0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
کارل مارکس

معرفی، خرید و دانلود کتاب کارل مارکس

زندگی و محیط
درباره کارل مارکس

شکل‌گیری حکوت‌های دیکتاتوری تنها به یک روش ممکن است و آن هم پیاده سازی اندیشه‌ای عمیق در کشور است. تری ایگلتون نظریه‌پرداز انگلیسی درباره‌ی مارکسیسم می‌گوید:«مارکسیسم ممکن است در تئوری خوب باشد اما هر جا که به عمل درآمد، نتیجه‌ای جز وحشت، ستمگری و کشتارهای وسیع باقی نگذاشت.»

کارل مارکس مشهورترین فیلسوف و نظریه پرداز نظام سرمایه داری و نظام طبقاتی است. نظریه‌های مارکس باعث تشکیل حکومت‌هایی مرگ‌بار شده است. آیزایا برلین، تاریخ نگار معاصر، در این کتاب داستان زندگی کارل مارکس را بررسی می‌کند و شرح جامعی بر افکار او می‌نویسد.

درباره کتاب کارل مارکس

کتاب کارل مارکس اولین کتاب آیزایا برلین است. او این کتاب را در سی سالگی نوشت و در آن به طور جامعه و کامل به زندگی و اندیشه‌ی مارکس پرداخته است.

آیزایا برلین، نویسنده‌ی روسی-بریتانیایی کتاب کارل مارکس، علاوه بر شرح جامع و کامل زندگی مارکس؛ نظر شخصی خودش را هم درباره‌ی نظریات مارکس بیان کرده است. او نظام فکری مارکس را نقد می‌کند و در کتاب‌های دیگرش بیشتر از نظام فکری لیبرالیسم دفاع می‌کند.

مجله‌ی «مهرنامه» در مقاله‌ای کتاب آیزایا برلین را جز ده کتاب برتر برای مطالعه‌ی مارکس معرفی کرده است :« مارکسِ برلین چهره‌ی جالبی است، زیرا از سویی ثمره نهضت روشنگری است اما از سوی دیگر نتیجه شورش رمانتیک علیه نهضت روشنگری. از سویی مانند روشنگران به پیشرفت اعتقاد داشت اما از سوی دیگر مانند منتقدانِ آنان مسیر این پیشرفت را منحصراً معقول نمی‌دید.»

آیزایا برلین؛ تاریخ نویس بی بدیل

سر آیزایا برلین اندیشمند، فیلسوف و تاریخ‌نگار معاصر روسی- بریتانیایی است. اگر بخواهیم خصوصیات آیزایا برلین را در یک جمله خلاصه کنیم؛ «مخالف شدید انتشار نوشته‌ها» بهترین توصیف شخصیت او خواهد بود. او آن‌قدر درباره‌ی مسئله‌ی انتشار مطالبش حساس است، که گاهی شاگردانش برای انتشار علم وسیع او صدای کلاس‌ها و سخنرانی‌های او را ضبط کرده و بازنویسی می‌کنند. بسیاری از این بازنویسی‌ها امروز تحت عنوان مقاله و جستار از سر آیزایا برلین چاپ شده اند. هنری هاردی، ناشر و ویراستار شخصی کتاب‌های برلین یکی از طرفداران پر و پا قرص چاپ این به شدت مخالف منتشر کردن نوشته‌هایش است.

مراسمی به نام «سخنرانی آیزایا برلین» سالانه در مکان‌های مختلف مانند کنیسه‌ی هامپستد (Hampstead)،  دانشکده‌ی وولفسون آکسفورد و شهر ریگا ،زادگاه برلین، برگزار می‌شود؛ در این مراسم، دوستداران این استاد بزرگ آثار و اندیشه‌های او را بررسی می‌کنند.

