0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
زبان و اندیشه

معرفی، خرید و دانلود کتاب زبان و اندیشه

نویسنده:
نوام چامسکی
درباره زبان و اندیشه

‌در دنیای زبانشناسی بدون شک هیچ اسمی در دنیا بزرگتر از نام نوام چامسکی نیست و در ایران هم نامی به قدرت کوروش صفوی در این علم نیست. این کتاب نوشته‌ی چامسکی با ترجمه‌ی دکتر کوروش صفوی است که خوانش آن را لذت بخش‌تر از همیشه می‌کند.

درباره‌ی کتاب زبان و اندیشه  اثر نوام چامسکی

کتاب زبان و اندیشه نوشته‌ی نوام چامسکی برای نخستین بار در سال 1379 منتشر شده است. کوروش صفوی، مترجم کتاب درباره‌ی این کتاب می نویسد: «زبان و اندیشه شکل مکتوب بحثی است که به سال ۱۹۹۳ در میزگردی با حضور نوام چامسکی، استاد زبان شناسی و فلسفه انستیتو تکنولوژی ماساچوست [MIT ] ، آکیل بیلگرامی، استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا، جورج میلر، استاد روان شناسی دانشگاه پرینستون و جیمز شوارتس، استاد زیست شناسی اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا برگزار شد. قرار بر این بود تا ابتدا نوام چامسکی طرح خود را درباره زبان و اندیشه در قالب مقاله ای ارائه دهد و سپس به ترتیب، آکیل بیلگرامی، جورج میلر و جیمز شوارتس دیدگاههای خود را درباره آرای چامسکی به دست دهند و در پایان، چامسکی پاسخگوی سوالات آنان باشد. برگزاری این میزگرد بر عهده بنیاد راسل سیج ( ۱) بوده و اریک وانر، مدیر بنیاد، ریاست این جلسه را نیز برعهده داشته است. روت ناندا آنسن، عضو انجمن سلطنتی هنر در لندن، دبیر جلسه و مسئول برگزاری این میزگرد بوده است. 
چامسکی در این میزگرد مسائلی را مطرح کرده که بسیار ارزشمندند، از جمله مخالفت با روشی که پس از آنچه به اصطلاح « انقلاب در علم شناخت » نامیده می شود، در زبان شناسی و روان شناسی متداول گشت و جالب اینجاست که اکثریت این افرادی که به گفته او به بیراهه رفته اند، پیروان متعصب روش ابداعی خود او بوده اند. وی، در بخش پایانی، از پاسخگویی به چند پرسش عمده، بویژه پرسش آکیل بیلگرامی درباره روش تحلیل معنی طفره می رود، درحالی که به اعتقاد نگارنده این سطور آنچه در اصل عامل پیوند میان زبان و اندیشه است، همانا معنی است، زیرا به نظر نمی رسد، دست کم در حال حاضر و بر اساس شناخت موجود، بتوان ادعای دیگری را جز این مطرح ساخت که اندیشه چیزی جز عمل لایه معنایی زبان نیست.»

درباره‌ی نوام چامسکی نویسنده‌ی کتاب زبان و اندیشه

نوام چامسکی نویسنده، زبان‌شناس و فیلسوف آمریکایی متولد هفت سپتامبر 1928 است. او در خانواده‌ای یهودی و روس‌تبار متولد شد. پدر او آموزگار زبان عبری بود و در رشته‌ی خودش هم بسیار شناخته شده بود. مادر نوام هم در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کرد و در سال 1949 بود که ویلیام (پدر نوام) را ملاقات کرد و با او ازدواج کرد.

نوآم چامسکی در دوران کارشناسی به شدت تحت تاثیر روش‌های زبانشناسی ساختاری بود و از همان دوران هم نظریاتی درباره‌ی زبانشناسی ارائه می‌کرد. بزرگترین نظریه‌ای که چامسکی با بررسی‌های خود ثابت کرد؛ توان اثبات نتایج روانشناختی از طریق بررسی نظام زبانی افراد بود.

