0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
زندگی و زمانه محمدعلی فروغی

معرفی، خرید و دانلود کتاب زندگی و زمانه محمدعلی فروغی

نویسنده:
احمد واردی
درباره زندگی و زمانه محمدعلی فروغی
نویسنده در این اثر تحقیقی مجمل و به‌دور از حاشیه‌پردازی و تفصیل غیرلازم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات را درباره محمدعلی فروغی گردآوری، سرند، و بررسی کرده است. برخی نکات که درباره او می‌گوید، به‌ویژه آنچه به‌اتکای اسناد وزارت خارجه انگلیس و آمریکا و نشریه‌های خارجی در نوشته‌اش آورده است، و ما معمولاً به‌سختی می‌توانیم به‌آنها دسترسی داشته باشیم، شایسته توجه است. پژوهش‌گران تاریخ معاصر ما حتما در بررسی‌های خود به‌این نکات توجه خواهند کرد و نظر کارشناسانه خود را در نقد و معرفی‌ها ابراز خواهند داشت. فروغی، شخصیتی چند وجهی است. نقش سیاسی که او در یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخی ایران برعهده گرفت و انتقال قدرت و سلطنت را ماهرانه ساماندهی کرد، با همه جنبه‌های آشکار و پنهان این ماجرا، نقشی نبود که هر سیاستمداری بتواند به‌عهده بگیرد. تأثیرهای عمیقی که او در سیاست‌ها و فعالیت‌های فرهنگی عصر خود برجای گذاشت، تأثیرهایی که هنوز هم ادامه و پیامد دارد، به‌این زودی‌ها از صدر فهرست موضوع‌های پژوهشی دارای اولویت خارج نخواهد شد. البته موافقان و مخالفان فروغی، از هر دو دست، بسیارند. چالش میان آنها که معمولاً از مفروضات و دیدگاه‌های تحلیلی مبتنی بر آنها سرچشمه می‌گیرد، شعله‌اش با هر سند یا تحلیل تازه‌ای افروخته می‌شود. در حقیقت این چالش به‌فروغی و امثال او منحصر نیست؛ هر سیاستمداری که پیوندگاه میان دو فصل از تاریخ قرار بگیرد، چالش برانگیز است. چگونگی بسته و باز شدن دو فصل از تاریخ ایران، از جهاتی با این کتاب روشن‌تر می‌شود، اما پرسش‌هایی که لاجرم به‌میان می‌آورد، در عین حال می‌تواند انگیزش گر مطالعات تازه‌ای باشد.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۶۲ مگابایت
تعداد صفحات
234 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۴۸:۰۰
نویسندهاحمد واردی
مترجمعبدالحسین آذرنگ
ناشرنشر نامک
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۴/۰۴
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
120,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۶۲ مگابایت
۲۳۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 16 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
6 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
6 ٪
9 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

 از خطابه های مرحوم فروغی در سال ۱۳۱۵ شمسی، در محل دانشکده حقوق دانشگاه تهران: عینک زدن جوانها آن زمان خیلی بنظر غریب می آمد و حمل برخود نمائی و فرنگی مابی میشد. اتفاقاً من از جوانی چشمم نزدیک بین بود و از این بابت در کوچه و بازار به زحمت بودم. روز نهم محرم در کوچه ای شنیدم یکی بدیگری می گوید «این کافر را ببین که روز تاسوعا هم عینک می زند!!» احتمالا دوستانی هم که از فروغی به عنوان سرسپرده و غرب زده یاد می کنند از همین دست استدلالات در آستین دارند. بخش زیادی از آنچه که امروز به عنوان تاریخ، فلسفه، اقتصاد، حقوق، فرهنگ، زبان فارسی، حافظ، سعدی، مولانا و خیام و حتی ایران به منزله یک کشور مستقل می شناسیم وامدار همت بلند محمد علی فروغی و نبوغ و شخصیت چندجانبه اوست. جای بسی تأسف است که مصدق قهرمان ملی است تنها بواسطه ملی کردن نفت و فروغی مهجور و بعضاً منفور چراکه کمرِ همت به هویت بخشیدن به ملیت ایران بست!! ما ایرانیان نفت را بر فرهنگ، منفعت شخصی را بر منافع ملی و نام و ننگ را بر هویت و اصالت ارجح می شمارییم.  ملتی که تاریخ خود را نمی‌داند و نمی خواند و سرانجام محکوم به تکرار آنست.

3

تحقیق منصفانه و مستندی است. از لحاظ آشنایی با دشواری‌های تاریخ معاصر ایران و پیچیدگی‌های رجال سیاسی ارزشمند است. ترجمه روانی است هرچند خالی از اشتباه (نگارشی) و لغزش نیست. مشکل نسخه الکترونیک عدم دسترسی به پاورقی‌هاست! یادداشت‌های نویسنده در انتهای هر فصل آمده و تنها راه رسیدن به یادداشت‌ها ورق زدن است که در نسخه الکترونیکی بسیار دشوار است.

5

واقعا یکی از بزرگان این مملکت بوده که تهمتهای نابجایی بهش وارد کردند اما زمان ثابت کرد که میهن پرستی و علم و دانشش بسیار زیاد بوده و خدمات فراوانی به فرهنگ و سیاست کشور عزیزش نموده.یادش گرامی

5

اخیرا صحبت های محمود فروغی را گوش می کردم واقعا گریه ام گرفت که ذکاءالملک فروغی عجب نابغه باهوش و انسان شریفی بوده. کتاب سیر حکمت در اروپا که نوشته از بهترین کتابهایی است که خواندم.

5

محمد علی فروغی کبیر دیگر مانند او در تاریخ ایران نخواهد آمد از پدران لیبرالیسم و آزادی خواهی در ایران و تجدد خواه که ابرو و زندگی خود را صرف ترقی ایران کرد

5

به نظر من مطالب خیلی کلی گفته شده، من شخصا دنبال یه کتابی میگشتم که به صورت جزئی تر در مورد آقای فروغی مطلب گفته باشه

2

سرسپرده انگلیس. فراماسون بزرگ. کمک به پادشاهی رضاخان ملعون.

5

به نظرم در نوع خودش بهترینه

5

بسیار عالی است ممنون

4.4
(16)
60,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
زندگی و زمانه محمدعلی فروغی
زندگی و زمانه محمدعلی فروغی
احمد واردی
نشر نامک
4.4
(16)
60,000
تومان