0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مرد رویاها

معرفی، خرید و دانلود کتاب مرد رویاها

نویسنده:
مهدی شجاعی
درباره مرد رویاها

نوشتن درباره شخصیت‌های بزرگ همیشه دو دیدگاه اصلی را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. اولین دیدگاه این است که درباره‌ی این افراد آن‍قدر نوشته شده است، که نوشتن اثر تازه کاری ساده و گاهی بیهوده تلقی شود. دیدگاه دوم این‌که نوشتن درباره شخصیت این افراد بسیار سخت است، چون پیچیدگی‌های شخصیتی و عمق و عظمت انسانیت این انسان‌ها به حدی بالاست که نوشتن را سخت و پرتکلف می‌کند.

سید مهدی شجاعی، نویسنده‌ی کتاب مرد رویاها، می‌گوید:« شهید مصطفی چمران، از افرادی است که به دلیل موقعیت اجتماعی‌اش احتمالا هرآنچه می‌بایست درباره‌اش بیان می‌شده، تا پیش از این گفته شده است. چمران به طور عمده در ایران به دلیل نوع حضورش در سال‌های دفاع مقدس در جبهه‌های غرب و نیز اطلاعاتی مختصر از حضورش در لبنان شناخته شده است. مرد رویاها که این روزها پیش از تصویری شدن، خوانده شده است، داستانی است از زندگی مصطفی چمران است.»

کتاب مرد رویاها درباره چیست؟

کتاب مرد رویا ها نوشته‌ی سید مهدی شجاعی است، این کتاب بخشی از زندگی مصطفی چمران در آمریکا، لبنان و مصر است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. این کتاب درباره‌ی بخش پنهان زندگی مصطفی چمران است، و در قالب یک سریال 13 قسمتی نوشته شده است.

کتاب مرد رویاها با آشنایی چمران با همسر اولش در آمریکا آغاز می‌شود. کتاب در ادامه ماجرای اعتراض شهید چمران به فعالیت‌های ساواک در آمریکا را روایت می‌کند. سید مهدی شجاعی، لابه‌لای داستان اصلی کتاب، خاطراتی از نوجوانی شهید چمران  بیان می‌کند که مرور این خاطرات خواندن کتاب را جذاب‌تر می‌کند.

سایت انتشارات نیستان درباره‌ی نثر سید مهدی شجاعی می‌نویسد:« حساسیت شجاعی در بیان جزئیات و حضور بدون پرده بسیاری از چهره‌های تاریخی فعال در مبارزات ضد رژیم پهلوی در خارج از کشور – به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی آن‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب- و نیز استفاده از ادبیاتی صمیمی و عامیانه برای نوشتن دیالوگ‌های این اثر نیز، از مهم‌ترین مواردی است که بر جذابیت این متن افزوده است.»

نویسنده مرد رویا ها

سید مهدی شجاعی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی است. او در سال 1356 وارد دانشگاه شد و تحصیلات خود را در دو رشته‌ی ادبیات نمایشی و حقوق آغاز کرد، اما او بعد از دو سال رشته‌ی حقوق را رها کرد و تمرکزش را روی گرایش تخصصی ادبیات نمایشی، کارگردانی تئاتر گذاشت.

سید مهدی شجاعی در بیست سالگی و پس از آزمودن مسیر‌های متفاوت در شاخه‌ی هنر، به نویسندگی و داستان‌نویسی علاقمند شد. اولین آثار او هم در همین سال‌ها در مطبوعات چاپ شد.

سید مهدی شجاعی، حدود هشت سال مسئولیت صفحه‌های هنری و فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی را داشت. و بعد از تجربه‌ی سردبیری مجله‌های «رشد جوان» و «صحیفه»، انتشارات نیستان را تاسیس کرد.

پایگاه انتشارات نیستان، خود را فرزند مجله‌ی نیستان می‌داند. هدف اصلی این انتشارات به مدیریت سید مهدی شجاعی؛ معرفی بهترین‌های ادبیات در حوزه‌های داستان، شعر، و نمایشنامه است. این انتشارات از سال 1380 حوزه فعالیت‌هایش را گسترش داده است و اکنون در حوزه‌هایی مانند ادبیات دینی، مذهب و کودک و نوجوان هم فعالیت می‌کند.

