0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
استنفورد 1

معرفی، خرید و دانلود کتاب استنفورد 1

پدیدارشناسی
درباره استنفورد 1

«دیوید وودراف اسمیت» نویسنده‌ای است که با انتخاب یکی از مدخل‌های فلسفی دانش‌نامه‌ی استنفورد، یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات فلسفی را معرفی می‌کند. این کتاب شرح جامع و کاملی از پدیدارشناسی، تعریف، تاریخ و کاربرد آن است. کتاب دانش‌نامه فلسفه استنفورد، پدیدارشناسی با ترجمه‌ی «مسعود علیا» در سال 93 در انتشارات ققنوس منتشر شده است.

مروری بر فصل‌های کتاب پدیدارشناسی

فصل اول، پدیدارشناسی چیست: رشته‌ی پدیدارشناسی را می‌توان در ابتدا به عنوان بررسی ساختارهای تجربه یا آگاهی تعریف کرد. پدیدار شناسی را عموما به یکی از این دو شکل تعبیر می‌کنند: یا آن را رشته‌ای در فلسفه می‌دانند، یا جنبشی در تاریخ. این فصل جزییات دقیق پدیدار شناسی را بررسی می‌کند.

فصل دوم، رشته‌ی پدیدارشناسی: رشته پدیدارشناسی با حوزه‌ی بررسی‌اش، روش‌های آن و نتایج عمده‌اش تعریف می‌شود. پدیدارشناسی ساختارهای تجربه‌ی آگاهانه را آن چنان که از منظر اول شخص تجربه می‌شود، همراه با شرایط مرتبط تجربه بررسی می‌کند. این فصل رشته‌ی پدیدارشناسی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل سوم، از پدیدارها تا پدیدارشناسی: پدیدارشناسی در دنیای فلسفه به عنوان علمی از هستی‌شناسی با انبوهی از بحث‌ها و جدل‌ها بر سر نظریه و روش‌شناسی، شناخته می‌شود. در فیزیک و فلسفه‌ی علم، اصطلاح پدیدارشناسی به معنای توصیف و طبقه‌بندی پدیدارهای هر علم است. در این فصل معانی دقیق پدیدارشناسی بیان می‌شود.

فصل چهارم، تاریخ و انواع پدیدارشناسی: قرن‌هاست که پدیدارشناسی در اندیشه و تفکرات فیلسوفان شرقی و غربی به کار گرفته می‌شده، گاهی حتی بدون این که نام مشخصی داشته باشد. این فصل تاریخ ظهور و شکل‌گیری پدیدارشناسی را توضیح می‌دهد.

فصل پنجم، پدیدارشناسی و هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، منطق و اخلاق: فلسفه دست کم شامل چهار رشته‌ی اصلی است: هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، اخلاق و منطق. این فصل نشان می‌دهد که اگر به این چهار حوزه، پدیدارشناسی را اضافه کنیم، چه تغییری در نگرش و رویکردهای‌مان در فلسفه و شناخت پدیده‌ها ایجاد می‌شود.

فصل ششم، پدیدارشناسی و فلسفه ذهن: پدیدارشناسی در حیطه‌ی فلسفه‌ی ذهن، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این فصل درباره‌ی ارتباط این دو حوزه است که از بحث‌انگیزترین و پرشورترین موضوعات در دنیای فلسفه هم به شمار می‌رود.

فصل هفتم، پدیدارشناسی در نظریه‌ی آگاهی معاصر: مسائل پدیدارشناسانه، به هر نام دیگری هم که خوانده شده باشند، این اواخر نقش مهمی در فلسفه‌ی ذهن داشته‌اند. در اینجا با شرح و بسط موضوع بخش قبل، دو مورد از مهم‌ترین مسائل پدیدارشناسی بررسی می‌شود: صورتِ آگاهی درونی که ظاهرا فعالیتی ذهنی را آگاهانه می‌سازد، و خصوصیت پدیداریِ متعلق به فعالیت ذهنی شناختیِ آگاهانه در اندیشه، ادراک و عمل.