روزنامه‌ی ایندیپندنت در مقاله‌ای درباره‌ی برلین نوشت:« سِر آیزایا برلین، در اواخر عمرش بسیار مشهور شد. او را با القاب و صفت‌های تفضیلی خطاب می‌کردند. «بهترین سخن‌ران تاریخ»، «الهام‌بخش‌ترین مطالعه‌کننده قرن» و «یکی از نابغه‎های معاصر»....از جمله صفاتی است که در وصف او می‌گفته‌اند. اگرچه که او واقعا یکی از نوابغ زمان بود، اما خودش این القاب را برای خود دوست نداشت.»

دکتر الن رایان، استاد فلسفه سیاسی دانشگاه پرینستون، در مقدمه‌ی کتاب برلین می‌نویسد:« آیزایا برلین نه اولین نقاد است و نه آخرین نقادی که گفته است بی‌اعتنایی ظاهری مارکس به ملاحظات اخلاقی واقعا با بیزاری آشکارش از ظلم و شقاوتی که در نخستین سال‌های انقلاب صنعتی کاملا عیان بود وفق پذیر نیست، و دعوی مارکس در باب ناگزیری سقوط نظام سرمایه‌داری نیز با آن نحوه‌ی قربانی کردن سلامت و سعادت خانوادگی‌اش در راه پیشبرد آرمان انقلابی جمع‌پذیر نیست.»

 کارل مارکس؛ پزشک بیماری‌های ناشناخته

کارل مارکس اقتصاددان، فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی است. نام مارکس آن‌قدر در دنیا مشهور است، که او را متعلق به همه‌ی ملت‎ها می‎دانند زیرا نظریات مارکس زیربنای شکل‌گیری حکومت‌های زیادی بوده‌ است. او فارغ التحصی رشته‌ی حقوق و فلسفه است.

مشهورترین اثر کارل مارکس کاپیتال (Das Kapital) نام دارد که تاکنون ایرج اسکندری در سال 1352 اولین ترجمه‌ی فارسی آن را انجام داد. انتشارات فردوس ای کتاب را با عنوان «سرمایه (کاپیتال)» منتشر کرد. در طی سالیان بعد ترجمه‌های دیگری هم از این کتاب انجام شد، «حسن منزوی» و «جمشید هادیان» مترجم‌های دیگری بودند که این کتاب را ترجمه کردند. مارکس در این کتاب نظریاتش را درباره‌ی حکومت داری بیان می‌کند. اگرچه که حکومت‌های دیکتاتوری زیادی برمبنای نظریات مارکس شکل گرفتند اما مارکس در واقع در کتابش به مشکلات یک حکومت کپیتالیستی می‌پردازد . به همین علت او را پزشکی می‌نامند که راه‌های درمان یک بیماری ناشناخته را قبل از پدید آمدن آن بیماری می‌دانست.

فلسفه کارل مارکس

مهم‌ترین اندیشه و تمرکز مارکس متمرکز بر از بین بردن نظام طبقاتی است. تفکری که باعث شد مکتب سیاسی و اجتماعی مارکسیسم شکل بگیرد. مکتبی که باور دارد تاریخ جوامع مملو از تاریخ مبارزه‌ی طبقاتی میان دو طبقه‌ی بورژوازی (ظبقه‌ی مرفه) و پروتلیا (طبقه‌ی کارگر) است.

