0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سفر شهادت جلد 7

معرفی، خرید و دانلود کتاب سفر شهادت جلد 7

درباره سفر شهادت جلد 7

دکتر علی شریعتی در کتاب حسین وارث آدم می‌گوید: «... اگر یک خون پیام نداشته باشد، در تاریخ گنگ می‌ماند، اگر یک خون پیام خویش را برای همه‌ی نسل‌ها نگذارد، جلاد، شهید را در یک عصر و یک زمان محبوس کرده است.» به راستی که چنین است، راه شهید، خونش و هدفش باید گفته و نسل به نسل فهمانده شود. اولین راویان امام حسین(ع)، زنده‌ترین شهید تاریخ ، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند که نگذاشتند صدای شهادت و حق خاموش شود.  بزرگ‌مردان و زنان زیادی در تاریخ شیعه تلاش کرده‌اند تا پیام شهادت را به زبان، قلم، عمل و منش به عالم نشان دهند. امام موسی صدر، روحانی بزرگ شیعه نیز چنین بود و چنین زیست، او با آن‌که در تاریخ گمشده ولی همچنان اثر و قلمش چنان که شایسته است اثرگذار است. سفرشهادت مجموعه سخنرانی‌های ایشان درباره‌ی عاشور و حسین(ع) است که روایتی ارزشمند در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

درباره واقعه عاشورا

واقعه‌ی عاشورا یکی از پایه‌های شیعه و از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است. سال 61 هجری درحالی‌که بنی‌امیه تلاش می‌کرد برای اولین بار خلافت را در اسلام موروثی کند و معاویه بن ابوسفیان پسرش یزید را به جانشینی برگزیده بود. امام حسین(ع)، سومین امام شیعیان حاضر به بیعت نشد و خروج کرد. ایشان با خانواده و یاران نزدیکش به سفر حج رفت اما با نامه‌ای از طرف بزرگان کوفه که حسین(ع) را به کوفه دعوت کردند، سفرش را نیمه کاره گذاشت و کاروانش را به سوی این شهر حرکت داد. هرچند کوفیان عهد شکنی کردند و در سرزمین کربلا راه و آب را بر کاروان امام حسین(ع) بستند و جنایتی را رقم زدند که امروز پس از هزار وچهارصد سال هنوز هم اشک به چشم‌ها می‌آورد و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان هر ساله برای آن عزاداری می‌کنند.

درباره کتاب سفر شهادت، چرایی سوگواری برای عاشورا

کتاب سفر شهادت؛گفتارهایی درباره‌ی واقعه عاشورا مجموعه‌ای از سخنرانی‌های امام موسی صدر درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا و حضرت اباعبدالله الحسین است که در این کتاب گردآوری شده است. سفر شهادت هفتمین کتاب از مجموعه کتاب‌های در قلمرو اندیشه به قلم امام موسی صدر است. در بخش یادداشت ناشر در ابتدای کتاب درباره‌ی محتوا و هدف نگارش کتاب آمده است: «کتاب پیش روی شما حاوی سخنرانی‌ها و پیام‌ها و مقالات امام موسی صدر درباره‌ی واقعه‌ی عاشوراست. در این گفتارها امام موسی صدر به تبیین هدف امام از این حرکت پرداخته است. نیز به آسیب‌شناسی سوگواری و هدف از سوگواری‎‌ها پرداخته و گفته است که چرا به سوگ می‌نشینیم.»

«میثم مطیعی» مداح اهل بیت در یکی از سخنرانی‌هایش در دهه‌ی محرم این کتاب را معرفی کرده است. موسسه‌ی فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برای این کار از ایشان تقدیر کرده است.

