0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
زندگی گالیله

معرفی، خرید و دانلود کتاب زندگی گالیله

نویسنده:
برتولت برشت
درباره زندگی گالیله

تصویری که نمایشنامه از ادبیات یک ملت می‌دهد بسیار تاثیرگذارتر از رمان‌ها و داستان‌ها است؛ زیرا خواندن نمایشنامه با تصویرسازی و تجسم همراه است و خواننده دقیقا متوجه می‌شود که نویسنده چه محیطی را در نظرش داشته است. به همین دلیل است که نمایشنامه خوانی یکی از مهم‌ترین عناصر ادبیات هر کشور محسوب می‌شود. در ادبیات المان، یک نمایشنامه‌نویس وجود دارد که او را جانشین شکسپیر در تئاتر روایی می‌دانند و این نویسنده خوش‌نام کسی جز برتولت برشت نیست. 

چرا باید این کتاب را خواند؟

کتاب زندگی گالیله مشهورترین اثر نمایشی برتولت برشت است که خودش هم ازجمله کارگردانانی بود که این نمایش را سال 1937 در پاریس روی صحنه برد. خواندن این کتاب شما را نه تنها با زندگی گالیله دانشمند اهل فلورانس آشنا می‌کند، بلکه جنبه‌های انسانی شخصیت گالیله و اطرافیانش را هم در معرض دید قرار می‌دهد. این کتاب با داستان جذاب و نثر ساده‌اش خواننده را مسحور می‌کند و تجربه‌ی لذت بخشی را برای او رقم میزند.

درباره کتاب زندگی گالیله اثر برتولت برشت

نمایشنامه زندگی گالیله آخرین اثر برتولت برشت پیش از مرگش است. برشت در این کتاب تنها به بازگو کردن زندگی گالیله بسنده نکرده است و شرح خوبی از وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوران را هم ارائه می‌دهد. متن نمایشنامه و دیالوگ‌های گالیله درباره‌ی زندگی و انسانیت خواننده را وادار به تفکر می‌کند.

شرح شخصیت گالیله هم یکی از جذاب‌ترین نکات این داستان است. گالیله‌ای که برشت تصویر می‌کند، انسانی معمولی است و مانند همه‌ی انسان‌ها نقاط ضعف و کاستی‌هایی دارد. این تصویر واقع‌گرایانه‌ی برشت باورپذیری داستان را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود خواننده از شخصیت اول داستان یک قهرمان اسطوره‌ای نسازد.

خلاصه داستان زندگی گالیله

نمایشنامه‌ی گالیله درباره‌ی دانشمندی به نام گالیله است. او شخصی است که ثابت کرده خورشید سیاره‌ای ثابت است و زمین  به دور خورشید می‌گردد. برشت در هنگام شرح این داستان، وقایع ایتالیا در قرن شانزدهم میلادی را نیز روایت می‌کند. نمایش از صبح روزی در خانه‌ی کوچک گالیله‌ی چهل‌وشش‌ساله در ونیز آغاز می‌شود و در تاریکی شب در خانه‌ی او در دهه‌ی حوالی فلورانس در سن هفتادوهشت‌سالگی به پایان می‌رسد. 

در بخشی از کتاب زندگی گالیله میخوانیم

ساگردو: آخر نگرانی شما از چیست؟ پس بگذارید برایتان بگویم که استاد گالیله با همین ابزار و در همین روزها اکتشافاتی در دنیای ستاره‌ها کرده که همه‌چیز را از بیخ و بن عوض می‌کند.

گالیله:(خندان) پریولی، می‌توانید توی دوربین نگاه کنید و به چشم خودتان ببینید.

بازرس عالی: پس بگذارید من هم به شما بگویم مرا همین اکتشاف بس که دانستم کسی هستم که حقوق آقای گالیله را با اين هنزر پنزر دو برابر کرده‌ام. آقایان نمایندگان امیدوار بودند که با در دست داشتن این ابزار مالکیت چیزی را برای جمهوری تأمین کنند که گویا جز در اینجا نمی‌شود ساخت. و اگر هنوز به آن‌ها خبر نرسیده باشد که هر رهگذری هر فروشنده دوره‌گردی این لوله را آن‌هم خیلی بزرگ‌تر، به قیمت یک نان قندی می‌فروشد. تصادف محض است.