مارکس معتقد است که امروزه، با پیشرفت تکنولوژی، توانایی تولید آن‌قدر زیاد است که نیازی به کار کردن (شغل داشتن) دیده نمی‌شود. اما نظام کاپیتالیستی است که در ذهن افراد این نیاز را ایجاد کرده است و مردم به جای آن‌که نام فراغت خود را «آزادی» بگذارند، «بیکاری» می‌گذارند. مارکس می‌گوید هر انسانی برای آن‌که احساس ارزش یا وجود داشتن بکند، لازم است که بخشی از خودش را در کارش ببیند اما از آن‌جایی که کار در نظام کاپیتالیستی بسیار تخصصی است و هر فرد تنها قادر به انجام دادن بخشی از آن است، احساس بی ارزشی و طردشدگی می‌کند. در نهایت مارکس معتقد است امنیت شغلی در نظام کاپیتالیستی بسیار پایین است، زیرا با پیشرفت تکنولوژی تعداد شغل‌هایی که برای نیروی انسانی می‌ماند بسیار محدود و اندک است؛ در نتیجه نظام کاپیتالیستی کارمند‌‌ها را در چرخه‌ای معیوب و بی‌انتها رها می‌کند، چرخه‌ای که هر لحظه ممکن است یک تکنولوژی جدید جایگزین زحمت کارگران شود. 

مارکس در ایران

اگرچه تاکنون آثار زیادی از مارکس و درباره‌ی اندیشه‌ی سیاسی او به فارسی برگردانده شده‌اند؛ اما ازآیزیا برلین، تنها چند عنوان کتاب به فارسی ترجمه شده است. یکی از این ترجمه‌ها متعلق به رضا رضایی است. 

رضا رضایی مترجم پرکار ایرانی است. او شهرتش را با ترجمه‌ی کتاب‌های کلاسیک انگلستان بدست آورد. رضا رضایی مترجم کتاب کارل مارکس درباره‌ی ترجمه‌ی این کتاب می‌گوید:« معتقدم که ملاک کار ما به عنوان مترجم، زبان فارسی امروز است؛ چون کار مترجم انتقال به زبان مقصد است. در متن‌های فلسفی، بعضی زندگینامه‌ها، مباحث حوزه‌ نقد ادبی و متن‌هایی از این دست دانستن موضوع بسیار مهم‌تر می‌شود و وزن بیشتری نسبت به دانستن زبان مبدأ و مقصد پیدا می‌کند. هر جمله‌ای که می‌نویسید، باید فهمیده باشید. تنها در آن صورت است که می‌توانید به خواننده هم بفهمانید. البته در این نوع از ترجمه‌ها یک جعبه آچار هم لازم است، اصطلاحات و واژه‌های تخصصی آن حوزه. مترجمی که صرفا با مراجعه به واژه‌نامه‌ تخصصی دست به ترجمه می‌زند، متنی گنگ تحویل مخاطب می‌دهد که شما هر چقدر آن را می‌خوانید باز حرف‌های نویسنده را نمی‌فهمید.»

نشر ماهی، ناشر اختصاصی کتاب‌های برلین شناخته می‌شود. این انتشارات تاکنون کتاب‌های «قدرت اندیشه»، «ذهن روسی در نظام شوروی»، «محبوس شمال»، «آزادی و خیانت به آزادی» و کارل مارکس را از آیزیا برلین منتشر کرده است. نسخه‌ی الکترونیکی و پی دی اف کتاب «آزادی و خیانت به آزادی» و کارل مارکس در فیدیبو موجود و قابل خرید و دانلود است ومی‌توانید پس از دانلود، pdf کتاب را در اپلیکیشن رایگان فیدیبو بخوانید.

در بخشی از کتاب کارل مارکس  می‌خوانیم

عامل فکر مسلط در دانشگاه برلین نیز، مانند هر دانشگاه دیگری در آلمان آن زمان، فلسفه‌ی هگلی بود. زمینه‌ی این فلسفه با روی گرداندن تدریجی از اعتقادها و مصطلاحات دوره‌ی کلاسیک فراهم شده بود. دوره‌ی کلاسیک از قرن هفدهم آغاز شده بود، و در قرم هجدهم قوام پیدا کرده و به نوعی به نظام بدل شده بود. بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین چهره‌ی این نهضت در میان آلمانی‌ها گوتفرید ویلهام لایبنیتیس بود. ایده‌های او پیروان و شارحانش بسط داده و به نظامی منسجم و اعتقادی بدل کرده بودند که به ادعای مروجانش منطقا با استنتاج قیاسی از فرض‌های ساده به اثبات می‌رسید. این فرض‌های ساده هم برای کسانی که می‌توانستند از شم فکری خطاناپذیری استفاده کنند که همه‌ی صاحبان شعور از بدو تولد با خود دارند، کاملا بدیهی بود.

