0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
روایت داستانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب روایت داستانی

بوطیقای معاصر
درباره روایت داستانی

نخستین کسی که درباره‌ی روایت سخن گفته است، ارسطوست. ارسطو در آنجا که درباره‌ی تراژدی صحبت می‌کند، تراژدی را  بازنمایی یک کنش جدی می‌داند و با بررسی تأثیر عوامل تراژدی، مثل پیرنگ و شخصیت، برای نخستین بار به بحث روایت‌شناسی می‌پردازد و می‌گوید که در بین عناصری که در تراژدی مطرح است، پیرنگ یا پلات، مهم‌ترین آن‌هاست و حتی سلیقه‌ی خود را نیز مطرح می‌کند. به اعتقاد ارسطو، پیرنگ درست، پیرنگی است که دارای نظم و ترتیب باشد و جهت وقایع در آن به صورت منظم پیش رود.

ارسطو بدترین روایت‌های را، روایت‌های اپیزودیک می‌داند و نیز برای تراژدی، شروع، میانه و پایان در نظر می‌گیرد. بعد از ارسطو، صحبت خاصی درباره‌ی روایت و روایت‌شناسی به میان نمی‌آید و بحث درباره  روایت از قرن بیستم اغاز می‌شود.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

کتاب روایت داستانی بوطیقای معاصر انتخاب مناسبی برای خوانندگان حرفه‌ای است. این کتاب انتخاب مناسبی برای شناخت و بررسی کتاب‌ها و رمان‌هایی است که روزانه‌ آن‌ها را مطالعه می‌کنیم. حقیقت امر این است که رمان‌هایی که روزمره می‌خوانیم لایه‌های بیشتری از خط داستان‌ دارند و برای بهتر و بیشتر فهمیدن آن‌ها خوب است که کتاب‌هایی مانند کتاب روایت داستانی بوطیقای معاصر را بخوانیم، تا مقصود نویسنده را بهتر درک کنیم.

‌درباره‌ی کتاب روایت داستانی اثر شلومیت ریمون کنان

کتاب روایت داستان؛ بوطیقای معاصر نوشته‌ی شلومیت ریمون کنان است. این کتاب برای نخستین بار در سال 1983 منتشر شد. این کتاب را انتشارات در سال 1387 با ترجمه‌ی ابوالفضل حری منتشر کرد. کتاب روایت داستانی درباره‌ی طرز شکلگیری و نوشتن داستان است. این کتاب دیدی تحلیلی به داستان و نوشته‌های داستانی دارد و آن‌ها را بررسی می‌کند. توضیحات این کتاب برای شناخت و خوانش داستان‌ها بسیار مفید و مهم است. نویسنده در ابتدای کتاب تعاریف مشخصی از روایت، داستان و بوطیقا ارائه می‌دهد و تا انتهای‌ کتاب بر پایه‌ی همان تعاریف توضیحات خود را تکمیل می‌کند.

مروری بر فصل‌های کتاب روایت داستانی

کتاب روایت داستانی سه موضوع اصلی (داستان، متن، روایتگری) را در ده فصل نوشته شده است.

فصل اول: درآمد

فصل دوم: داستان: رخدادها

فصل سوم: داستان: اشخاص

فصل چهارم: متن: زمان

فصل پنجم: متن: شخصیت‌پردازی

فصل ششم: متن: کانون‌شدگی (Canonoization)

فصل هفتم: روایتگری: سطوح و صداها

فصل هشتم: روایتگری: بازنمایی گفتار

فصل نهم: متن و قرائت متن

فصل دهم: فرجام سخن ‌

در بخشی از کتاب روایت داستانی می‌خوانیم

می توان شخصیت را در مقام برساختی در بطن داستان منتزع شده، در سایه شبکه ای از خصایل شخصیت توصیف کرد. با این حال، این خصایل ممکن است در متن به معنای دقیق کلمه نمود یابند یا نيابند. با این وصف،چگونه می توان به این برساخت نایل آمد؟ با امتزاج شاخص های گوناگون شخصیت که در سرتاسر پیوستار متن پراکنده است و در هنگام لزوم می توان خصایل را از بطن آن ها بیرون کشید. زیر عنوان «شخصیت پردازی» این شاخص ها را ردیابی می کنم.

در اصل، هر عنصر متن حکم شاخص شخصیت را دارد و برعکس ممکن است شاخص های شخصیت در راستای سایر اهداف متن عمل کنند. اما عناصری هم وجود دارند که اگر نه اختصاصا بلکه غالبا به شخصیت پردازی مربوط می شوند و این عناصر موضوع فصل پیش رو است. در بررسی متون خاص، گفتنی است که نویسندگان مختلف در آثار مختلف یا گاهی حتی در یک اثر خود از شیوه های گوناگون شخصیت پردازی استفاده می کنند. با وجود این، در این فصل که شرح کلی شخصیت پردازی است، به این تمایزات اشاره ای نمی شود.

شخصیت دو شاخص متنی بنیادین دارد: توصیف مستقیم و توصیف غیرمستقیم.