(گالیله با صدای بلند می‌زند زیر خنده)

ساگردو: آقای پربولی عزیز بی‌شک من نمی‌توانم درباره ارزش تجاری این ابزار قضاوت کنم. ولی ارزش آن برای فلسفه چندان بی‌حدوحصر است که...

بازرس عالی: برای فلسفه! آقای گالیله ریاضی‌دان است پس به فلسفه چیکار دارد؟ ببینید آقای گالیله، شما سابقا تلمبه‌های آبی خیلی خوبی اختراع کردید که هنوز هم همه از کار آن رضایت دارند و بافندگان نیز شیفته ماشین‌های شما هستند. آن‌وقت مگر ممکن بود توقع چنین کاری را از شما داشته باشم؟

گالیله: این‌قدر تند نرو پریولی. راه‌های دریایی هنوز دراز و خطرناک و پرخرج است. هنوز ما باید برای آسمان ساعت مطمئنی بسازیم که راهنمای کشتیرانی باشد. حالا دیگر دلیلی بر این فرض دارم که به کمک این دوربین می‌توان ستاره‌هایی را به‌روشنی رؤیت کرد که حرکات بسیار منظمی دارند. پریولی به کمک نقشه‌های جدید آسمان می‌توان میلیون‌ها سکه در کار کشتیرانی صرفه‌جویی کرد.

بازرس عالی: دست بردار. از این حرف‌ها زیاد شنیده‌ام. به جبران محبت‌های من، مرا مضحکه‌ی شهری کرده‌اید. ازاین‌پس از من به‌عنوان بازرس دانشگاهی یاد خواهند کرد که با دوربین بی‌ارزشی خودش را رسوای خاص و عام کرده است و شما حق‌دارید بخندید. شما به پانصد سکه خود رسیده‌اید. اما من به شما می‌گویم- و این حرف مرد شرافتمندی است- که از این محیط عقم می‌گیرد!

درباره نویسنده

برتولت برشت شاعر، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و فیلسوف آلمانی، متولد ده فوریه سال 1898 است. برشت بدون شک یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نمایشنامه معاصر است به حدی که او را شکسپیر تئاتر روایی می‌دانند. مهم‌ترین نظریه‌ای که برشت در تئاتر مطرح می‌کند  نظریه «فاصله‌گذاری» است. نظریه فاصله‌گذاری به عدم ارتباط حسی بین تماشاچیان و بازیگران تئاتر گفته می‌شود. برشت معتقد بود که تماشاچیان باید در تمام طور اجرا کاملاً به این امر آگاه باشند که در حال دیدن یک اجرای نمایش هستند. برشت برای یادآوری این امر به تماشاچیانش از عناصر و عوامل بیرونی و غیرمعمول استفاده می‌کرد. برای مثال تا قبل از برشت هرگز درصحنه‌ی تئاتر موسیقی پخش نمی‌شد اما در تئاتر برشتی استفاده از موسیقی برای آگاه‌سازی مخاطبان بسیار معمول است.

موضوعات نمایشنامه‌های برشت درباره‌ی وقایع اجتماعی، سیاسی و اجتماعی است. او تماشاگران را وارد دنیای تماشاگران حقیقی می‌کند و معتقد است: «متن باید طنزآلود باشد… وظیفهٔ طنز طرح و توصیف اخلاقیات است. متن نباید احساسی یا اخلاقی باشد بلکه باید اخلاقیات و احساسات را نشان دهد.»

