0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سیاه چاله ها

معرفی، خرید و دانلود کتاب سیاه چاله ها

نویسنده:
دان ناردو
درباره سیاه چاله ها

کلمه‌ی سیاه‌چاله حتماً به گوش همه‌ی ما خورده است. در فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی و مطالب مختلف گاهی‌ شنیده‌ایم که از این کلمه استفاده می‌شود و خواص عجیبی هم به چیزی که به آن سیاه‌چاله می‌گوییم نسبت داده‌شده است؛ اما یک سیاه‌چاله واقعاً چیست؟ دانشمندان علم فیزیک به چه چیزی سیاه‌چاله می‌گویند؟ چقدر از چیزهایی که در فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی دیده‌ایم درست است و چقدر با خیال مخلوط شده است. دان ناردو در کتاب سیاه‌چاله‌ها به بسیاری از این سؤالات پاسخ داده است.

‌درباره‌ی کتاب سیاه‌چاله‌ها اثر دان ناردو

کتاب سیاه‌چاله‌ها با عنوان اصلی «black holes» سال ۲۰۰۴ منتشر شد. دان ناردو نویسنده‌ی مشهور آمریکایی که بیش از ۵۰۰ جلد کتاب در زمینه‌ی ترویج علم و تاریخ برای گروه‌های سنی مختلف نوشته است این کتاب را برای آشنایی بیشتر عموم با یک پدیده‌ی مهم فیزیکی نوشت. کتاب سیاه‌چاله‌ها پر از مطالب مهم و جالب درباره‌ی مفهوم سیاه‌چاله، روند شکل‌گیری آن و یافته‌ها دانشمندان درباره‌ی این پدیده است که به زبانی روان و گویا نوشته‌شده است تا افراد غیردانشگاهی هم بتوانند آن را بخوانند و از دانستن بیشتر لذت ببرند.

کتاب سیاه‌چاله‌ها افراد زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است و تاکنون به چندین و چند زبان مختلف برگردانده شده است.

مروری بر فصل‌های کتاب سیاه‌چاله‌ها

کتاب با پیشگفتاری درباره‌ی تحولات صدساله گذشته‌ی دانش آغازشده است. سپس محتوای اصلی کتاب آمده است که عنوان بخش‌های مختلف آن به شرح زیر است:

مقدمه

رویارویی با آخرین ناشناخته

غول‌های اسرارآمیز

چرا سیاه‌چاله‌ها را مطالعه می‌کنیم؟

فصل نخست: گرانش و پیش‌بینی‌های نخستین درباره‌ی سیاه‌چاله

مخلوقات گرانش

کشف گرانش عمومی

سرعت فرار و ستاره‌های نادیدنی

فضای خمش‌پدیر و چاه‌های گرانشی

آیا ممکن است اجرام ابر چگال وجود داشته باشند؟

فصل دوم: ستاره‌های در حال مرگ و شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها

سیاه‌چاله‌های مینیاتوری و ستاره‌ای

چرخه‌های حیات ستاره‌ها

گام نخست: کوتوله‌ی سفید

گام دوم: ستاره‌های نوترونی

گام سوم: سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای

فصل سوم: ویژگی‌ها و کاربردهای احتمالی سیاه‌چاله‌ها

محاسبه‌ی جرم و شعاع سیاه‌چاله

به چرخش درآوردن سیاه‌چاله‌ها

قرص‌های برافزایشی و فوران گاز پرتابی

پدیده‌های انبساط زمان

استخراج انرژي از سیاه‌چاله‌ها

فصل چهارم: آشکارسازی سیاه‌چاله‌ها با روش‌های غیرمستقیم

جهان پرتوی ایکس

وجود یک سیاه‌چاله آشکار شد

راز درخش‌های پرتوی گاما

حل معمای اختروش‌ها

فصل پنجم: سیاه‌چاله‌های غول و سرنوشت جهان

سیاه‌چاله‌های میان اندازه

چیزی هولناک در هسته

به تقلید از استاد یودا

مرغ یا تخم‌مرغ

جهان در نوسان

فصل ششم: آیا می‌توان از سیاه‌چاله‌ها به‌عنوان دروازه‌های کیهانی استفاده کرد؟

تجسم ابر فضا

جهانی وارونه؟

مشکلات کرم‌چاله‌ها

نیاز به ماده‌ی عجیب

تونل‌های زمان و حباب‌های اولیه

پی‌نوشت

واژه‌نامه

ترجمه کتاب سیاه‌چاله‌ها به فارسی

کتاب‌های حوزه‌ی ترویج علم کتاب‌های ارزشمندی‌اند که در ایران با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه‌اند. در سال‌های اخیر مترجمان و ناشران متعدد ازجمله، مازیار، گیتاشناسی، ذکر، بصیرت و... تعداد قابل‌توجهی از این کتاب‌ها را در ایران به فارسی برگردانده و چاپ کرده‌اند. ابوالفضل حقیری یکی از مترجمان این حوزه در کشورمان است که کتاب سیاه‌چاله‌ها را هم به فارسی برگردانده است. انتشارات بصیرت کتاب سیاه‌چاله‌ها را با ترجمه‌ی ابوالفضل حقیری عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