سید مهدی شجاعی تاکنون تجربه‌ی داوری جشنواره‎های زیادی مانند «جشنواره فیلم فجر»، «جشنواره تئاتر فجر» و «جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوانان» را داشته است.

شما می‌توانید برای خرید کتاب و دانلود مرد رویاها اثر سید مهدی شجاعی از همین صفحه‌ی فیدیبو اقدام کنید. پی دی اف کتاب‌های «دین به چه درد می‌خورد؟!»، «وای تشنگی»، «شکوای سبز»، «پشت پنجره»، «فصل خوب پیوستن»، «پدر عشق و پسر» و «دموکراسی یا دموقراضه؟» از آثار دیگر سید مهدی شجاعی هستند که برای خرید در فیدیبو موجودند.

درباره مصطفی چمران

شهید دکتر مصطفی چمران متولد دهم مهر 1310 در تهران است. مصطفی چمران در تمام دوران کودکی و نوجوانیش در مدرسه دانش آموز برجسته‌ای بود. درباره‌ی مصطفی چمران گفته اند که در بسیاری کلاس ها بیشتر از معلمانش می‌دانست و به همکلاسی‌هایش تدریس می‌کرد. او سال 1332 در رشته‌ی الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد. پس از پایان تحصیلاتش موفق شد بورسیه دریافت کند و به دانشگاه تگزاس ای اند ام رفت، او در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق در این دانشگاه درس خواند. مصطفی چمران آنجاهم شاگرد اول بود. یکی از دوستان مصطفی در تگکزاس می‌گفت، روزی از رئیس دانشگاه شنیده است که: «ما اینجا از شاگرد اول ها شهریه نمی‌گیریم . بچه‌های شما می‌آیند اینجا و همه شان شاگرد اول می‌شوند، نمونه اش همین مصطفی چمران، تا حالا یک دلار هم به ما شهریه نپرداخته است.»

مصطفی چمران جز اینکه دانشمند بزرگی بود و از نخبگان زمانه خود به شمار می‌رفت، انسان بزرگی بود. او می توانست در آمریکا بماند در بهترین مشاغل مشغول کار شود و بهترین زندگی علمی را داشته باشد. اما مصطفی چمران مرد عمل بود. او کسی نبود که در آزمایشگاه بنشیند و به تحقیق بپردازد برعکس او کسی بود که برای تحقق آرمان هایش می‌جنگید.

  مصطفی چمران دوران پر ثمری از زندگیش را در مصر و لبنان گذرانده است. او در مصر بسیاری از دوره های سخت چریکی و پارتیزانی را آموخت و بعدها توانست این مهارت ها را آموزش دهد. در لبنان او به همراهی امام موصی صدر رهبر شیعیان لبنان سازمان «امل » را تاسیس کرد. آن زمان شیعیان در لبنان از حقوق بسیار اندکی برخوردار بودند و به خاطر مذهبشان از بسیاری از آموزش ها محروم بودند. مصطفی به این بچه ها انگیزه‌ای برای زندگی و موفقیت بخشید. مدرسه صنعتی  «جبل عامل» را مصطفی و شاگردانش با دستان خودشان ساختند. هرکدام از بچه ها در این مدرسه حرفه ای می آموختند تا در آینده بتوانند از آن برای امرار معاش استفاده کنند.

مصطفی چمران دوبار ازدواج کرد. ازدواج اولش با زنی آمریکایی بود که او را پروانه می نامید. از این ازدواج چمران صاحب 4 فرزند شد. پس از خروج چمران از آمریکا همسر و فرزندانش تصمیم گرفتند در آمزریکا بمانند و به این ترتیب او برای همیشه از انها جدا شد.

ازدواج دوم چمران با خانم غاده جابر رقم خورد. چمران نقاش بود. یکی از معروفترین نقاشی های چمران نقاشی شمع اوست. همین نقاشی باعث آشنایی و عشق چمران و همسر دومش که یک زن لبنانی بود،شد. مصطفی چمران بر اثر برخورد خمپاره‌ای در اردیبهشت 1360 در دهلاویه کشته شد.