در انگلستان، که هیچ‌گاه هیچ‌شکلی از عقل باوری محض در آن زمینه‌ی مساعد پیدا نکرده بود، این اندیشه‌ورزی صُلب مورد حمله‌ی بانفوذترین نویسندگان فلسفی زمانه قرار می‌گرفت، نظیر لاک، هیوم، و در اواخر قرن نیز بنتم و رادیکال‌های فلسفی، که در انکار وجود قوه‌ای به نام شم فکری بر ذات واقعی اشیا هم‌داستان بودند. هیچ‌قوه و استعدادی غیر از حواس متعارف جسمی نمی‌توانست آن اطلاعات تجربی اولیه‌ای را که تمامی شناخت و معرفت جهان نهایتا بر آن مبتنی است فراهم آورد. چون کل اطلاعات از طریف حواس انتقال می‌یابد، عقل نمی‌تواند منبع مستقل شناخت باشد، کارش فقط کنار هم چیدن، رده‌بندی کردن و جفت و جور کردن چنین اطلاعاتی است و همین‌طور استخراج نتایج با کارکردن روی مواد و مصالحی که بدون کمک خود عقل فراهم آمده است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۲ مگابایت
تعداد صفحات
364 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۰۸:۰۰
نویسندهآیزایا برلین
مترجمرضا رضایی
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
karl marx
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۰۶/۲۳
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
60,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۲ مگابایت
۳۶۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 23 مخاطب
5
ستاره
60 ٪
4
ستاره
21 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
8 ٪
9 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

آقای رضایی عزیز، بسیار ترجمه ی روانی کردن. مارکسی که آیزایا برلین توصیف میکنه نسبت به مارکسی که توسط الکس کالینیکوس توصیف شده بسیار رقیق تره. یکی از ویژگی های خوب کتاب اینه که شرایط و زمانه ی مارکس رو به دقت ترسیم میکنه و در مورد تحرکات جامعه ی اروپا توضیحاتی رو میده. به دوستانم که علاقمند به فلسفه، علوم سیاسی، اقتصاد و جامعه شناسی هستن این کتاب رو پیشنهاد میکنم. ارزش چند بار خوندن رو داره

4

کتاب به خوبی نشان میدهد که کارل مارکس رهبر مارکسیست های جهان در چه شرایط و محیطی زندگی کرده و پیرو کدام ساختارهای اجتماعی بوده ولی خب متاسفانه عده ای مارکس را پیامبر کردند و پرستیدند.

5

نظر شخصی : به نظرم اگر میخواین وارد دنیای مارکس بشین و مطالعاتی در این زمینه داشته باشین خواندن این کتاب واجبه، تسلط نویسنده به سیر تاریخی که مارکس طی کرده بی نظیره و کتابی شاهکار ساخته.

5

این چه نوع سنجش است، واقعا از شما ها که کتاب عرضه میکنید اینطور اساتید وای به حال دیگران. کتاب ۱۴۰۰۰ تومان ۸ دلاره

4

شخصیت مارکس برام جالب بود اینکه در زمان زندگیش اونقدر مشهور نبوده و نظریش چه تاثیری بر جهان میگذاره

5

در یک کلام شاهکار! یادم است که عید چند سال پیش این کتاب را دو بار پشت سر هم خواندم. ترجمه بی نظیره!

5

چقدر گران

5

بسیار کامل و عالی

5

یکم سنگینه

4.2
(23)
100,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
کارل مارکس
کارل مارکس
زندگی و محیط
نشر ماهی
4.2
(23)
100,000
تومان