نوآم چامسکی در حوزه‌ی سیاست هم دستی دارد، جبهه‌ی سیاسی او سوسیالیت آنارشیست رادیکال است. او یکی از منتقدین نظام آمریکا در جنگ ویتنام بود و بارها از سیاست خارجی این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

ترجمه‌ی کتاب زبان و اندیشه  به فارسی

انتشارات هرمس کتاب زبان و اندیشه  را با ترجمه‌ی کوروش صفوی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. کوروش صفوی نویسنده، زبان شناس، نائب رئیس انجمن زبان شناسی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی متولد 6 تیر 1335 است. او یکی از بزرگترین زبانشناسان ایرانی است و خدمات بسیار شایسته‌ای را در حوزه‌ی پژوهش‌های زبان شناسی، معنی شناسی، نشانه شناسی و ادبیات و تاریخ ارائه کرده است. او دارای مدرک کارشناسی زبان آلمانی از مدرسه‌ی عالی ترجمه و کارشناسی ارشد و دکتری زبان شناسی از دانشگاه تهران است. او حدود یک سال و نیم هم در دانشگاه دولتی اوهایو و ام. ای. تی هم درس خوانده است.

کتاب زبان و اندیشه مناسب چه کسانی است؟

کتاب زبان و اندیشه یمی از مهمترین کتاب‌هایی است که در حوزه‌ی زبان شناسی نوشته شده است. این کتاب تلفیقی از نظریه‌های سیاسی چامسکی و زبانشناسی است. خواندن این کتاب را به دانشجویان زبانشناسی و کسانی که به زبانشناسی علاقمند هستند پیشنهاد می‌کنید. این کتاب میتواند انتخاب مناسبی برای مطالعه‌ی استادان این حوزه هم باشد.

  • کتاب زبان و اندیشه  در دسته‌ی کتاب‌های زبانشناسی قرار دارد.
  • کتاب زبان و اندیشه  مناسب برای گروه سنی بزرگسال است.
  • تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 100 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 5 روز بخوانید.
  • کتاب زبان و اندیشه  حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع علمی را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب زبان و اندیشه  می‌خوانیم

از آنجا که ما همگی به نوعی درگیر زبانیم و به آن می پردازیم، ذکر چند نکته در این مورد ضروری می نماید که در اینجا مطرح خواهم ساخت.

علاقه دانشمندان تمام رشته ها توجه خاص به زبان است، منتها هریک تنها در رشته خود و جدا از دیگران. من بر این اعتقادم که برخی از آشفتگیهای موجود در مطالعات حاضر، ناشی از بی توجهی کلی نسبت به زبان به مثابه ابزار تفکر است.

زبان، موضوعی به مراتب جالبتر و مهمتر از آن است که تنها در اختیار عالم کهنه نگر فقه اللغه یا تقلیل گرای ( reductionist ) معاصر باقی بماند؛ زیرا در این میان وحدتی وجود دارد که از دو فرض نشئت می گیرد. یکی از این دو، فرض را بر این می گذارد که رابطه میان روان آدمی و گفتار به مراتب ظریفتر و پیچیده تر از حدی است که بتوان دریافت. و فرض دوم بر این پایه است که زبان اگرچه یکی از راههای ایجاد ارتباط ما با دیگران است، ولی نه تنها بیانگر اندیشه بلکه حاکی از عاطفه و احساس نیز هست، به گونه ای که تحلیل صرفاً عقلایی زبان چیزی بیش از توضیح شیمیایی گل سرخ برای توصیف این گل به دست نخواهد داد.

از میان ما، آنانی که شیفته کلمات اند و عبارتی زیبا به وجدشان می آورد، می دانند که کلمات تنها ابزار آدمی برای بیان آلام درون، ادای احترام، طرح یافته ها و ابراز توافق با رخدادهایی است که از درون یا برون بر ما می گذرد. ما نیز، همچون تمامی عاشقان، هرقدر بتوانیم بر آنچه دوست داریم می افزاییم. عاشقی بیهوده نیستیم و عشقمان برای زندگی است. 

