت تا زمانیکه زنده بود کمتر کسی به ارزش کار او پی برد. سرانجام یک گیاه شناس هلندی با انتشار مقاله­ای به زبان آلمانی به تفکیک ژن گیاهان توسط مندل اشاره کرد و آن را یک قانون عمومی در قلمرو گیاهان خواند. امروزه نه تنها نتایج کار او بلکه روش­ استفاده از فیزیک تجربی و ریاضیات و احتمالات نیز از اهمیت و اعتبار زیادی برخوردار است.

کتاب آشنایی با مندل از مجموعه کتاب‌های مشاهیر علم است که به نشر و تحقیقات ذکر تعلق دارد. این مجموعه به منظور آشنایی نوجوانان با سرگذشت پرفراز و نشیب دانشمندان گردآوری شده است. این مجموعه نثر ساده و گیرایی دارد و تصویر سازی‌های جذاب آن مخاطب نوجوان را با فضای زندگی هر یک از این افراد سرشناس و تاثیرگذار آشنا می‌سازد.

مروری بر فصل‌های کتاب آشنایی با مندل

مقدمه

زندگی و کار مندل

سخن آخر

تاریخچه علم

ترجمه‌ی کتاب آشنایی با مندل به فارسی

پریسا همایون روز مترجم ادبیات کودک و نوجوان است. او متولد سال ۱۳۴۸ است و تجربه‌ی طولانی در ترجمه آثار این حوزه دارد. او ترجمه‌ی چندین کتاب از مجموعه‌ی «مشاهیر علم» نظیر «آشنایی با ماری کوری»، «آشنایی با گالیله»، «آشنایی با نیوتن» از نشر و تحقیقات ذکر را بر عهده داشته است. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «عملیات پرخطر»، «۱۰۰ حقیقت شگفت‌انگیز درباره‌ی اقیانوس‌ها» و «زوزه‌ی گرگینه‌ها» اشاره کرد.

چرا باید کتاب آشنایی با مندل را خواند؟

کتاب آشنایی با مندل در دسته‌ی کتاب‌های سرگذشتنامه قرار دارد. و برای گروه سنی نوجوان مناسب است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 56 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 2 روز بخوانید. کتاب آشنایی با مندل حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع سرگذشتنامه را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب آشنایی با مندل می‌خوانیم

دیر «تومای حواری»یکی از مهم ترین مراکز فعالیت های مذهبی در موراویا بود. راهب بزرگ «فرانتس نپ» در سال 1824 میلادی در حالیکه فقط 42 سال داشت، سرپرستی این مکان را بر عهده گرفته بود. طبق قوانین آن صومعه می­بایست پس از مرگ راهب، مالیات سنگینی می­پرداخت. به همین دلیل. اعضای صومعه ترجیح می دادند جانشین راهب بزرگ، مرد جوانی باشد تا پرداخت مالیات تا آن جا که ممکن است. به تاخیر بیفتد.

نپ، سرپرستی تومای حواری را در حالی بر عهده گرفت که دیر دچار مشکلات مالی بسیاری بود. او پس از حل این مشکلات، صومعه را به مکان فعال و موفقی تبدیل کرد. او اعضای دیر را به انجام کارهای هنری و علمی ترغیب می­کرد. این صومعه دارای یک زیست­شناس، اخترشناس، یک فیلسوف و یک آهنگساز بود که همگی در کار خود استاد بودند. طبق یک حکم سلطنتی(مربوط به سال 1802 میلادی) این کشیشان مسئولیت تدریس مسائل دینی، مذهبی، فلسفه،  ریاضیات را در موسسه ی فلسفی شهر برون بر عهده داشتند.

دیر تومای حواری، تحت فرمان مستقیم فرقه ی آوگوستینیان در رم قرار داشت؛ به همین جهت از قوانین دست و پاگیر حاکم بر کلیساهای اتریش و دخالت­های بیجای آن ها معاف بود. این موضوع باعث می­شد که نپ به عنوان یک دانشگاه کوچک خصوصی به وجود آورد. وی در سال ۱۸۴۳ میلادی از پروفسور فرانتس خواست که برای تکمیل گروه کوچک استادان صومعه شاگردان جوانی را که مایل به پیوستن به صومعه­اند به او معرفی کند. فرانتس فقط یک نفر را شایسته این کار می­دانست، مرد جوانی که از نظر او دارای شخصیت بسیار محکم و استواری بود؛  او را در رشته­ی فیزیک تقریبا بهترین میدانست. به این ترتیب، مندل از نهم اکتبر به طور رسمی به صومعه راه یافت و از آن پس گرگور یوهان مندل نام گرفت.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب آشنایی با مندل اثر جان گریبین و مری گریبین بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی سرگذشتنامه می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
463.۸۲ کیلوبایت
تعداد صفحات
64 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۲:۰۸:۰۰
نویسندهمری گریبین
نویسنده دومجان گریبین
مترجم پریسا همایون روز
ناشرنشر و تحقیقات ذکر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۸/۱۹
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
1,800 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴۶۳.۸۲ کیلوبایت
۶۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
20 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
3 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

ژنتیک علمی است که در هر رشته ای که هستیم باید کمی از آن بدانیم.

5

عالی. من خیلی از گرگور مندل خوشم میاد.???

3

خیلی خلاصه بود

4.6
(5)
10,000
٪50
5,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
آشنایی با مندل
٪50
آشنایی با مندل
مری گریبین
نشر و تحقیقات ذکر
4.6
(5)
10,000
٪50
5,000
تومان