‌‌چرا باید کتاب سیاه‌چاله‌ها را خواند؟

سیاه‌چاله‌ها اجرام سؤال‌برانگیز و عجیبی‌اند. حرف‌های زیادی درباره‌ی آن‌ها زده می‌شود. این پدیده‌های فیزیکی بسیار جذاب سوژه‌ی مناسب فیلم‌های علمی تخیلی‌اند و بسیاری از کارگردانان سینما نقشی برای آن‌ها در آثار عجیب‌وغریبشان در نظر گرفته‌اند. همین رازآلود بودن سیاه‌چاله‌ها و این‌که چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانیم باعث شده است کژتابی‌های زیادی درباره‌ی هویت آن‌ها به وجود بیاید و اطلاعات نادرست زیادی ردوبدل شود. اگر می‌خواهید به یک سفر علمی جذاب درباره‌ی سیاه‌چاله‌ها بروید و چیزهای زیادی درباره‌ی این پدیده‌ی اسرارآمیز یاد بگیرید دان ناردو در کتاب سیاه‌چاله‌ها شما را به این سفر خواهد برد. این کتاب هدیه‌ی بسیار مناسبی برای تمام آدم‌های کنجکاو اهل علم است. این کتاب را بخوانید و از غرق شدن در دنیای علم لذت ببرید.

کتاب سیاه‌چاله‌ها در دسته‌ی کتاب‌های علمی قرار دارد.

کتاب سیاه‌چاله‌ها مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سالان و تمام علاقه‌مندان به دانش است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب سیاه‌چاله‌ها ۱۴۳ صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در ۱۰ روز بخوانید.

کتاب سیاه‌چاله‌ها حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع علمی را بخوانند مفید خواهد بود.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب سیاه‌چاله‌ها اثر دان ناردو بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

در بخشی از کتاب سیاه‌چاله‌ها می‌خوانیم

سرنوشت خورشید آن است که به نخستین نوع جسم ابر چگال تبدیل شود که با مرگ یک ستاره ایجاد می‌گردد، یعنی کوتوله سفید. میلیاردها سال دیگر، هیدروژن ستاره‌ی ما که سوخت واکنش‌های هسته‌ای آن است، رو به اتمام می‌رود. هنگامی‌که قسمت اعظم هیدروژن تمام شود، هسته هم چگال تر و هم داغ‌تر می‌شود. این حرارت اضافی موجب می‌گردد که لایه‌های خارجی خورشید به سمت بیرون منبسط شوند و آن را به ستاره‌ای بزرگ، صدها برابر بزرگ‌تر ازآنچه اکنون هست تبدیل کنند؛ درواقع، سطح آن مدار زحل و مدار زهره را در برمی‌گیرد و این سیارات را نابود می‌کند و سطح زمین (که در آن زمان داخلی‌ترین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی خواهد بود) چنان داغ خواهد شد و تاول خواهد زد که گویی در کوره‌ی دم قرار دارد؛ اما از آنجا که سطح جدید خورشید کشیده‌تر و گسترده‌تر از قبل خواهد بود، هر قسمت از آن اندکی سردتر خواهد بود؛ بنابراین، رنگ آن از زرد داغ به سرخ سرد تغییر می‌کند. به‌این‌علت، چنین ستاره‌های منبسط و سردی را غول‌های سرخ می‌نامند.

سرانجام هسته‌ی غول سرخ، خورشید، کاملاً از هیدروژن تهی خواهد گردید و در این مرحله شروع به سوزاندن عنصر سنگین دوم، یعنی هلیوم، خواهد کرد. البته هلیوم نیز به‌زودی مصرف می‌شود و در آن زمان، ستاره دیگر سوختی برای ایجاد واکنش‌های هسته‌ای نخواهد سوزاند. در این مرحله، توازن ظریفی که ستاره را پایدار نگه‌می‌داشت از میان می‌رود. فشار روبه بیرون انرژي در حال گریز، کاهش خواهد یافت و موجب غلبه‌ی فشار رو به درون گرانش می‌گردد.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۹۶ مگابایت
تعداد صفحات
119 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۵۸:۰۰
نویسندهدان ناردو
مترجم ابوالفضل حقیری قزوینی
ناشرنشر حکمت سینا (نشر سینا)
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Black Holes
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۰۹/۰۲
قیمت ارزی
2.۵ دلار
قیمت چاپی
12,500 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۹۶ مگابایت
۱۱۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 29 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
6 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
3 ٪
10 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عالیه، بهترین کتابی که در مورد سیاهچاله ها میشه پیدا کرد، به این یک ترجمه خوب هم اضافه کنید.

5

سلام اگه رایگان این کتاب رو دارین به ایمیل من ارسال کنین جببران میکنمarshiemdne۷۵@gmail.com

5

بسیار آموزنده ولی یکم نوشتارش سنگینه

5

کتابی که از خواندنش لذت بردم...

5

کاملا مورد استقاده قرار گرفت

5

کتاب خیلی مفیدی هست عالییی

5

سلام کتاب عالییی

5

کتاب خیلی خوبیه

5

کتاب خوبیه.

5

عالی کتابش

4.4
(31)
5,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سیاه چاله ها
سیاه چاله ها
دان ناردو
نشر حکمت سینا (نشر سینا)
4.4
(31)
5,000
تومان