درباره کتاب پدیدارشناسی

کتاب پدیدارشناسی براساس مقالات دانش‌نامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد نوشته شده است. این دانش‌نامه‌، حاصل طرحی است که در سال 1995 در دانشگاه استنفورد آغاز شده و همچنان ادامه دارد. متن کامل تمام مقالات این دانش‌نامه در اینترنت به صورت رایگان و به آسانی در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. در این دانش‌نامه‌ی آنلاین، مطالب متنوعی درباره‌ی موضوعات مختلف وجود دارد، که برخی از آن‌ها بسیار طولانی و جامع هستند. دانشنامه‌ی فلسفه استنفورد پیوندی فراگیر میان فضای دانشگاهی و عرصه‌ی عمومی برقرار کرده است. این پایگاه اینترنتی توانسته مرجع موثق و قابل اعتمادی برای محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان باشد. انتشار تدریجی این دانشنامه به زبان فارسی و فراهم کردن تمام مطالب آن به زبان فارسی، کاری عظیم و دشوار است. به همین دلیل مدخل‌های این دانش‌نامه جداگانه انتخاب و ترجمه می‌شوند.

پدیدارشناسی به معنای بررسی ساختارهای آگاهی از منظر تجربیات اول شخص است. ساختار اصلی هر تجربه، قصدی بودن آن است. تجربه به واسطه‌ی محتوا یا معنای‌اش، که عین مورد نظر را بازنمایی می‌کند، به علاوه‌ی شرایط مقتضی امکان، رو به یک عین دارد. پدیدارشناسی از سایر رشته‌های مهم در فلسفه، مانند هستی شناسی، معرفت شناسی، منطق و اخلاق متمایز است و در عین حال با ان‌ها نسبت دارد. پدیدارشناسی قرن‌ها در قالب‌های گوناگون به کار گرفته شده است. اما در اوایل قرن بیستم در آثار بزرگانی مانند هوسرل، هایدگر، سارتر، مرلو-پونتی و دیگران بود که جایگاه اصلی خود را پیدا کرد. پدیدار شناسیِ قصدیت، آگاهی، کیفیات ذهنی و منظر اول شخص، این اواخر در فلسفه‌ی ذهن مسائلی برجسته بوده‌اند.

در بخشی از کتاب پدیدارشناسی می‌خوانیم

رشته پدیدارشناسی با حوزه بررسی‌اش، روش‌های آن و نتایج عمده‌اش تعریف می‌شود. پدیدارشناسی ساختارهای تجربه آگاهانه را، آن چنان که از منظر اول شخص تجربه می‌شود، همراه با شرایط مرتبط تجربه، بررسی می‌کند. ساختار مرکزی هر تجربه‌ای قصدیت آن است؛ یعنی این که آن تجربه به واسطه محتوا یا معنای‌اش روی به عینی در جهان دارد.

همه ما انواع گوناگون تجربه از جمله ادراک، تخیل، تفکر، عاطفه، میل، اراده و عمل را از سرمی‌گذرانیم. از این قرار، دامنه‌ی پدیدارشناسی، گستره‌ی تجربه‌هاست. تجربه، نه تنها شامل تجربه نسبتا منفعلانه نظیر دیدن یا شنیدن است، بلکه تجربه فعالانه نظیر راه رفتن یا چکش زدن یا ضربه زدن به توپ را هم در بر می‌گیرد.

تجربه‌های آگاهانه ویژگی منحصربه‌فردی دارند: ما آن‌ها را تجربه می‌کنیم. زیست می‌کنیم یا انجام می‌دهیم. سایر چیزهایی که در جهان هستند ممکن است مورد مشاهده ما قرار گیرند یا به آن‌ها بپردازیم. اما آن‌ها را تجربه نمی‌کنیم -تجربه به معنای زیست کردن یا انجام دادن آن‌ها. اين ویژگی تجربی یا اول شخص -ویژگی تجربه شدن- جزئی ذاتی از ماهیت یا ساختار تجربه آگاهانه است: همچنان که می‌گوییم: «من می‌بینم/ می‌اندیشم/ میل دارم/ انجام می‌دهم». این ویژگی‌، هم ویژگی پدیدارشناسانه و هم ویژگی‌ای هستی‌شناسانه در هر تجربه‌ای است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
699.۸۶ کیلوبایت
تعداد صفحات
95 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۱۰:۰۰
نویسنده دیوید وودراف اسمیت
مترجممسعود علیا
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۱۰/۰۹
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۶۹۹.۸۶ کیلوبایت
۹۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 50 مخاطب
5
ستاره
44 ٪
4
ستاره
32 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
8 ٪
1
ستاره
8 ٪
21 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