فیلمنامه چیست و چه تفاوتی با داستان دارد؟

فیلنامه (سناریو) داستانی است که در آن صحنه‌ها و شخصیت‌ها طوری نوشته می‌شوند که بتوان از روی آن‌ها فیلم ساخت. عناصر فیلمنامه با داستان تفاوت‌های زیادی دارد، مثلا در فیلمنامه سکانس‌های فیلم، محل قرار گرفتن دوربین و حالت صحنه نوشته می‌شود. عده‌ای از نویسندگان فیلمنامه را شبیه به یک دستور آشپزی می‌دانند؛ آن‌ها معتقدند که فیلمنامه در واقع دستورالعمل ساخت یک فیلم است.

فیلمنامه‌ها به طور کلی به پنج دسته تقسیم می‌شوند: فیلمنامه‌ی کوتاه، فیلمنامه‌ی بلند، فیلنامه‌ی اقتباسی (که برگرفته از یک اثر هنری مانند داستان، رمان، شعر است)، فیلمنامه‌ی سریالی و فیلمنامه‌ی مستند. فیلمنامه‌ی مرد رویاها نوشته سید مهدی شجاعی در دسته‌ی فیلمنامه‌های سریالی قرار می‌گیرد.

درباره فیلم چمران

کتاب مرد رویاها اثر سید مهدی شجاعی اگرچه در قالب یک  فیلم‌نامه سریالی نوشته شده است، اما تاکنون از آن فیلم و یا سریالی ساخته نشده است. اما شخصیت چمران آنقدر بزرگ و تاثیرگذار است که تاکنون فیلم‌ها و مستند‌های زیادی از زندگی او ساخته شده است.

مشهورترین فیلمی که درباره‌ی شهید چمران ساخته شده است، فیلم «چ مثل چمران» است که ابراهیم حاتمی‌کیا در سال 1392 آن را ساخت. این فیلم داستان دو روز زندگی مصطفی چمران در جنگ پاوه است. بازیگری فوق العاده و جلوه‌های ویژه و صحنه‌آرایی‌های کم نظیر استفاده شده در این فیلم، بسیار خلاقانه هستند.  

در  قسمتی از کتاب می‌خوانیم

روز-خارجی-مقابل سازمان ملل

عده‎ی زیادی خبرنگار، با ضبط و دوربین عکاسی و دوربین فیلمبرداری در مقابل در تجمع کرده‎اند و تلاش می‌کنند که وارد سازمان ملل شوند. چندین مامور جلوی هجوم خبرنگاران را گرفته‌اند و می‌کوشند آن‌ها را پس بزنند.

سر و صدا و هجوم و ازدحام، ماموران را کلافه کرده است.

در لابه‌لای خبرنگاران، جوانان ایرانی نیز در حال داد و فریاد به چشم می‌خورند.

از میان صدا و فریادها، این عبارت شنیده می‌شود.

-ما می‌خواهیم با اونا صحبت کنیم!

-ورود خبرنگار به سازمان ملل آزاده!

-یک نفر باید علت این وضعیت را توضیح بده!

-تحصن در معبد سازمان بی سابقه است!

-این حق ماست که با اونا حرف بزنیم!

-خواسته‌های اونا چیه؟

-حداقل اجازه بدین یه یادداشتی بیرون بدن!

در این حین، مامور1 خسته و کلافه از در بیرون آید و در حالی‌که سعی می‌کند تظاهر به خونسردی کند، توضیح می‌دهد.

مامور1: عقب تر بایستید. راه رو باز کنید. الان حودشون می‌آن بیرون، هر سوالی که داشتید بپرسید. آرامش رو حفظ کنید.

مامور 1 از مقابل در کنار می‌رود. در باز می‌شود و هر ایرانی را یک یا دو پلیس کشان کشان به بیرون می‌آورند. خبرنگاران کوچه می‌دهند و جوانان ایرانی سعی می‌کنند علیرغم وضعیت نامناسبی که دارند، پلاکاردهایشان را بالا نگه دارند تا همه، شعارهایشان را ببینند.