این کتاب 17 بخش دارد. عنوان بخش‌های کتاب امام موسی صدر عبارتند از :

سفر شهادت

حسین(ع) وارث انبیا

پرتوهایی از انقلاب کربلا

به سوی خط حسینی

امام حسین(ع) قداست جانفشانی

مناسبت‌های ماه رجب و زیارت امام حسین(ع)

امام حسین(ع)، پیشوای اصلاحگری

عطای حسینی در واقعه کربلا

از دریچه‌ی عاشورا

حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات

صلح، پیوند پاینده‌ی اسلام و مسیحیت

نامه‌ای به مردم لبنان

شهادت، چشمه‌ی جوشان تحول

زینب(س)، شکوه شکیبایی(1)

زیتب(س)، شکوه شکیبایی(2)

رسالت حضرت زینب(س) در عاشورا

در پیوست کتاب نیز خطبه‌ی حضرت زینب(س) در کاخ یزید آمده است.

درباره امام موسی صدر؛ رهبر شیعیان لبنان

سید موسی صدر متولد 14 خرداد 1307 در قم است. پدرش «سید صدرالدین صدر» از مراجع بزرگ زمان خودش بود و در نتیجه سید موسی صدر هم از کودکی تحت تعالیم علوم اسلامی بود و از 15 سالگی رسما به حوزه پیوست. او نزد اساتیدی همچون «سید حسین طباطبایی بروجردی»، «آیت الله حسینعلی منتظری»، «سید محمد محقق داماد» و «سید احمد خوانساری» دروس حوزه را گذرانده است.

امام موسی صدر در کنار تحصیلات حوزوی در دانشگاه تهران رشته‌ی اقتصاد در حقوق خوانده است. امام موسی صدر سپس 5 سالی را در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف نزد اساتید بزرگ آن زمان از جمله «آیت الله سید ابوالقاسم خویی» یکی از بزرگ‌ترین مراجع تاریخ شیعه درس خواند. ایشان مطالعاتی وسیع در دین پژوهی و روشنفکری دینی داشته است.

امام موسی صدر سال 1338 بنا به وصیت سید عبدالحسین شرف الدین رهبر شیعیان لبنان به این سرزمین رفت و رهبری شیعیان لبنان را که آن زمان اقلیت محرومی در لبنان به حساب می‌آمدند و از بسیاری از حقوق اولیه‌ی شهروندی بی‌بهره بودند را بر عهده گرفت. او تغییرات زیادی در وضعیت شیعیان لبنان به وجود آورد و طرح‌های زیادی را اجرایی کرد که  خانواده‌های شیعه را در لبنان از فقر برهاند. امام موسی صدر در نهایت سال 1348 توانست مجلس اعلای شیعیان لبنان را تاسیس کند. او با اکثریت آرا به عنوان اولین رئیس این مجلس برگزیده شد. او همچنین مدرسه‌ی صنعتی جبل عامل را تاسیس کرد تا فرزندان خانواده‌های شیعه در آن مهارت‌های مختلف را بیاموزند. دکتر مصطفی چمران در این سال‌ها امام موسی صدر را در لبنان یاری می‌کرد.

امام موسی صدر سال 57 در سفری رسمی به لیبی ناپدید شد. هیچ کس از سرنوشت دقیق او خبری ندارد. بسیاری می‌گویند سید موسی صدر همان سال 57 پس از دیدار با «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی به دست او کشته شده ، اما روایات بسیاری هم از حضور او در زندان‌های لیبی نقل شده است. خانواده‌ی صدر هرگز ادعاهای مبنی بر شهادت امام موسی صدر به دست قذافی را نپذیرفتند و سال‌هاست به اقدامات قانونی خود برای مشخص شدن سرنوشت این روحانی عالی‌قدر شیعه ادامه می‌دهند.

آثار امام موسی صدر، منابعی برای شناخت دین

از امام موسی صدر آثار بسیاری به جا مانده که  موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، مسئولیت چاپ و نشر آن‌ها را در ایران بر عهده دارد.

