0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مکتب در فرایند تکامل

معرفی، خرید و دانلود کتاب مکتب در فرایند تکامل

نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین
درباره مکتب در فرایند تکامل
در تصویری که این کتاب ارائه می‌داد هسته اصلی تشیع، اعتقاد به مرجعیت علمی اهل بیت پیامبر در معارف اسلامی (براساس حدیث ثقلین و نصوص دیگر) بوده که البته با اعتقاد مستحکم به احقیت امیر مؤمنان و فرزندان او در رهبری جامعه همراه بوده ولی با تقدیس افراطی و باورها و سنت‌های پیش از اسلام، مناسبتی نداشته است. این اثر، سر آن داشت که با بررسی مواد موجود در مصادر قدیم اسلامی و دسته‌بندی و مقایسه آن مواد با یکدیگر و با شواهد تاریخی خارجی، روند تکاملی فکر شیعی را در چهارچوب تعالیم و حرکت تاریخی مکتب اسلام پیگیری ‌کند. اما به‌خاطر خاستگاه فرهنگی خود، ناچار بود که اصول موضوعه و ذهنیت‌ها در حوزه‌های اسلام‌شناسی غربی را درنظر داشته باشد تا بتواند در آن مجامع، توفیق و قبول یافته و در تبیین «اسلامیت» سنت تشیع امامی اثرگذار باشد و از سوی دیگر ناگزیر باید برخی از مفاهیم بحث‌انگیز را که ادبیات ضد شیعه زمان، قابل نقد یافته و مطرح می‌نمود مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌داد...
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۰۹ مگابایت
تعداد صفحات
392 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۰۴:۰۰
نویسنده حسین مدرسی طباطبائی
ناشرانتشارات کویر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۳/۰۵/۰۴
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
55,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۰۹ مگابایت
۳۹۲ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 41 مخاطب
5
ستاره
68 ٪
4
ستاره
9 ٪
3
ستاره
7 ٪
2
ستاره
7 ٪
1
ستاره
7 ٪
21 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب محققانه و علمی نوشته شده است و سیر بیان مطالب آن هم منطقی و گیرا است. به عنوان یک جوان شیعه مذهب، تا امروز سه نوبت آن را خوانده‌ام و هربار از خواندنش بهره برده‌ام. برخی موارد مشخص است که توضیحاتی -برای جلوگیری از واکنش‌های تند به مطالب کتاب- در متن اضافه شده است ولی به نظر می‌رسد این موارد که کاملاً هم واضح هستند لطمه‌ای به محتوای اصلی وارد نکرده باشند. بعد از چند ده سال که از نوشتن این اثر می‌گذرد جای خالی آثار مشابه در این زمینه -که با همین سیاق محققانه و خیراندیشانه نوشته شده باشند- بسیار خالیست.

3

بازنگری در باورهای دینی-مذهبی اگر چه ممکن است برای عده ای سخت و ناراحت کننده باشد اما رها کردن آن نتایج زیان بارتری خواهد داشت.کتاب مکتب در فرآیند تکامل تحقیقی از منظر روشنفکری دینی است.تلاشی برای فهم دین و شستن غبار تحریفاتی که در زمینه های تاریخی ؛ سیاسی ؛ شریعتی و عقیدتی ؛ از درک درست دین جلوگیری می کند.تلاش و تحقیق آقای مدرسی در این کتاب را اگر چه خالی از ایراد و اشکال نیست اما در این زمینه ارزشمند و قابل تقدیر است.این کتاب به کسانی توصیه می کنم که بدور از تعصبات دینی-مذهبی ؛ در جستجوی راهی برای فهم حقیقت دین هستند.

1

نویسنده خیلی تلاش کرده دین و مذهب تشیع را در حد ذائقه مخاطبین عصرجدید پایین بیاورد.اساسا جهان بینی نویسنده در این اثر مدرن است ولی دلش نمی آید ریشه خودش را هم فراموش کند.... . خیلی مطالب قابل نقد دارد که بخش مورد نظرش را مصادره به مطلوب کرده. حدیث معرفت به نورانیت را مسخره کرده و زیارت جامعه کبیره که اعتبارش بلاشک است را مردود دانسته.واقعا چه می‌خواهد بگوید؟؟و هدف این کتاب چیست؟؟!!!

5

به نظرم نویسنده به دنبال توجیه کردن اعتقادات خودش هست و برخی از استدلال های که قید کرده غیرمنطقی و قابل درک نیست. ای کاش سوالاتی که در کتاب طرح میشه اونقدر قوی پاسخ داده میشد که با خیال راحت میگفتی دیگه حرفی توش نیست ولی اینجوری نیست همش توجیه و تحلیل های بی منطق به سراغ پاسخ ها میاد. امید داشتم با خواندن این کتاب بعضی از سوالتان پاسخ داده بشه ولی بیشتر مبهم باقی موند.

5

کتابی فاخر و تحلیلی از تشیع تاریخی که بر اساس سنت تاریخ پژوهی آلمانی_گلدزیهری نگاشته شده است. کتاب بینش عمیقی به مخاطب میده و بسیار تاثیر گذار است من هر چه بدنبال مترجم کتاب گشتم پیدا نکردم و به نقل از یکی از اساتید تاریخ شنیدم که آقای هاشم ایزدپناه وجود خارجی ندارد!

5

کتابی فوق العاده عالی و مستند و کم مانند است ، این اولین بارمه که با این قطعیت پیشنهاد میدم که همه باید ابن کتاب رو چندین بار مطالعه کنن ... فوق العاده روشنگرانه و مفیده

4

کتاب بیشتر میتونه به عنوان مرجع تحقیق استفاده بشه چون بسیار مستند تدوین شده و نصف حجم کتاب مربوط به مراجع میشه. برای خواننده عادی شاید خسته کننده بشه ولی مطالب خوبی داره در مورد امامت که فارغ از نظر نویسنده، خودتون می تونید جمع بندی کنین

5

عادت به خواندن کتاب توی گوشی ندارم چند صفحه ای خوندم که اگر خوب بود برم بعداً کتابش رو بخرم و بخونم با این وجود همین یک هفته رو هم نتونستم صبر کنم همین جا همه کتاب رو خوندم مستند بودن رفرنس های فراوان و دوری از پیش فرض ها نکات برجسته کتاب است

5

کتاب بسیار کامل و تحقیق بسیار علمی ای هست برای کسانی که می خوان واقعیت ها را در مورد تاریخ پیدایش شیعه بدونن. متن هم روون هست و با سرعت می شه خوند.

4

این کتاب علی رغم قلم زیبای و سبک علمی آن با نقدهای جدی مواجه شده است و کتاب های قوی در نقد آن نوشته شده است.

نمایش 11 نقد دیگر
4.2
(44)
28,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مکتب در فرایند تکامل
مکتب در فرایند تکامل
نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین
انتشارات کویر
4.2
(44)
28,000
تومان