0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کوروش بزرگ

معرفی، خرید و دانلود کتاب کوروش بزرگ

هنر رهبری و جنگ
نویسنده:
کسینوفون
درباره کوروش بزرگ
کورش بزرگ یا «ذوالقرنین»، بزرگ‌پادشاه ایرانیان به نوعی بنیان‌گذار ایران بزرگ در بیش از دو هزار و پانصد سال پیش بود. موضوع کتاب حاضر به مدیریت و رهبری کوروش کبیر در جنگ، اختصاص دارد. وی رهبری یگانه بود. هوش و ذکاوتش در پیش‌برد و اداره‌ی جنگ و کشورداری، او را در زمره‌ی رهبران برتر تاریخ قرار داد در این باز روایی، ضمن شرح جنگ‌ها و فتوحات نظامی کوروش، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نظامی او به زبان ساده بیان می‌شود. بی‌شک، توجه کوروش به یکتاپرستی، ستایش و پرستش پروردگار از مهم‌ترین عوامل موفقیت او به حساب می‌آیند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۴۷ مگابایت
تعداد صفحات
216 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۱۲:۰۰
نویسنده کسینوفون
مترجم علی شیعه علی
ناشرانتشارات سبزان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۱/۲۵
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
80,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۴۷ مگابایت
۲۱۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 157 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
15 ٪
3
ستاره
11 ٪
2
ستاره
3 ٪
1
ستاره
17 ٪
30 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

این همه بحث درباره شخصیتی چون کوروش و افراط و تفریط، موجب تعجب است و حیرت. ایرانیان به تبع حاکمانشان در نزاعی سخت حتی درباره موضوعات بدیهی و قابل اثبات، گرفتار شده اند. اول اینکه دلیل عده ایی از کسانی که در ایران زندگی می کنند و هویت ایرانی در شناسنامه دارند اما در پی حتی کتمان موجودیت کوروش هستند، بیشتر بر می گردد به اینکه کوروش شخصیتی است محبوب یهود به طوریکه از قدیسان یهود است و در اسرائیل خیابان به نامش نامیده اند. در سوی مقابل عده ایی او را معصوم و بی خطا و حتی چهره الهه گونه از او تصور می کنند.موجودیت کوروش اظهر من الشمس است. نفی موجودیتش فقط از دگم اندیشان بر می آید و کسانی که از تعصب چشم عقل را کور کرده اند. استوانه منشور حقوق بشر کوروش که در بابل یافت شده و موجود است قابل نفی نیست.حجم عظیمی از نوشته ها در کتب یهود و یونانیان که مورخان باستان بوده اند و دشمن ایرانیان قابل انکار نیست. ایرانیان باستان تاریخ نگار نبوده اند. و دلایل متقن بسیاری از جمله کتیبه های به جا مانده از کاخهای پاسارگاد و مقبره اش. ذوالقرنین بودن کوروش که بسیاری از مفسرین قرآن حتی علامه طباطبایی هم گمان بر ذوالقرنین بودن کوروش دارد کما اینکه به جزم کسی او را ذوالقرنین نخوانده اما بسیاری از کارهایی که در قرآن ذکر شده در تاریخ به نام او ذکر شده. در تورات در کتاب دانیال از او به نام لوقراناییم یاد شده است. با این احوال کوروش پادشاهی بود که در پی کشورگشایی و جنگها موجب قتل و کشته شدن انسانهای بسیاری شد و این جنگها برای اشاعه دین خاصی نبوده و ملت های مغلوب تا وقتی مالیات می دادند در مذهب و پرستش آزاد بودند. جنگهای کوروش موجب از بین رفتن تمدنهای مهمی مانند فنیقی ها مبدع پول، شد. شاه فنیقی ها کرزوس، سالها در قفس در رکابش یه سفر می برد. و در اخر چون می خواست قوم بیابانگرد ماساگت را به زیر فرمان اورد و حاکمشان که زنی بود را به زنی گیرذ در جنگ کشته شد. خیلی پیچیده نیست. البته روش و منش او از زمانش جلوتر بود که مفصل است.دلیل فراموشی کوروش و کلا هخامنشیان و حتی داریوش بزرگ، فتح ایران توسط اسکندر گجستک بود که دو قرن ایرانیان قوم مغلوب بودند و حتی زبان و فرهنگ هلنی بر ایران مسلط شد و خاطره و زبان و خط هخامنشیان فراموش شد طوریکه در زمان ساسانیان خط میخی تخت جمشید برای ایرانیان قابل خواندن و فهم نبود. خیلی خلاصه نوشتم. دوستان نزاع بیهوده و بی منطق نکنید. کوروش موجودیت تاریخی دارد اما قدیس و فرشته هم نبوده.

4

با عرض سلام و پوزش بابت نوشته ی نا مربوط بنده به کتاب حاضر، این کتاب را نخوانده ام به همین دلیل از بیان نظر در مورد آن عاجزم. اما موضوعی که دراز مدتی ست بنده رو در فکر فرو بده و به یکی از دغدغه های ذهنم بدل شده، آن است که استدلال کثیری از افراد برای اثبات، منابعی است که خود نیاز به تایید درستی دارند و یا منابعی است که از عقایدشان سرچشمه میگیرد. در هر صورت توجه داشته باشیم که هر منبع و نوشته ای برای هدفی خاص بوده. اکثر مشکلات درست جایی شروع می شود که منبع نوشته شده را عین در نظر میگیریم و سپس بعد از مشاهده آن و با استفاده از تفکر عینی برداشت میکنم. خواهش اینجانب این است که در این موارد تفکر انتزاعی را جایگزین تفکر عینی کرده (به دلیل اینکه ناخواسته و یا خواسته منبع نوشته شده عین درنظر گرفته می‌شود) سپس با چاشنی نسبی بودن و همچنین پارامتر مهم زمان در مورد آن موضوع نظر داده یا قبول کنیم. سپاسگزارم.