آثار ایشان به چند دسته تقسیم می‌شود که تحت عنوان مجموعه‌های «در قلمرو اندیشه امام»، «مجموعه تفسیر قرآن»، «مجموعه پرتوها » و «گام به گام با امام» در بازار کتاب ایران موجود است. از میان آثار این مجتهد بزرگ شیعه کل مجموعه تفسیر قرآن و کتاب‌های «حدیث سحر گاهان»، «سفر شهادت»، «انسان آسمان»، «ادیان درخدمت انسان»، «نای و نی»، «رهیافت‌های اقتصادی اسلام»، «روح تشریع در اسلام»، «برای زندگی» و «دین در جهان امروز» از مجموعه در قلمرو اندیشه در فیدیبو در دسترسند.

همچنین کتاب‌های «علی موحد بود و بس»، «زهرا فصلی از کتاب رسالت»، «عدالتی در اسلام»، «محمد پیامبر بت شکن»،«حسین وارث انبیاء»، «موعود و میعاد» و «اخلاق روزه»از مجموعه پرتوها را می‌توانید از فیدیبو دانلودکنید.

جدیدترین مجموعه آثار ترجمه شده از امام موسی صدر؛ مجموعه‌ی «گام به گام با امام»، نیز در فیدیبو موجود است.

خرید و دانلود کتاب الکترونیکی (pdf) سفر شهادت با ترجمه‌ی مهدی فرخیان و احمد ناظم در همین صفحه ممکن است.

موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

موسسه‌ی فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر سال 1382 با هدف «پیگری قضیه ربودن امام موسی صدر و نجات ایشان» و «معرفی منظومه فکری و مجموعه اقدامات عملی امام» تاسیس شد. سیده حورا صدر، نوه‌ی برادر سید موسی صدر ریاست این موسسه را بر عهده دارد.

این موسسه اسفند 96 مراسم رونمایی از مجموعه‌ی دوازده جلدی «گام به گام با امام» را برگزار کرد. این مجموعه را جنبش امل، جنبش شیعیان لبنان جمع آوری و اولین بار سال 2000 منتشر کرده بود. مجموعه‌ی «گام به گام با امام» به دست گروه بزرگی از متخصصان در ایران ترجمه شد و سخنرانی‌های فارسی امام موسی صدر نیز به آن افزوده شد. سیده حورا صدر در جلسه‌ی رونمایی این مجموعه گفته است: « جلسه‌ی امروز برای رونمایی از یک دهه تلاش موسسه تحقیقاتی صدر است، تلاشی که علی‌رغم امکانات محدود به ثمر رسیده است.» او ادامه داد: «با انتشار این مجموعه یکی از اهداف موسسه تحقق یافته و مجموعه اندیشه‌های امام، در اختیار مخاطب فارسی زبان قرار گرفته است و اینک منابع معتبر پژوهش و مطالعه برای محققان و دانشمندان عرضه شده است.»

موسسه‌ی فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر علاوه بر آثار ایشان، آثاری که درباره‌ی امام موسی صدر نوشته شده و همین طور آثار نویسندگانی چون «بنت‌الهدی صدر»، «آیت‌الله محمد باقر صدر» و «سید رضا صدر» را نیز منتشر می‌کند.

در بخشی از کتاب سفر شهادت می‌خوانیم

اسلام واقعی اسلام حسین است و، به همین سبب، زیارت با معرفت امام حسین(ع) برای حسینی‌ها بالاتر از هزاران حجی است که یزیدی‌ها به جا می‌آورند. این معنای آن است که می‌گویند زیارت امام حسین(ع)بالاتر از حج و عرفه است، و الا همه‌ی عزت و شرف او از اسلام است و امکان ندارد بالاتر از حج و اسلام باشد، زیرا همه‌ی عظمت او از اسلام و از حج است. بله، هزاران حج صوری با زیارت امام حسین(ع) برابری نمی‌کند، چون حج واقعی و اسلام حقیقی به دست او سیراب شد و رشد کرد وحیات خود را دوباره پیدا کرد.