در تعریف مستقیم، خصلت شخصیت با یک صفت («او خوش قلب بود»)، اسم معنی(«خوبی او حد و مرزی نمی شناخت») یا احتمالا برخی دیگر از انواع اسم («به تمام معنا کئافت بود») یا اجزای کلام («او فقط خودش را دوست دارد») معرفی می شود. از دیگر سو، در توصیف غیرمستقیم هیچ ذکری از خصلت به میان نمی آید، بلکه خصلت به طرق مختلف نمایش داده و تشریح می شود و دیگر بر خواننده است که ویژگی شخصیت را از بطن توصیف استنباط کند. ‌

درباره‌ی شلومیت ریمون کنان نویسنده‌ی کتاب روایت داستانی

شلومیت ریمون کنان نویسنده و استاد دانشگاه اورشلیم متولد سال 1942 است. او تحصیلات خودش را در انگلستان و دانشگاه لندن تکمیل کرد و ادبیات معاصر را به عنوان حوزه‌ی تخصصی خود انتخاب کرد. حوزه‌ای که تاکنون کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره‌ی آن نوشته است. کتاب روایت داستانی او امروزه در دانشگاه‌های مطرح جهان تدریس می‌شود. شلومیت ریمون کنان سال‌های زیادی را صرف تحقیق در حوزه‌ی روایت و روایت داستانی و در این حوزه مقالات مهمی را منتشر کرده است.

ترجمه‌ی کتاب روایت داستانی به فارسی

انتشارات نیلوفر کتاب روایت داستانی را با ترجمه‌ی ابوالفضل حری عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. ابوالفضل حری نویسنده و مترجم ایرانی در سال 1351 در اراک به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در اراک تکمیل کرد و در سال 1366 همزمان با تحصیل عضو انجمن سینمایی جوانان ایران در اراک شد و فعالیت‌های هنری خود را در آنجا آغاز کرد. در نتیجه‌ی این همکاری ساخت تعدادی فیلم کوتاه و داستانی بود که حری از ابتدای پروژه‌ی ساخت‌ آن‌ها درگیرش بود. ابوالفضل حری در سال 1371 در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شد و برای ادامه‌ی تحصیل به تهران آمد. او تحصیلات تکمیلی خود را نیز در تهران انجام داد و در اوایل دهه‌ی 80 نخستین مقاله‌های خود را نوشت و آن‌ها را در مطبوعات منتشر کرد. ابوالفضل حری از سال 1382 تا امروز عضو هیئت علمی دانشگاه اراک است و به تدریس و ترجمه مشغول است. از جمله کتاب‌هایی که او تاکنون ترجمه کرده است می‌توانی به کتاب‌های رویکرد زبان شناختی نقادانه بر روایت، از ادبیات تا سینما، روایت داستانی؛بوطیقای معاصر، مطالعه‌ی قران به منزله‌ی اثر ادبی و روایت‌شناسی راهنمای درک و تحلیل ادبیات داستانی اشاره کرد.

انتشارات نیلوفر یکی از قدیمی‌ترین و پرکارترین ناشران معاصر است. این انتشارات سهم انکارناپذیری در معرفی نویسندگان داخلی و  خارجی به خوانندگان ایرانی داشته است. این ناشر خوش‌نام سال‌هاست که با بهترین نویسندگان و مترجمان کار می‌کند و نام این انتشارات سند اعتبار بر ترجمه و نوشتار کتاب است. این انتشارات با تعهد به ارزش‌های اولیه‌ی خود همیشه کیفیت کتاب‌های خود را بالا و مطلوب نگاه داشته است و اکنون با انتشار نسخه‌ی الکترونیکی کتاب‌های خود به خوانندگان نشان داده است که دغدغه‌ی اصلی مدیران این انتشارات بالا بردن میزان مطالعه است.

چرا باید کتاب روایت داستانی را خواند؟

داستان‌ها و رمان‌هایی که به صورت روزمره آن‌ها را می‌خوانیم درون خود لایه‌های بیشتری جز خط داستانی دارند. داستان‌ها برای نویسندگان بسیار ارزشمندند و در نتیجه تلاش می‌کنند تا کتابی مهم و ارزشمند بنویسند، در این صورت خواندن کتابهایی مانند کتاب روایت داستانی به خواننده کمک می‌کند تا یک کتاب را بهتر بفهمد و در نتیجه از خواندن آن لذت بیشتری ببرد. کتاب روایت داستانی در دسته‌ی کتاب‌های روایت‌گری قرار دارد. کتاب روایت داستانی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 242 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 12 روز بخوانید. کتاب روایت داستانی جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع روایت‌گری است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی  روایت‌گری زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص داهند انتخاب مناسبی است.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب روایت داستانی اثر شلومیت ریمون کنان بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی روایت‌گری می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۲۰ مگابایت
تعداد صفحات
256 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۳۲:۰۰
نویسنده شلومیت ریمون کنان
مترجمابوالفضل حری
ناشرنشر نیلوفر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۲/۰۸/۲۰
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
15,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۲۰ مگابایت
۲۵۶ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 9 مخاطب
5
ستاره
55 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
11 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
22 ٪
4 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب در نوع خود خواندنی ومتفاوت است که ارزش خواندن را دارد

5

کتابی جامع در شناخت داستان کوتاه

4

کتاب فوق العاده با ترجمه خیلی بد

3

ترجمه چندان مناسبی ندارد

3.8
(9)
9,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
روایت داستانی
روایت داستانی
بوطیقای معاصر
نشر نیلوفر
3.8
(9)
9,000
تومان