اندیشه خود باید با فهم نقادانه رابطه بیان زبانی با شّم عمیقتر و پایدارتر انسان، همراه شده باشد. نیروی انگیزنده زبان است که می گیرد، می لرزاند، دگرگون می سازد و از این رهگذر انسان را انسان می کند. و زبان چه به گفته درآید و چه خاموش بماند، تنها خصیصه براستی انسانی است. بدین لحاظ، زبان به مثابه نیروی کلیتها ( power of universals ) ، در ما به ودیعه گذاشته شده است، تا از محیط اطراف خود فراتر رویم و مالک جهانی برای خود باشیم. به این ترتیب، ما با الحاق نیروی پرشتاب و بی قرار موجودیت فردیمان به نیروی از پی آینده و حجیمتر زبان، به حالتی از سیلان جهانی پا می نهیم. و برای چنین امری تنها یک منشا و منبع وجود دارد که همانا ماهیت ذهن است.

اگر واژه ها از منشئی جز ذهن سرچشمه می گرفتند و خاستگاهی چون مرز و بوم و سرزمین مادری می داشتند، در همان پهنه زاده می شدند و می مردند و به این ترتیب ما فریب خورده و گرفتار توهمی باطل می شدیم.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب زبان و اندیشه  اثر نوام چامسکی بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی زبانشناسی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
739.۵۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
100 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۲۰:۰۰
نویسندهنوام چامسکی
مترجمکوروش صفوی
ناشرنشر هرمس
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Language and Thought
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۹/۰۵
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
22,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۷۳۹.۵۱ کیلوبایت
۱۰۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.4
از 5
براساس رأی 60 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
8 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
1 ٪
1
ستاره
6 ٪
15 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

دوستان عزیز ثبت نظر برای اینه که نفر بعدی که مثل من میخواد کتاب رو بخونه با کلیت کتاب و احتمالن نقدهای شما که قبلن این کتاب رو خوندید آشنا بشه تا برای دانلود کردن بتونه بهتر تصمیم بگیره. نظر درمورد جلد کتاب یا کلی گویی (خوبه یا بده) خیلی حرفه ای نیست مخصوصن در مورد کتابهای تخصصی

5

چرا جلد کتاب شبیه کتابای دبیرستانه؟!

5

آقای صفوی از بهترین مترجم های حوزه زبانشناسی هستن.طبیعیه که برای خوندن این کتاب باید با مفاهیم پایه زبانشناسی آشنا باشید دوست عزیز! اگر با این رشته آشنا نیستید دست کم درباره ترجمه اظهار نظر نکنید.

5

من اینجا نظرات رو در مورد هر کتابی دنبال میکنم حداقل یه نفر گفته ترجمش آشغاله🤔 دوستان انقدر تبحر دارن در ترجمه لطف بفرماین آستین بالا بزنن یا اگر نه،سراغ نسخه های فارسی نیان

5

این کتاب در مورد نظریات چامسکی در خصوص زبان و اندیشه هست .و بعد هم از دیدگاه یک عصبشناس و روانپزشک این مسئله رو بررسی می کنه.انسان واقعا موجود پیچیده ای هست و درک پیچیدگی های انسان در گرو درک زبان اون هست

5

نظرات و خوندم اما هیچی گیرم نیومد، آقا اگه کتاب و خوندی نظر جزئی بده نه اینکه کلی بگی خوبه یا بد ، اینجوری وقتی میگی معلوم میشه هیچی از کتاب دریافت نکردی

1

کاملا مشخصه که جناب صفوی متن رو به مترجم گوگل داده اند و ترجمه رو چاپ کردند. واقعا افتضاح بود

5

اگر به زبان‌شناسی ساختاری علاقه دارید این متن فاصله پرسش‌ها تا سایر متدها رو تا حدی پر می‌کنه.

5

این کتاب این کتاب بسیار خواندنی است خواندنی است نثر پخته نویسنده و محتوای ارزشمند ام کافی است تاند بار خوانده شود

5

خیلی عالیه

نمایش 5 نقد دیگر
4.3
(69)
14,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
زبان و اندیشه
زبان و اندیشه
نوام چامسکی
نشر هرمس
4.3
(69)
14,000
تومان