ماه رجب، ماه مبارک و زمان این اعمال است و شکی نیست که زنده نگه داشتن این ماه، بازگشتی است به سوی خدا. باید در این ایام توجه و آگاهی داشته باشیم و از ان برای زندگی ظاهری و یزیدی‌مان درس بگیریم. این شعارها و ، همچنین، روزه گرفتن در این ماه، ما را برای درک واقعی این معانی آماده می‌کند و از این ماه موسمی عظیم و مناسبتی برای بازگشت به سوی خداوند می‎‌سازد.

در حدیث شریفی آمده که در روز قیامت ندا می‌دهند: «این الرجبیون؟» یعنی کجایند کسانی که ماه رجب را محترم شمردند و روزهایش را روزه گرفتند و مناسبت‌های آن را همراه با درک و شعور برپا کردند و از آن برای زندگی سعادتمندانه و اسلامی و پاک و عزتمندانه و حسین گونه توشه‌ی کافی برگرفتند؟ اعمال بسیاری در این ماه وارد شده است که امیدواریم توفیق انجام دادن آن‌ها را پیدا کنیم.

برادران من، این گرفتاری و بحرانی که در این ماه‌‍‌های مبارک گریبان ما را گرفته، نتیجه‌ی کنار گذاشتن اسلام در عرصه‌های مختلف زندگی است، یعنی اسلام در هیچ یک از شئون زندگی ما وارد نشده است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۲۳ مگابایت
تعداد صفحات
230 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۷:۴۰:۰۰
نویسنده امام موسی صدر
مترجماحمد ناظم
مترجم دوممهدی فرخیان
ناشرموسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۱۰/۰۸
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
150,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۲۳ مگابایت
۲۳۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.6
از 5
براساس رأی 36 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
13 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
0 ٪
14 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب سفر شهادت با همه ی کتاب هایی که درباره ی واقعه ی عاشورا خوانده ام فرق داشت. امام موسی صدر در سخنرانی هایشان دو کار می کنند: اول این که آگاهانه گریستن و عزاداری کردن را یاد می دهند; این که بدانیم چرا گریه می کنیم؟ برای چه کسی؟ و با چه هدفی؟ سوالات به ظاهر ساده ای که به جواب هایشان فکر نکرده ایم. دوم پیوند وقایع گذشته با حال و آینده است درس آموزی حقیقی از عبرت های عاشورا.

5

دیدگاه امام صدر در این کتاب ، استفاده از عاشورا جهت برانگیختن انقلاب فکری و عملی در مسلمانان و مخصوصا بهره گرفتن از مفاهیم آن جهت ترغیب لبنان به برخاستن و جنگ با اسرائیل است‌.

5

هر بار که کتاب رو ورق میزنم انگار که سید موسی همین‌جاست، جلوی ایستاده و داره باهام حرف میزنه و موشکافی شده ی تاریخ رو با طعم شیرین بیانش به خوردم میده *__*

5

کتاب بسیار عالی ست. بنظرم همه باید یک دور این کتاب رو بخونن. سخنرانی های امام موسی صدر درباره علت و چگونگی قیام سیدالشهدا بسیار پرمغزند.

3

کتابی در مورد واقعه عاشورا که بسیار مستدل و منطقی بیان شده است. و نقش حضرت زینب هم در این خدمت به خوبی تبیین شده است.

5

کتاب پر مغز و مفیدی هست، شبیه کتاب های شهید مطهری با فکر و منطقی هست

5

بسیار زیبا و خواندنی، با کلام نافذ امام موسی صدر. خواندن این کتاب رو به همه توصیه میکنم

5

این کتاب در باب عاشورا بسیار آگاهی بخش است، حتما مطالعه کنید.

5

عالی بود.مخصوصا خطبه ی حضرت زینب علیه السلام

5

نگاهی نو، تفسیری نو، بیانی جذاب. به امید آزادیش

نمایش 4 نقد دیگر
4.5
(37)
12,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سفر شهادت جلد 7
سفر شهادت جلد 7
امام موسی صدر
موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
4.5
(37)
12,000
تومان