آخرین نفر، چمران است که توسط ماموری، از پا کشیده می‌شود و سرش یکی یکی به پله‌ها می‌خورد و پایین می‌آید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۱۸ مگابایت
تعداد صفحات
528 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۷:۳۶:۰۰
نویسندهمهدی شجاعی
ناشرانتشارات کتاب نیستان
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۰۸/۲۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
195,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۱۸ مگابایت
۵۲۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 87 مخاطب
آرامش‌بخش 🌱 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
5 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
4 ٪
54 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

سلام ، کتاب زیباییه ولی نسبت به بی طرفی و دخیل نبودن دیدگاه های سیاسی نویسنده در نقل داستان و دستکاری نشدن وقایع تردید دارم به خصوص وقتی تردیدم بیشتر شد که در نقل داستان آشنایی دکتر چمران با امام موسی صدر گفته شده که هر دو اتفاقی آلمان بوده اند و در یک شب خواب یکدیگر رو میبینند و بوسیله آقای طباطبایی با هم آشنا میشوند. در حالی که در کتاب سیره و سرگذشت امام موسی صدر ، چاپ شده توسط موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر ذکر میشود که آقای بازرگان ، دکتر چمران رو به امام موسی صدر معرفی میکنند. این روایت رو در کتاب دیگری نیز مشاهده کرده ام.

5

کتاب به زیبایی قسمت هایی از زندگی شهید چمران رو به تصویر کشیده. شجاعی در این کتاب به خوبی توانسته زوایای ناشناخته زندگی شهید چمران را روشن کند و خواننده را لحظه به لحظه با خود همراه کند اما بی شک اگر از قلم قاهر این نویسنده بگذرم باید اعتراف کنم قصه ی زندگی چمران بسیار خاص و زیباست.

5

اینقدر پر کشش بود که برای زمین گذاشتن کتاب غصه می خوردم و از تمام شدنش تشویش، دوست داشتم چند جلد بود و تمام زندگی چمران رو داخلش می خوندم، شهید چمران و امام موسی صدر بسیار تحسین برانگیز هستند و واقعا دلی پر خون داشتند و انگشت شمارند ادم هایی که طاقت این میزان از درد و رنج رو بتونن داشته باشن، مرد رویاها برازنده کتاب هست واقعا

5

کتاب خیلی قشنگی بود،با خواندنش ادم به اینکه چرا شهید چمران در لبنان بوده و ایران نمیومده رو میفهمه. چون داستان مثل فیلمنامه وبا بیان زمان و مکان و توصیف دقیق صحنه هاست ،عالیه. واینکه قسمت اخر داستان واقعا گریه اوره و مظلومیت شیعه به طور واضح بیان شده.

4

بسیار زیبا و جذاب... قلم بسیار زیبا و روان نویسنده ی محترم همراه با شخصیت بسیار جذاب و گیرای دکتر چمران. عالی بود و بسیار متاثر کننده از بابت جنایاتی که به شیعیان شده... ای کاش یک زندگینامه ی کامل از دکتر چمران پیدا کنم... محو شخصیتشون شدم..

5

چمران... . حتما بخونید. فوق العاده اس. کاش یکی پیدا میشد و این کتاب رو تبدیل به سریال میکرد. ای کاش کتاب تا اتفاقات جنگ خودمون ادامه پیدا می‌کرد

5

با سلام جزء بهترین کتاب هایی بوده که تا کنون خوندم و نکته مثبت این کتاب اینه که در مورد چمران اطلاعات جدید و ناگفته ای رو بیان میکنه که تا به حال من کتابی رو در این زمینه ها ندیده بودم

5

واقعا درجه یکه! شهید چمران از اون آدمای واقعا خاص بود که خیلی کم ازش حتی در بین شهدا پیدا میشه. ای کاش سریالش هم ساخته میشد. با این سیستم موجود تلویزیون که امیدی نیست!!

5

این یکی از زیباترین و قیامت ترین کتاب رمان مستندی بود که به عمرم خواندم و با این که طلبه ام از لحضه لحضه این کتاب و این شخصیت عظیم و نمام نشدنی مستفیض شدم.

3

دیالوگ ها یی داشت این کتاب که تنها وجه مثبتش بود و اونقدر خوب بودن این دیالوگ هاکه میتونست داستان ضعیف و غیر قابل تصور بودن شهید رو یجوارایی بپوشونه...چمران توی این کتاب نمیتونست الگو باشه چون رویایی بود!

نمایش 44 نقد دیگر
4.6
(87)
پربار 🌳 (1)
117,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مرد رویاها
مرد رویاها
مهدی شجاعی
انتشارات کتاب نیستان
4.6
(87)
پربار 🌳 (1)
117,000
تومان