5

ذوالقرنین بودن کوروش یه نظریه است که به اثبات هم نرسیده و جای تعجبه که با اطمینان تو کتاب نوشته کوروش یا ذوالقرنین(در ضمن کوروش پادشاهی فقید و بزرگی بوده که رفتار پیامبر گونه داشته و در تاریخ نظیر نداشته و تنها این رفتار پیامبر گونه است که میگن همون ذوالقرنینه و هیچ دلیل قانع کننده دیگه وجود نداره)

4

گزِنُفونِ یونانی حدود صد سال پس از کشته شدن کورش به دنیا آمد و بر اساس شنیده‌های خود کتابی دربارهٔ کورش نوشت. این کتاب یکی از کهن‌ترین آثار و منبعی دست‌اول دربارهٔ کورش است. ممکن است پان‌ترک‌ها یا افراد دیگری با کورش مخالف باشند. البته دلیل این مخالفت نیز مشخص نیست، زیرا در دورهٔ کورش هنوز ترکان به‌وجود نیامده بودند. نباید به سخنان غیرعلمی این افرادِ معمولاً عامی توجهی داشت. کورش، مانند همهٔ ما، نه سفید مطلق بود و نه سیاه مطلق. اما با بنیان گذاشتن امپراتوری قدرتمند هخامنشی و یک‌پارچه‌سازی ایران به این کشور خدمت کرد. اکنون، پس از دوهزاروپانصدواندی سال، نه پرستش او کار خردمندانه‌ای است و نه نکوهش او. بهتر است با خواندن زندگی‌اش با تاریخ آشتی کنیم و با دوره‌ای از گذشتهٔ ایران آشنا شویم.

4

کوروش و ذوالقرنین بودنش کاملا اثبات شده. حتی علامه طباطبایی هم نظرش مثبته. شما ک میگی افسانه اس. اول برو چند تا کتاب تاریخی بخون یه سفر شیراز برو فرانسه هم رفتی موزه لوور هم برو بعد بیا بگو که افسانه هست یا نه... متاسفانه عربها اسلام و قرآن رو وسیله قرار دادند و فرهنگ جاهلیت خودشونو از این طریق نشر دادن. جاهلیت عربها تو تاریخ ثبت شده اینو ک دیگه خود شما عرب پرستها هم بهش اعتراف کردین. واقعا باید تاسف خورد به حال ملتی ک تاریخ خودشو فراموش کرده . یادمون باشه نباید بخاطر قرآن و پیامر و امامها تاریخ کشور خودمونو فراموش و زیر سوال ببیریم. هر کشوری برای خودش تاریخی داره و برای خودش محترمه. قرآن و ائمه هم محترمند. ولی نباید بگزاریم فرهنگ عرب فرهنگ و تاربخ ایران را نابود کنه. از روی قرض نظر ندیم. افرادی ک در مورد کورش کتاب نوشتن ایرانی نبودند بلکه یونانی بودند یادمون باشه یونانیها با ایران دشمن بودند . اما چی باعث شده ک در مورد کورش و هخامنش اینقد خوب بنویسند؟؟ از خودمون بپرسیم.

5

در نگاه اول به هم ریختم از خواندن کامنت ها ولی بعد که به تعداد لایک و دیس لایک ها توجه کردم کمی آرام شدن با چندین سال مغز شویی و مطالعه کم عادیست چنین تفکراتی،به اساطیر دیگر کشورها افتخار کنید حیف منشور کوروش حیف مولانا حیف .....به چی میخواهید برسید با اثبات بی اصالتی مردم سرزمینتان؟

4

همیشه موقع خوندن تاریخ یه سوال از خودم پرسیدم،اونم اینکه ما با این همه اصالت و فرهنگ چند هزار ساله و کوروش کبیر و هخامنشی و ساسانیان و هزار تا اسم این مدلی دیگه،چه گِلی به سرمون زدیم،چرا الان به همچین وضعی رسیدیم،چرا اون جامعه ای که کلا تاریخش به ٣٠٠ سال نمیرسه انقد از ما جلوتره...و کلی "چرا"ی دیگه که جواب مشخصی هم براشون نیست،واس همینم هیچ وقت علاقه ای به تاریخ نداشتم.الانم فقط کامنتا رو میخونم و میخندم :))

4

کتاب از لحاظ تاریخی چندان مرجعیت ندارد بیشتر گفته ها در مورد کوروش افسانه هستند.

1

امیر مهدی بدیع تاریخ‌شناس، نویسنده و پژوهشگر ایرانی. بیشتر عمر خود را به تحقیق تحریف‌های تاریخ‌نگاران یونانی دربارهٔ ایران باستان پرداخته و با استناد به متون اصلی غربی؛ غرض ورزی آشکار ایشان را- که هنوز نیز ادامه دارد- با دقتی ستودنی و در حجمی بسیار گسترده، نشان داده‌است. وی در کتاب ۱۵ جلدی یونانیان و بربرها که با استادی تمام به زبان فرانسوی نگاشته‌است؛ اثبات کرده که دروغ‌های هرودوت تا چه حد گسترده‌است.

4

درود بر کوروش بزرگ

نمایش 20 نقد دیگر
3.8
(158)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کوروش بزرگ
کوروش بزرگ
هنر رهبری و جنگ
انتشارات سبزان
3.8
(158)
40,000
تومان