برتولت برشت پیش از آنکه به حوزه‌ی نمایشنامه‌نویسی پا بگذارد، وارد عرصه شعر شد. او نخستین شعرهایش را در پانزده‌سالگی نوشت و در همان دوران شعرهایش در نشریه‌های محلی منتشر می‌شد. همین امر باعث شد که برشت درزمانی که به نوشتن نمایشنامه مشغول بود شعرهای نمایشی بسراید و از این شعرها در نمایشنامه‌هایش استفاده کند. برتولت برشت در چهاردهم ماه اوت سال 1956 براثر سکته‌ی قلبی درگذشت.

ترجمه کتاب زندگی گالیله به فارسی

آثار برتولت برشت بسیار مهم و پرطرفدار هستند؛ این نکته سبب شده است که مترجمان زیادی به سراغ ترجمه آثارش بروند. مترجمان بزرگی مانند استاد حمید سمندریان، مصطفی رحیمی و عبدالرحیم احمدی اثر برتولت برشت را به فارسی بازگردانده‌اند.

 عبدالرحیم احمدی از مترجمان نامی کشور در حوزه‌ی نمایشنامه است. او تاکنون آثار ادبی مهمی مانند تراژدی مکبث از ویلیام شکسپیر و زندگی گالیله از برتولت برشت را به فارسی بازگردانده‌ است. او در مقدمه‌ی کتاب زندگی عالیه درباره برتولت برشت می‌نویسد: ««من، برتولت برشت از جنگل‌های سیاه می‌آیم. مادرم، هنگامی‌که در تنش خانه داشتم به شهرها آمد: سرمای جنگل‌های سیاه تا روز مرگ در من خواهد ماند.» مردی که ژان پل سارتر، او را «بی‌شک» بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس معاصر خوانده، شاعری که تئاتر اروپا را تحت تأثیر گرفته، نوآوری که هنر تئاتر را دگرگون کرده و راه‌هایی تازه و شگفت به روی نویسنده و بازیگر و تماشاگر گشوده کیست؟ برتولت برشت. »

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

کتاب زندگی گالیله را به دوستداران نمایش و نمایشنامه پیشنهاد می‌کنیم. برتولت برشت در این کتاب با استفاده ماهرانه از کنایه و نماد توانسته است که داستانی جذاب را برای خوانندگان و تماشاچیان شرح دهد. خواندن این کتاب می‌تواند برای شما تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخش باشد، تجربه‌ای که نه‌تنها خواننده را با زندگی گالیله آشنا می‌کند بلکه اطلاعاتی هم درباره قرن شانزدهم ایتالیا به او می‌دهد. این امر لذت خوانش کتاب را چندین برابر می‌کند.

آنچه در بالا خواندید نقد و بررسی کتاب زندگی گالیله اثر برتولت برشت با ترجمه عبدالرحیم احمدی بود. خرید و دانلود کتاب الکترونیکی این اثر از همین صفحه فیدیبو امکان‌پذیر است.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۶۰ مگابایت
تعداد صفحات
285 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۳۰:۰۰
نویسندهبرتولت برشت
مترجمعبدالرحیم احمدی
ناشرنشر نیلوفر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۸/۲۱
قیمت ارزی
5 دلار
قیمت چاپی
65,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۶۰ مگابایت
۲۸۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 15 مخاطب
پربار 🌳 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
ستاره
53 ٪
4
ستاره
40 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

یا خیلی احححمقید یا خیلی فکر می‌کنید زرنگید که نمونه‌ی کتاب رو در حد پیشگفتار مترجم اونم! میذارید. واقعاً شما دغدغه‌ی فروش دارید الان بهتون بگن بیا لگن بفروش هم همین طوره. کتاب خوندن مردُم فکر کنم آخرین چیزیه که یکهو هم یادتون میفته. داغونا

5

یکی از بهترین نمایشنامه های که خوندم برشت جزو نوابغ دنیای تئاتر هست

5

عااااااااالی عاااااالی

4

خیلی عالی بود

5

چقدر بد بود این کتاب

4.5
(15)
آموزنده 🦉 (1)
39,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
زندگی گالیله
زندگی گالیله
برتولت برشت
نشر نیلوفر
4.5
(15)
آموزنده 🦉 (1)
39,000
تومان