بخش خرید و دانلود و عدم هیچگونه پشتیبانی آنلاین بسیار تاسف برانگیزه. فقط پول و پول و پول. من بعد از خرید بارها و بارها طبق راهنمای سایت اقدام به دانلود کتاب خریداری شده کردم و موفق به دانلود هم نشدم و چون نیاز فوری داشتم و شما هیچگونه خدمات آنلاینی ندارین فقط تونستم در قبال پول پرداختیم این پیام رو براتون بفرستم. امیدوارم یاد بگیریم قبل از راه اندازی هر کاری به میزان خدماتی که ارایه میدیم فکر کنیم

4

در جواب دوستمون که نوشتند کتابهای استنفورد ترجمه خوبی ندارند باید بگم اتفاقا ترجمه بسیار خوبی دارند! دلیل اینکه برای بعضی ازدوستان سخت تر قابل فهم اند یا غیرقابل فهم اند بعلت نداشتن پیش زمینه و آگاهی در این مباحث است. وگرنه برای کسانی که اطلاعات اولیه ایی در هر مبحث دارند بسیار هم مفید و پر باراست.

4

خدایی از تنبلی ملت دارین پول در میارین! وقتی دانشنامه به صورت رایگان و با روون ترین قلم انگلیسی در دسترسه چرا باید بابت هر مدخلش پول داد؟! درثانی این دانشنامه کاملا تخصصیه؛ یعنی مخاطبش اصلا خوانندگان عمومی فلسفه نیست که شما ترجمه اش کردین. اونی هم که کار تخصصی می کنه انگلیسی میخونه نیاز به ترجمه نداره.

4

این کتابچه مدخل مناسبی برای علاقه مندان به مقوله پدیدارشناسی است هرچند که بعضی از قسمت های کتابچه می توانست ترجمه روانتری داشته باشند...در این کتابچه به طور خلاصه به مقوله پدیدارشناسی پرداخته شده و از نقاط قوتش می توان به کتابنامه غنی در آخر کتاب اشاره کرد

2

غامض بود و به نحوی فهرست‌وار و شتابزده، نظرات فیلسوفان مختلف را در باب پدیدارشناسی مطرح کرده بود. به نظر من مطالعه‌ی این کتاب و این قبیل مداخل دانشنامه‌ای مناسب کسانی است که به دنبال مطالعه‌ی فلسفه برای فلسفه هستند، و نه خواننده‌‌ای که به دنبال کارکردهای عملی-شناختیِ نظریات فلسفی است.

4

دوستان عزیزم باید از معانی یک سری اصطلاحات در مبحث پدیدارشناسی آگاهی داشته باشند تا از خواندن این کتاب لذت ببرند. مثل وجه یا حیث التفاتی، قصد، بدن آگاهی و...

4

این کتاب و خیلی دیگر از کتاب های دانشنامه ی استنفورد ترجمه ی به شدت بدی دارند. متن کتاب ها اصلا روان نیستند و خوانایی بسیار کمی دارند.

5

نگاه کاملی نسبت به پدیدار شناسی ارایه میده. بنده اخیرا اطلاعات بیشتری در این زمینه با مطالعه کتاب &#۳۴;هستی &#۳۴; که یکی از نویسندگانش &#۳۹;رولو می&#۳۹; هست به دست آوردم.

4

کتاب هوسرل نوشته این نویسنده ( دیوید وودراف اسمیت ) خیلی بهتر است البته پدیدارشناسی به سختی می توان در مقاله ۴۰ ای جمع اش کرد .

1

به نظرم نویسنده از پس مطلب برنیامده من با کلی انرژی کتابو شروع کردم اما چند صفحه اول رو که خوندم باتری خالی کردم اصلن ذوقم کور شد

نمایش 11 نقد دیگر
3.9
(51)
35,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
استنفورد 1
استنفورد 1
پدیدارشناسی
گروه انتشاراتی ققنوس
3.9
(51)
35,000
تومان